Creative writing in the Pedagogy of Language and Literature in high school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53591/rug.v138i2.79

Keywords:

Creative writing, Pedagogy, Language and literature, Native language

Abstract

With the purpose of integrating creative writing in Spanish as the Mother Language and contributing to comprehensive school development, to foster the capacity for expression and active participation in today's society, the objective was to evaluate the impact of incorporating Creative Writing in the Pedagogy of Language and Literature in high school students of the "Juan Montalvo" Fiscomisional Educational Unit of the Manta Canton in the period 2023 - 2024. Field and descriptive research was used with a mixed research approach. At the theoretical level, the deductive - inductive, analytical and synthetic methods were used. The research techniques used were diagnostic evaluation, observation and interview. The research instruments applied were a questionnaire of questions for students, an observation sheet for cognitive performance in students, and a form of questions for teachers in the area of Language and Literature. The results were treated using the inferential statistical method, in which the hypothesis was accepted "if creative writing is promoted and integrated effectively in the Pedagogy of Language and Literature in high school students, imagination skills can be enhanced, critical reflection and capacity for self-expression”. It was concluded that the progressive implementation of a learning methodology based on creative writing improves the literary skills of Spanish as the Native language, in addition, a significant improvement was registered in the motivation and academic performance of Language and Literature in students of the level high school education.

References

Arbona, G. (2020). La escritura creativa como disciplina emergente. Arbor. Ciencia, Pensamiento y Cultura, 196(798), a576. https://n9.cl/h6jt6j

Arroyo-Mantilla, M., & Carrión-Mieles, J. (2021). Estrategias de lectoescritura para el desarrollo de la escritura creativa. Polo del Conocimiento, 6(12), 468-483. https://doi.org/10.23857/pc.v6i12.3378

Correa, A. (2022). Escritura Académica, Pensamiento y Formación Humana. En E. Sánchez (Ed.), Vías en comunidad. Perspectivas humanísticas transdisciplinarias (págs. 49-62). Toluca: Universidad Autónoma del Estado de México. https://n9.cl/jxyls

Fenández, A. (2021). Narraciones y emociones en tiempos de cambio e incertidumbre. Pensamiento y Acción Interdisciplinaria, 7(1), 56-75. https://doi.org/10.29035/pai.7.1.56

Frank, C., Rinvolucri, M., & Martínez, P. (2012). Escritura Creativa. Actividades para producir textos significativos en ELE. Madrid, España: Sociedad General Española de Librería y Helbling Languages. http://www.esb.co.uk/pdf/24475.pdf

Guzmán, B., & Bermúdez, J. (2019). Escritura creativa en la escuela. Infancias imágenes, 18(1), 80-94. https://doi.org/10.14483/16579089.12263

Huamaní, V. (2019). La aplicación del programa “escritura creativa” y su influencia en el desarrollo de la capacidad de producción de textos narrativos en niños de educación primaria. Infinitum, 9(2), 112-118. https://doi.org/10.51431/infinitum.v9i2.578

Maraver, R. (2021). Proposta didática para a promoção da escrita criativa em sala de aula do Ensino Fundamental. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades-Revista do Pemo, 3(1), e314048. https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.4048

MINEDUC. (2016). Currículo de los Niveles de Educación Obligatoria. Quito: Ministerio de Educación del Ecuador. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/Curriculo1.pdf

MINEDUC. (2021). Currículo Priorizado con énfasis en competencias comunicacionales, matemáticas, digitales y socioemocionales: Nivel Bachillerato. Quito, Ecuador: Ministerio de Educación del Ecuador - Subsecretaría de Fundamentos Educativos. https://n9.cl/tgm9j

Mora, P., & Villanueva, J. (2019). La motivación hacia la lectura de textos literarios. Revista Cedotic, 4(1), 95-114. https://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/CEDOTIC/article/view/2275/2776

Moya, N. (2022). Ficcionar la cotidianidad: un acercamiento a la escritura creativa a partir de la experiencia. Bogotá, Colombia: Universidad Pedagógica Nacional. http://hdl.handle.net/20.500.12209/17453

Muñoz, P., Beltrán, J., & López, E. (2009). Perfil en estrategias de aprendizaje de estudiantes de alto rendimiento en lengua castellana y literatura. Faísca: revista de altas capacidades, 14(16), 49-75. http://sid.usal.es/idocs/F8/ART21103/deleito.pdf

Paladines, L., & Álvarez, M. (2022). La enseñanza de la Lengua y la Literatura en tiempos de pandemia en la Región Sur de Ecuador. Revista de Educación, 25(1), 379-395. http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/5863

Pousa, V., Pereda, M., & Paniagua, I. (2020). Lectura grupoanalítica de un taller de escritura creativa: la escritura como vehículo de interconexión. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 40(138), 55-66. https://doi.org/10.4321/s0211-573520200020004

Rivera, C. (2019). Propuesta de un taller de escritura creativa como estrategia didáctica para estimular la producción de textos en estudiantes del quinto año de Secundaria. Revista Espacios, 40(411), 2-9.

Rodríguez, R., Armentia, A., & Barrera, Y. (2024). Taller de escritura creativa: estrategias pedagógicas y experiencias biográficas. Escenarios y recorridos educativos. Universidad Nacional de La Plata.

Ruiz, L. (2023). Escritura creativa de cuentos autoficcionales para fortalecer la producción narrativa. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Torres, M. (2022). Retroalimentación en el desarrollo de las competencias comunicativas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(2), 2685-2704. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.2046

Vázquez-Medel, M., Mora, F., & Acedo, A. (2020). Escritura creativa y neurociencia cognitiva. Arbor: Ciencia, Pensamiento y Cultura, 196(798), e577. https://doi.org/10.3989/arbor.2020.798n4001

Zaldívar, R. (2016). El desarrollo de la conciencia emocional en la adolescencia a través de la poesía. En J. Soler, L. Aparicio, O. Díaz, E. Escolano, & A. Rodríguez (Edits.), Inteligencia emocional y bienestar II. Reflexiones profesionales e investigaciones (Vol. 9, págs. 847-859). Zaragoza: Ediciones Universidad San Jorge. https://hdl.handle.net/20.500.14352/36507

Published

2024-07-04

How to Cite

Mendoza Moreira, M. G., & Muñoz Verduga, D. E. (2024). Creative writing in the Pedagogy of Language and Literature in high school students. Revista Universidad De Guayaquil, 138(2), 15–25. https://doi.org/10.53591/rug.v138i2.79

Issue

Section

Research Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.