Scientific culture, academic writing and our students. Opening of the section of articles written by students of the University of Guayaquil.

Authors

  • Telmo Viteri Briones

DOI:

https://doi.org/10.53591/rug.v119i1.1046

Keywords:

Formative Research Skills, theoretical general intellectual skills, scientific and technological research, formative assessment

Abstract

Formative research should be a priority in university education. Its pertinence is undeniable to link higher education with the needs of society. It’s imperative that the educational teaching process would be accomplished through the development of research skills in such a way that the modes of action of the pedagogical mediator in the classroom, allows his work to be more effective by interweaving the theoretical and practical. The professor-researcher transforms and evolves his knowledge in order to find solutions to the problems of the profession and learning; but also involves the student in that praxis that generates genuine habits and research skills, gets autonomy in the complex path, brings him closer to the reflection of the great and everyday difficulties mm of the world in which he lives and allows him to perform a cognitive-metacognitive-attitudinal assessment of his theoretical constructs and develops cultural and educational scientificity from both.

References

Alvarez de Zayas, R. (1977). Hacia un curriculum integral y contextualizado. Habana: Academia.

Armstrong, T. (1999). Las inteligencias múltiples en el aula. Buenos Aires: Manantial.

Arocena, R., & Sutz, J. (2001). La transformación de la universidad latinoamericana mirada desde una perspectiva CTS, III parte, Ciencia Tecnología y Sociedad, capítulo III. In J. López Cerezo, & J. Sánchez Ron, Ciencia, Tecnología, Sociedad y cultura en el cambio de siglo (pp. 173-190). Madrid: Biblioteca Nueva. Organización de Estados Iberoamericanos.

Arthur, B. (2009). The Nature of Technology: What it is and How it Evolves. New York: Free Press Simon & Schuster.

Cámara Estrella, Á. (n.d.). Las teorías del aprendizaje: ámbito de actuación pedagógica. In Teorías del aprendizaje y bases metodológicas en la formación (pp. 4-33). Madrid: FUNIBER.

Consejo de Educación Superior. (2013, noviembre 28). Reglamento de Régimen Académico. Quito, Pichincha , Ecuador: Gaceta oficial del CES.

Consejo de Educación Superior. (2013, noviembre 28). Reglamento de Régimen Académico. Gaceta oficial ecuatoriana. Quito, Pichincha, Ecuador.

Foray, D. (2000). L’ ‘economie de la connaissance . Paris : La Decouverte.

Heidegger, M. (2014). http://www.revistas.unal.edu.co/index.php/psicologia/article/viewFile/15808/16639. Retrieved enero 18, 2014

Karmilov-Smith, A. (1994). Más allá de la modularidad. Madrid: Alianza.

Knowles, M. (2006). Andragogía: el aprendizaje de los adultos. Oxford: Alfaomega.

Lewin, K. (1946). Action research and minority problems. Journal of Social Issues, 2, 34, 36.

Lundvall, B. (2007). Higher Education, Innovation and Economic Development. Paper presented at the World Bank¨s Regional Bank Conference on Development Economics, (pp. 16-17). Beijing.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, La Ciencia y la Cultura. (1998, octubre 9). www.unesco.org/education/.../declaration. Retrieved from Declaración Mundial sobre Educación Superior en el siglo XXI. Visión y Acción.

Osa, J. (2009). ¿De dónde surge la investigación? La entusiasmina y su contagiosidad. In L. Molineros, Orígenes y dinámica del los Semilleros de Investigación en Colombia (pp. 13-19). Antioquia: Universidad del Cauca.

Parra, C. (2004). academic.research.microsoft.com/…/ciro-parra-moreno. Retrieved marzo 15, 2012

Pérez Gómez, A. I. (1998). La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Madrid: Morata.

Pérez Gómez, A. I., & Soto Gómez, E. (2009). Competencias y contextos escolares. Implicaciones mutuas. Organización y gestión educativa.

Pozo, J. I. (2006). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos. Barcelona: Graó.

Presidencia de la República y Asamblea Nacional del Ecuador. (2010, ocutbre 12). Ley Orgánica de la Educación Superior. LOES. Ecuador: Registro Oficial del Ecuador.

Quirola, D. (2010). La universidad ecuatoriana en la transición hacia la sociedad del Buen Vivir basada en el conocimiento. In R. (. Ramírez, Transformar la universidad para transformar la sociedad (pp. 195-216). Quito: SENPLADES.

Recart, L., Elliott, J., Rudduk, J., & al, e. (2000). La enseñanza como investigación. In Pedagogías del siglo XX (pp. 143-153). Barcelona: CISSPRAXIS, S.A.

Restrepo, B. (1998). desarrollo.ut.edu.co/tolima/hermesoft/.../arc_6674. Retrieved febreo 14, 2010

Rogers, C. (1951). Client-Centered Theraphy. Boston: Houghton-Mifflin.

Ruttan, V. (1997). Technology, Growth and Development-An Induced Innovation Perspective. Oxford : Oxford University Press. .

Sánchez, E. (2009). Para un planeamiento estratégico de la educación. Elementos conceptuales y metodológicos. Córdoba, Argentina: Brujas.

Schon, D. (2012, julio 21). PDF CAST.Org. Retrieved junio 14, 2013

Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación. (2014). Convocatoria a la presentación de programas/proyectos de investigación científica y tecnológica.

Secretaria Nacional de Planificación y Desarrollo. (2012, junio 1). www.planificación.gob.ec. Retrieved mayo 24, 2014

Stenhouse, L. (1987). La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Morata.

Tobon, S. (2006). Formación basada en competencias. Bogotá: Ecoediciones.

Universidad de Guayaquil, Vicerrectorado Académico. (2012). http://www.ug.edu.ec/SitePages/Inicio.aspx.

Universidades de Deusto y Groningen. (2004-2007). www.rug.nl/let/tuningal. Retrieved mayo 23, 2008

Villavicencio, A. (2014). Innovación Matriz productiva y universidad. Por qué Yachay es una estrategia equivocada. Quito: Fundación Hernán Malo; Corporación Editora Nacional.

Viteri, T. (2010, diciembre 10). Perfil del Plan del Sistema de Investigación Formativa (2011-2014) Universidad de Guayaquil. Guayaquil, Guayas, Ecuador: manuscrito.

Viteri, T. (2014). Seminario de Investigación formativa y científica a la docencia de la Facultad de Ciencias Administrativas de la Universidad de Guayaquil. Guayaquil: manuscrito.

Published

2015-01-05

How to Cite

Viteri Briones, T. (2015). Scientific culture, academic writing and our students. Opening of the section of articles written by students of the University of Guayaquil. Revista Universidad De Guayaquil, 119(1), 53–62. https://doi.org/10.53591/rug.v119i1.1046

Issue

Section

Research Articles

Similar Articles

<< < 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.