Collaborative learning a process in the interaction in learning environments of children of 3 years

Authors

  • Sandy Contreras Chariguamán Universidad Estatal de Bolívar
  • María Noboa Torres Universidad Estatal de Bolívar
  • Araceli Lucio Quintana Universidad Estatal de Bolívar

DOI:

https://doi.org/10.53591/rug.v124i1.640

Keywords:

collaborative learning, interaction processes, learning environments, inventory of children's behavior

Abstract

Collaborative learning is one of the learning methodologies that, despite having been established for several centuries, now again begins to have the importance of the case within the classroom. However, despite its rise and the various studies that validate its benefits, in reality there is very little that is known regarding how it can be developed within the classroom and what elements it considers for the respective implementation. In this context, the aim of this manuscript is to provide the reader with a document that focuses on collaborative learning as a process of interaction in the learning environments of 3-year-old children from a theoretical perspective in the first instance and after this, through the application of the instrument chosen to identify the behavior of the infant and its behavior in the teaching center, the instrument applied was the inventory of children's behavior CBCL (Child Behavior Checklist) to a total population of 19 children, without However, those who answered this test were the parents of each one of them. As main findings, it was found that the items that presented the greatest inconvenience during the evaluation were (can not remain seated or are very restless, can not wait, wants everything at the moment, destroys the things of their family or other children, easily frustrated) whose rating was 2, that is, according to the test's rating parameter was "almost always".

References

Betancur Montoya, T. V. (2010). La interacción entre niños de 3 a 5 años durante los procesos de socialización. Corporación Universitaria Lasallista. Retrieved from http://repository.lasallista.edu.co/dspace/bitstream/10567/649/1/Interaccion_nin os_3_a_5_anos_procesos_de_socializacion.pdf

Collazos, C. A., & Mendoza, J. (2006). Cómo aprovechar el “aprendizaje colaborativo” en el aula. Educación Y Educadores, 9(2), 61–76. https://doi.org/0123-1294

Del Carpio, S. M. (2015). Pensar el espacio de aprendizaje: análisis de la función y uso del espacio de un aula. Universitat Autónoma de Barcelona. Retrieved from https://ddd.uab.cat/pub/trerecpro/2017/hdl_2072_273658/stephanie_milagros_d el_carpio_ayala_tfm.pdf

Duarte Duarte, J. (2005). Ambientes_Aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación, 19. https://doi.org/10.4067/S0718-07052003000100007

Espinoza Astudillo, C. M. (2015). Estrategias para mejorar la comprensión lectora de los estudiates de educación básica teniendo como base el aprendizaje colaborativo. Universidad Técnica de Machala. Retrieved from http://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/3642/1/CD00147-2015- TRABAJO COMPLETO.pdf

Gago Mencía, A. T. (2013). El ambiente de aprendizaje de las experiencias. Universidad de Valladolid. Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/61565725.pdf

Jamauca Eraso, S., & Imbachi Navia, J. A. (2017). Ambientes de aprendizaje en el aila un camino hacia la excelencia. Universidad Pontificia Bolivariana. Retrieved from https://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/20.500.11912/3369/AMBIENTES DE APRENDIZAJE EN EL AULA UN CAMINO.pdf?sequence=1

León Lozano, M. L. (2013). Aprendizaje colaborativo y el trabajo en equipo de los estudiantes de Educación Básica Superior. Universidad Regional Autónoma de los Andes. Retrieved from http://dspace.uniandes.edu.ec/bitstream/123456789/4559/1/TUAMCI012- 2013.pdf

Londoño, G. M. (2008). Aprendizaje colaborativo presencial, aprendizaje colaborativo mediado por computador e interacción: aclaraciones, aportes y evidencias. Revista Educación Comunicación Y Tecnología, 2(4), 1–23.

Monroy Espinosa, A. Y., Ladino Rodríguez, E. Y., & Sánchez Sáenz, C. L. (2013). Diseño de un ambiente de aprendizaje como herramienta para el área de tecnología e informática. Memorias Del Congreso de Investigación Y Pedagogía, (2), 1–12. https://doi.org/doi:10.1201/b15226-19

Montalvo Montalvo, M. V. (2017). Ambientes de aprendizaje no convencionales que promuevan el desarrollo integral de los niños de 3 a 5 años del Centro Papel y Tinta provincia de Pichincha, Cciudad de Quito, durante el año lectivo 2017. Universidad Técnica Particular de Loja. Retrieved from http://dspace.utpl.edu.ec/bitstream/20.500.11962/20979/1/Montalvo Montalvo%2C María Verónica.pdf

Otálora Sevilla, Y. (2011). Diseño de espacios educativos significativos para el desarrollo de competencias en la infancia. Universidad de Colombia, 1(5), 71– 96. https://doi.org/10.18046/recs.i5.452

Peirotén Andrés, A. (2015). Iniciación al aprendizaje colaborativo en el aula de educación infantil. Universidad de Valladolid. Retrieved from https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/15978/1/TFG-L1028.pdf

Pérez Huete, S. J., & Zelaya Salgado, M. N. (2017). Funcionamiento de los ambientes de aprendizaje en el II Nivel de Preescolar en el “Centro Social Hermann Gmeiner Estelí Centro”. En el segundo semestre 2016. Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua. Retrieved from http://repositorio.unan.edu.ni/7505/1/18088.pdf

Ramírez Pavelic, M. (2013). Aprendizaje cooperativo: un modelo a aplicar frente al maltrato entre iguales. Liberabit, 19(1), 93–99.

Riera Jaume, M. A., Ferrer Ribot, M., & Ribas Mas, C. (2014). La organización del escenario por ambientes de aprendizaje en la educación infantil: significados, antecedentes y reflexiones. Revista Latinoamericana de Educación Infantil, 3(2), 19–39. Retrieved from www.usc.es/revistas/index.php/reladei/article/download/4726/5081

Published

2017-01-09

How to Cite

Contreras Chariguamán, S., Noboa Torres, M., & Lucio Quintana, A. (2017). Collaborative learning a process in the interaction in learning environments of children of 3 years. Revista Universidad De Guayaquil, 124(1), 30–46. https://doi.org/10.53591/rug.v124i1.640

Issue

Section

Research Articles

Similar Articles

<< < 14 15 16 17 18 19 20 21 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.