Stereotypes and education level: An influence on the selection of engineering studies and techno-scientific education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53591/easi.v2i1.2046

Keywords:

Stereotypes, Engineering, Education, Techno, Scientific

Abstract

This work addresses the possible causes why students do not opt for an engineering career or techno-scientific education, facts evidenced through obtaining a sample of the engineering faculties at the Universidad Técnica del Norte, the possible causes of this statistic were revealed. The surveys were successfully carried out with the collaboration of the authorities and the students. The analysis of results reveals that gender stereotypes are still present in society, affecting students when selecting a career. The history of engineering goes back to the great ancient civilizations, but the participation of women in engineering is partially recent. It is necessary to recall that engineering branches and techno-scientific education were reserved for men for a long time, since education in general was far from the reach of women.

Author Biographies

Camila Mejía, Universidad Técnica del Norte - Ibarra, Ecuador

Ingeniera Electrónica de la Facultad de Ingeniería en Ciencias Aplicadas (FICA), Universidad Técnica del Norte, Ibarra, Ecuador.

Milton Pabón, Universidad Técnica del Norte - Ibarra, Ecuador

Ingeniero Electrónico de la Facultad de Ingeniería en Ciencias Aplicadas (FICA), Universidad Técnica del Norte, Ibarra, Ecuador.

Jayro Pupiales, Universidad Técnica del Norte - Ibarra, Ecuador

Ingeniero Electrónico de la Facultad de Ingeniería en Ciencias Aplicadas (FICA), Universidad Técnica del Norte, Ibarra, Ecuador.

Katheryne Chiluisa, Universidad Técnica del Norte - Ibarra, Ecuador

Ingeniera Electrónica de la Facultad de Ingeniería en Ciencias Aplicadas (FICA), Universidad Técnica del Norte, Ibarra, Ecuador.

Fernando Ramírez Paredes, Universidad Técnica del Norte - Ibarra, Ecuador

Ph.D. en Ingeniería Mecánica y Organización Industrial por la Universidad Carlos III de Madrid, España. Docente-Investigador en la Facultad de Ingeniería en Ciencias Aplicadas FICA, Universidad Técnica del Norte, Ibarra, Ecuador.

References

Solé, C. (1988). López Jiménez, María Ángeles (1986). Mujeres en Zaragoza. Papers. Revista de Sociologia, 30, 181-183.

Hodson, D. (1987). Social control as a factor in science curriculum change. International Journal of Science Education, 9(5), 529-540. https://doi.org/10.1080/0950069870090503.

Álvarez-Lires, F. J., Arias-Correa, A., Serrallé Marzoa, J., & Varela Losada, M. (2014). Elección de estudios de ingeniería: Influencia de la educación científica y de los estereotipos de género en la autoestima de las alumnas. Revista de Investigación en Educación, 12(1), 54-72.

Cheryan, S., Master, A., & Meltzoff, A. N. (2015). Cultural stereotypes as gatekeepers: Increasing girls’ interest in computer science and engineering by diversifying stereotypes. Frontiers in psychology, 49, Accedido: 19 de enero de 2023. [En línea]. Disponible en: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2015.00049

Perez-Felkner, L., McDonald, S. K., Schneider, B., & Grogan, E. (2012). Female and male adolescents' subjective orientations to mathematics and the influence of those orientations on postsecondary majors. Developmental Psychology, 48(6). https://doi.org/10.1037/a0027020

Benbow, C. P., & Stanley, J. C. (1982). Consequences in high school and college of sex differences in mathematical reasoning ability: A longitudinal perspective. American Educational Research Journal, 19(4), 598-622. https://doi.org/10.3102/00028312019004598.

Flores, S. B. (2016). ¿Por qué las mujeres no quieren ser ingenieras? Caso: alumnas de Ingeniería de Tecnología Industrial en la UPCT. [Tesis de Grado, Universidad Politécnica de Cartagena-Colombia]. http://hdl.handle.net/10317/5786

Puruncajas, V. (2015). Enseñanza y aprendizaje: lograr la calidad para todos. Informe de Seguimiento de la EPT en el Mundo 2013/2014. UNESCO. Mundos Plurales, 2(1). https://doi.org/10.17141/mundosplurales.1.2015.1915

Román Onsalo, M. L., Infante Perea, M. M., Traverso Cortés, J., & Gil Galván, M. R. (2009). Segregación ocupacional y empleabilidad femenina en el sector andaluz de la construcción. In Investigación y género, avance en las distintas áreas de conocimiento. I Congreso Universitario Andaluz Investigación y Género, [libro de actas]. Disponible en: https://idus.us.es/handle/11441/67591

Infante, M., Román, M., & Traverso, J. (2012). El sector español de la construcción bajo la perspectiva de género: Análisis de las condiciones laborales. Revista de la Construcción, 11(1), 32-43. https://doi.org/10.4067/S0718-915X2012000100004.

Published

2023-07-29

How to Cite

Mejía, C., Pabón, M., Pupiales, J., Chiluisa, K., & Ramírez Paredes, F. (2023). Stereotypes and education level: An influence on the selection of engineering studies and techno-scientific education. EASI: Engineering and Applied Sciences in Industry, 2(1), 67–73. https://doi.org/10.53591/easi.v2i1.2046