Universities and their commitment with knowledge, science and technology

Authors

  • Jorge Núñez Jover Universidad de Guayaquil

DOI:

https://doi.org/10.53591/rug.v113i2.1190

Keywords:

University, science, technology

Abstract

In this paper we argue that public universities in Latin America and the Caribbean must be important actors in the development of knowledge, science, technology and innovation. We also suggest that universities must develop research and postgraduate programs in Science and Technology Studies, which must contribute to the public policies and culture of our countries.

References

Centro Interuniversitario de Desarrollo (CINDA) – Universia (2010): El rol de las universidades en el desarrollo científico y tecnológico. Educación superior en Iberoamérica Informe 2010, Bernabé Santelices | editor -coordinador, Impreso en Chile • Printed in Chile, ISBN 978-956-7106-55-4, 241 pp.

DIDRIKSSON, A.: «Universidad, sociedad del conocimiento y nueva economía»

Construcción de nuevo conocimiento en el espacio CAB, Convenio Andrés Bello, Fodesep, Bogotá, 2006, pp. 70-108.

GIBBONS, M., C. LIMOGES, H. NOWOTNY, S. SCHARTZMAN, and M. TROW: The new production of knowledge. The dynamics of science and research contemporary societies, Sage, London, 1994

GUNI (2009): La Educación Superior en Tiempos de Crisis, Barcelona, 2009, pp. 3-16.10

LYNNMEEK, V, TEICHLER, U and KEARNEY, M-L (eds.): Higher Education, Research and Innovation: Changing Dynamics, UNESCO/INCHER, Kassel, Germany, 2009, 242 pp.

Núñez, J (2010): Conocimiento académico y sociedad. Ensayos sobre política universitaria y posgrado, ISBN 978-959-7211-04-4, Editorial UH, La Habana, 222 pp.

Núñez, J. (2010 a): “Las políticas de posgrado, sus fundamentos conceptuales y la larga batalla contra el subdesarrollo” pp. 57-134 En Mollis, M; Núñez, J y García Guadilla, C.: Políticas de posgrado y conocimiento público en América Latina y el Caribe, CLACSO; Buenos Aires, ISBN 978-987-1543-58-8, 164 pp.

Núñez, J; Montalvo, L.F ; Pérez Ones, I; Fernández, A; García, J.L (2011): “Cuba: University, Innovation and Society: Higher education in the National System of Innovation” pp.97-118 Universities in Transition. The Changing Role and Challenges for Academics Institutions; Goransson, B. y Brundenius, C. (editors), International Development Centre, Springer, Ottawa, ISBN 978-1-4419-7509-6, 366 pp.

SCHWARTZMAN, S.: Universidad y desarrollo en Latinoamérica: experiencias exitosas de centros de investigación, IESALC, Caracas, 2008, 278 pp.

VESSURI, H. et ál.: «El futuro nos alcanza: mutaciones previsibles de la ciencia y la tecnología» en A. Gazzola y A. Didriksson (eds.): Tendencias de la Educación Superior en América Latina y el Caribe, IESALC, Caracas, 2008, pp.55-86.

Published

2012-05-07

How to Cite

Núñez Jover, J. (2012). Universities and their commitment with knowledge, science and technology. Revista Universidad De Guayaquil, 113(2), 53–60. https://doi.org/10.53591/rug.v113i2.1190

Issue

Section

Research Articles

Similar Articles

<< < 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.