The Pedagogical Training of the Teacher in the Nursing Career Exercise. An essential necessity of the Ecuadorian University

Authors

  • Ketty Piedra Chávez Universidad de Guayaquil
  • Luisa Baute Álvarez Universidad de Guayaquil

DOI:

https://doi.org/10.53591/rug.v123i2.406

Keywords:

Formación pedagógica, docentes en ejercicio, carrera de Enfermería

Abstract

This paper aims to reflect on the need for the pedagogical formation of teachers in exercise of the Nursing Career in Ecuador.
Such reflection is based on a study on continuous formation in Ecuadorian universities, which throws the existence of few experiences on teacher training. The relevance of the exhibition is that the teachers working are heterogeneous. And on the other in their professional formation were not prepared for the exercise of teaching. The methodology is essentially qualitative, based on the study of scientific and legislative existing documentation and the implementation of methods that provide relevant information about the real state of the problem and the need for its transformation through alternatives ofpedagogical formation

Metrics

Metrics Loading ...

References

UNESCO. Declaración Mundial de la Profesionalización del Docente. Paris. 1998.

CRESAL C. Centro Regional de Educación Superior en América Latina y el Caribe. Declaración Final de la Conferencia Regional de Educación

Superior en América Latina. Centro Regional de Educación Superior en América Latina y el Caribe. 2008.

Mur N, La política científica en la Formación de profesionales en las Ciencias Médicas. Una mirada reflexiva. MediSur. 2014;12(1):310-4.

Mur N, Iglesias M, Aguilar M A, Quintana Y, Cortez M. La formación docente de los profesionales de la salud como recurso para la formación docente asistencial investigativa. Revista Electrónica de Ciencias Médicas en Cienfuegos. 2010;(8).

Mur N, La formación docente asistencial en enfermería. Una necesidad de la Universidad Médica Cubana. Medisur. 2009; 7(6).

Brevis I, y Alvarado O, Integración docente asistencial en enfermería: problemas en su construcción.Rev Eletr Enf [Internet] 2008; Available from: http://. 2008; Rev. Eletr. Enf (10):367-73.

López M, y Pérez J. La sistematización en la investigación educativa. Consideraciones para la práctica. (2010). Available from: http://posgrado.rimed.cu.

Korolev F, GV. Fundamentos Generales de la Pedagogía. 1ra ed. La Habana: Pueblo y Educación; 1967.

Baute L, Sistematización de una experiencia pedagógica: la formación del profesor universitario. Evento provincial de Pedagogía. CD. Evento. La Habana. 2011

Ley de Educación Superior del Ecuador. Registro Oficial N° 77 - - Lunes 15 de Mayo del 2000. Ley No. 16. RO/ 77 de 15 de Mayo

del 2000 Consejo Nacional de Educación Superior de Ecuador. www.conesup.net

Attewell A, (1998), Florence Nightingale (1820 - 1910). Perspectivas: revista trimestral de educación comparada (París. UNESCO: Oficina Internacional de Educación), vol. XXVIII, Oficina Internacional de Educación, 2000 n° 1.

Valle D, Aproximación al Sistema como Resultados Científicos. Algunos Resultados Científicos Pedagógicos. Vías para su obtención. Santa Clara -Cuba; 2005.

Published

2017-07-03

How to Cite

Piedra Chávez, K. ., & Baute Álvarez, L. . (2017). The Pedagogical Training of the Teacher in the Nursing Career Exercise. An essential necessity of the Ecuadorian University. Revista Universidad De Guayaquil, 123(2), 49–56. https://doi.org/10.53591/rug.v123i2.406

Issue

Section

Scientific articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.