Research and Its Importance in the University Teacher’s Curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53591/rug.v138i2.78

Keywords:

Research, teaching, curriculum, academic

Abstract

The objective of this article is to show an analysis of various studies that link research with the teaching curriculum, through a bibliographic documentary exploration that compiles studies on the subject from the last 10 years, its main conclusions are the importance of strengthening competencies. teachers of the teaching staff, their synergy through tools that allow their work together to improve the development of the department and successfully promote a research culture in the student body.

References

Abadía, A., Concepción, B., Ubieto, M., Marquez, M., Sabaté, S., Jorba, H., & Pagés, T. (2015). Competencias del buen docente universitario. Opinión de los estudiantes. Revista de Docencia Universitaria, 13(2), 363-390.

Acosta, M., & Lovato, S. (2019). Las competencias investigativas en docentes. Universidad, Ciencia y Tecnología, 23(93), 34-42.

Asanza, J. (2020). Identidad investigadorade los docentes universitarios de la ciudad de Guayaquil. Revista Universidad de Guayaquil, 130(1), 1-16. doi:10.53591/rug.v130i1.1361

Barkhuizen, G., Burns, A., Kenan, D., & Wyatt, M. (2018). Empowering Teacher Researchers Empowering Learners. Faversham: IATEFL.

García, O., Pérez, R., & Miranda, A. (2018). Los profesores-investigadores universitarios y sus motivaciones para transmitir conocimiento. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(3), 43-55. doi:10.24320/redie.2018.20.3.1754

García, Z., & Aznar, I. (2019). El desarrollo de competencias investigativas, una alternativa para formar profesionales en pedagogía infantil como personal docente investigador. Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Journal), 23(1), 1-22. doi:10.15359/ree.23-1.15

Gorostiaga, X. (2009). En busca del eslabón perdido entre educación y desarrollo. . La Piragua(15), 48-62.

Huber, C. R., & Kuncel, N. R. (2016). Does College Teach Critical Thinking? A Meta-Analysis. Review of Educational Research, 86(2), 431-68. doi:10.3102/0034654315605917

Imbernon, F. (2012). La investigación sobre y con el profesorado. La repercusión en la formación del profesorado. REDIE. Revista Electrónica de Investigación. Obtenido de http://www.redalyc.org/pdf/155/

López, E. (2015). Conectando investigación y docencia en la universidad: Teaching Research Nexus. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 27(2), 203-220. doi:10.14201/teoredu2015272203220

Madrid, P., Prieto, A. S., & Gil, P. (2016). Evaluación de una propuesta extraescolar de conductas apropiadas en. Retos, 30, 36-42. Obtenido de https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/38522

Mas, O. (2012). Número monográfico dedicado a Competencias docentes en la Educación Financiera. REDU – Revista de Docencia Universitaria, 10(2), 299-318. Obtenido de http://red-u.net/redu/index.php/REDU/article/view/427

Paz, C., & Estrada, L. (2022). Condiciones pedagógicas y desafíos para el desarrollo de competencias investigativas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 24(e09), 1-17. doi:10.24320/redie.2022.24.e09.3937

Perines, H. (2020). La formación en investigación educativa de los futuros. Formación Universataria, 13(4), 139-152. doi:10.4067/S0718-50062020000400139

Pinargote, E. I., Vega, J. O., Moreira, J. S., & Díaz, T. (2022). Competencias del docente universitario en tiempos de pandemia. Revista Venezolana de Gerencia, 27(Especial 7), 347-359. doi:10.52080/rvgluz.27.7.23

Poblete, F., Garrido, A., Matus, C., Castro, R., Toro, A., Cuevas, J., . . . Flores, C. (2023). Aprendizaje Basado en Investigación para el fortalecimiento de la Formación Inicial Docente en Pedagía en Educación Física. Retos, 47, 589-592.

Poblete, F., Linzmayer, L., Matus, C., Garrido, A., Flores, C., Garcia, M., & Molina, V. (2019). Enseñanza-Aprendizaje basado en investigación. Experiencia piloto en un diplomado de motricidad infantil. Retos, 378-380. doi:10.47197/retos.v0i35.59640

Reyes, H. (2020). Artículos de Revisión. Revista médica de Chile, 148(1), 103-108. doi:10.4067/S0034-98872020000100103

Suárez, W., Rodríguez, M., & Ganga, F. (2022). Estrategias para promover la producción científica universitaria en Chile. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVIII(2), 350-363.

Tesouro, M., Corominas, E., Teixidó, J., & Puiggalí, J. (2014). La autoeficacia docente e investigadora del profesorado universitario: relación con su estilo docente e influencia en sus concepciones sobre el nexo docencia-investigación. Revista de Investigación Educativa,, 32(1), 169-186. doi:10.6018/rie.32.1.17277

Zuñiga, W. (2015). Una perspectiva acerca de la investigación y la docencia universitaria en Colombia. EN Clave Social, 4(1), 10-23.

Published

2024-07-04

How to Cite

Coronel Pérez, V. C., Herrera Ávila, Y. M., Meza Salvatierra, J. K., & Hablich Sánchez, F. C. (2024). Research and Its Importance in the University Teacher’s Curriculum. Revista Universidad De Guayaquil, 138(2), 101–109. https://doi.org/10.53591/rug.v138i2.78

Issue

Section

Bibliographic Review

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)