The Pedagogical Training of the Teacher in the Nursing Career Exercise. An essential necessity of the Ecuadorian University
DOI:
https://doi.org/10.53591/rug.v123i2.406Keywords:
Formación pedagógica, docentes en ejercicio, carrera de EnfermeríaAbstract
This paper aims to reflect on the need for the pedagogical formation of teachers in exercise of the Nursing Career in Ecuador.
Such reflection is based on a study on continuous formation in Ecuadorian universities, which throws the existence of few experiences on teacher training. The relevance of the exhibition is that the teachers working are heterogeneous. And on the other in their professional formation were not prepared for the exercise of teaching. The methodology is essentially qualitative, based on the study of scientific and legislative existing documentation and the implementation of methods that provide relevant information about the real state of the problem and the need for its transformation through alternatives ofpedagogical formation
Metrics
References
UNESCO. Declaración Mundial de la Profesionalización del Docente. Paris. 1998.
CRESAL C. Centro Regional de Educación Superior en América Latina y el Caribe. Declaración Final de la Conferencia Regional de Educación
Superior en América Latina. Centro Regional de Educación Superior en América Latina y el Caribe. 2008.
Mur N, La política científica en la Formación de profesionales en las Ciencias Médicas. Una mirada reflexiva. MediSur. 2014;12(1):310-4.
Mur N, Iglesias M, Aguilar M A, Quintana Y, Cortez M. La formación docente de los profesionales de la salud como recurso para la formación docente asistencial investigativa. Revista Electrónica de Ciencias Médicas en Cienfuegos. 2010;(8).
Mur N, La formación docente asistencial en enfermería. Una necesidad de la Universidad Médica Cubana. Medisur. 2009; 7(6).
Brevis I, y Alvarado O, Integración docente asistencial en enfermería: problemas en su construcción.Rev Eletr Enf [Internet] 2008; Available from: http://. 2008; Rev. Eletr. Enf (10):367-73.
López M, y Pérez J. La sistematización en la investigación educativa. Consideraciones para la práctica. (2010). Available from: http://posgrado.rimed.cu.
Korolev F, GV. Fundamentos Generales de la Pedagogía. 1ra ed. La Habana: Pueblo y Educación; 1967.
Baute L, Sistematización de una experiencia pedagógica: la formación del profesor universitario. Evento provincial de Pedagogía. CD. Evento. La Habana. 2011
Ley de Educación Superior del Ecuador. Registro Oficial N° 77 - - Lunes 15 de Mayo del 2000. Ley No. 16. RO/ 77 de 15 de Mayo
del 2000 Consejo Nacional de Educación Superior de Ecuador. www.conesup.net
Attewell A, (1998), Florence Nightingale (1820 - 1910). Perspectivas: revista trimestral de educación comparada (París. UNESCO: Oficina Internacional de Educación), vol. XXVIII, Oficina Internacional de Educación, 2000 n° 1.
Valle D, Aproximación al Sistema como Resultados Científicos. Algunos Resultados Científicos Pedagógicos. Vías para su obtención. Santa Clara -Cuba; 2005.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Ketty Piedra Chávez, Luisa Baute Álvarez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in Revista de la Universidad de Guayaquil know and accept the following conditions:
- The authors retain the copyright in the works, and grant to Revista de la Universidad de Guayaquil the right of the first publication of the work, under an international license Creative Commons Attribution-NonComderderivatives 4.0 that allows third parties to share the work provided that its author and its first publication is indicated this journal.
- The authors retain copyright and guarantee to Revista de la Universidad de Guayaquil the right to publish the work through the channels it deems appropriate.
- The authors are free to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the version of the work published in Revista de la Universidad de Guayaquil, recognizing its publication in this journal.
- The authors are authorized to disseminate their works electronically once they are accepted for publication.