Paradogma of information or Paradigm of investigation, understanding and knowledge?

Authors

  • Telmo Viteri Briones Universidad de Guayaquil

DOI:

https://doi.org/10.53591/rug.v107i1.999

Keywords:

paradigm, metacognitive, complexity, multi-disciplinary

Abstract

This article externalized a cavilling about the Academy in the construction of a new teaching-learning paradigm: complex, socio-critical, holistic, of competency, strategic, multi-interdisciplinary, ecological and democratic, with an axis of research guideline in the curriculum practice and in scientific studies, technological, systematically adjusted with all educational levels in the country, the State Planning authorities and their partner requirements productive labor, cultural, historical, in the framework of the Knowledge Society and the report of the national market, regional and international.

 

References

Cfr. Aguado, José Miguel. (2001). Fundamentos epistemológicos del Paradigma de la Complejidad: Información, Comunicación y Auto-organización. http://www.uem.es/ied/proyectos. Acceso 3/5/2005.

Cfr. Andrade, Raíza, Cadenas, Evelyn, Pachano, Eduardo, Pereira, Luz Marina, Torres, Aura: Sobre la complejidad. http://orbita.starmedia.com/-selajp/lecturas/online/tcaos.htm, Mérida, acceso Febrero de 2001.

Broveto, J. El futuro de la educación superior en una sociedad en transformación en: Metodología de la Investigación, (2006) Cesar Augusto Bernal, Pearson Prentice Hall, segunda edición, México.

Castillo Arredondo, Santiago; Cabrerizo, Diego, (2005) Formación del Profesorado en Educación Superior. Desarrollo curricular y evaluación/ Didáctica y curriculum (I-II volúmenes), Mc Graw Hill, Madrid.

Conferencia Regional de Educación Superior (2008) Desafios locales y globales. Una agenda estratégica para la educación superior en América Latina y el Caribe. Editorial de la Universidad de Guayaquil, Guayaquil.

Cuidado con la inteligencia sospechosa "tuerta", Edgar Morin, en Pensamiento complejo en torno a Edgar Morin, América Latina y los procesos educativos; Sergio González Moena, compilador, Bogotá 1997 (15-21). Ed. Magisterio

Domínguez, Guillermo, (2000). "La Evaluación de la Universidad y sus retos: democratización y calidad", en Bonifacio Jiménez, editor, Evaluación de programas, centros y profesores Ed. Síntesis, Madrid.

Published

2010-05-07

How to Cite

Viteri Briones, T. (2010). Paradogma of information or Paradigm of investigation, understanding and knowledge?. Revista Universidad De Guayaquil, 107(1), 41–48. https://doi.org/10.53591/rug.v107i1.999

Issue

Section

Research Articles

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.