Mitigation of Environmental Noise Pollution in the surroundings of a Higher Education Institution through the Implementation of Strategies in a Social Marketing Plan

Authors

  • Javier Duque-Aldaz University of Guayaquil https://orcid.org/0000-0001-9533-1635
  • Hugo Pérez Benítez University of Guayaquil
  • Jaime Fierro Aguilar University of Guayaquil
  • Galo Tobar Farías University of Guayaquil

DOI:

https://doi.org/10.53591/iti.v14i17.1535

Keywords:

social marketing, viral marketing, noise pollution, environmental noise, education

Abstract

Context: The research provides an overview of the environmental noise pollution in the surroundings of a university and its impact on the teaching-learning process, this is approached from the pedagogical perspective, environmental noise pollution and social marketing. The WHO in its standards indicates the permissible decibels for each area such as: residences, industries and educational centers. Method: A study was conducted in order to know the degree of understanding or perception of students about this problem. The method used was non-probabilistic convenience sampling of 449 young people from generation Z, with a survey of 18 questions. Results: As a solution, we propose the development of a social marketing plan for a campaign to mitigate environmental noise in the surroundings of an education center. This plan must fulfill 12 points, in which social marketing, guerrilla marketing and digital marketing strategies will be developed, as well as the collaboration of Influencers. Conclusions: Noise is a problem that affects everyone, and in this case its impact on the learning process is presented. We propose the use of strategies such as guerrilla, viral and digital marketing; to publicize the proposals, such as a training and awareness campaign, with the collaboration of Influencers. Strategies are defined for public transportation, cabs, such as carrying advertising referring to not honking the horn if it is not necessary.

References

A. García , La contaminación acústica, Valencia: Universidad de Valencia, 1988.

E. Muscar Benasayag, «El ruido nos mata en silencio,» Anales de Geografia de la Universidad Complutense, vol. 20, pp. 149-161, 2000.

L. Estrada Solarte , «EL RUIDO: DEFINICIÓN, TIPOS Y EFECTOS POR LA EXPOSICIÓN EN AMBIENTE LABORAL. (ALTERACIÓN AUDITIVA): UNA REVISION DE LITERATURA AÑOS 2000 – 2015.,» Areandina, 2017.

Bruel & Kjaer, «Ruido Ambiental,» Bruel & Kjaer Sound & Vibration Measurement A/S, 2000.

Facultad de Ingenieria Industrial, «Laboratorio de condiciones de trabajo. Ergonomia, diselo de puestos de trabajo,» Escuela Colombiana de Ingenieria Julio Garavito, Bogota, 2018.

World Health Organization Europe , «Environmental Noise Guidelines for the European Region,» World Health Organization Europe , 2018.

Ministerio del Ambiente, LIBRO VI TULSMA, Acuerdo Ministerial No. 28, 2015.

P. O. Rodriguez Resendiz , «El ruido y la violencia acústica en la escuela: Sonidos en el aula. Propuesta para la prevención social de la violencia en la educación inicial en México.,» Revista Universitaria de Desarrollo Social, pp. 51-74, 2015.

N. A. Tolero Sarmiento, L. Tolero Sarmiento y L. Beleño Montagut , «Modelos de ecuaciones estructurales aplicados al análisis de la evaluación del aprendizaje sobre el impacto del ruido,» BISTUA, pp. 26-33, 2020.

D. Connolly , J. Dockrell, B. Shiel, R. Conetta y T. Cox , «Student's perceptions of school acoustics ant the impact of noise on teaching and learning in secondary schools: Findings of a questionnaire survey,» Energy Procedia, pp. 3114-3119, 2015.

A. Gonzalez , N. Casco , M. Robinson y C. Pinzon , «Prototipo de sistema experto basado en lógica difusa para la monitorización del ruido en espacios educativos,» Revista de Iniciacion Cientifica, pp. 73-84, 2020.

T. A. Arenas Ramos, K. G. Gómez Bull y M. M. Vargas Salgado, «Estudio de Ruido en Aulas de Institución Educativa de Nivel Superior,» Cultura Científica y Tecnológica, vol. 16, nº 1, pp. 18-23, 2019.

J. R. Ayala Drouet, A. L. Vicuña Orellana y F. J. Duque Aldaz, «Propuesta de un modelo de gestión de calidad basado en la Norma Inen (Ecu) y el modelo Baldridge (Usa),» Universidad de Guayaquil, Guayaquil, 2020.

L. Silva y J. Silva , «The impact of urban noise on primary schools. Perceptive evaluation and objective assessment,» Applied Acoustic, vol. 106, pp. 2-9, 2016.

F. J. Duque Aldaz, A. Reyes Bacardí y G. Morocho Choca, «El proyecto universitario de vinculación con la sociedad como un eje transversal integrador en la formación del futuro profesional desde una perspectiva de las carreras técnicas.,» de Memorias del segundo Congreso Internacional de Ciencias Pedagógicas: Por una educación innovadora, para un desarrollo humano sostenible, Guayaquil, Instituto Superior Tecnológico Bolivariano, 1813-1824, pp. 1813-1824.

K. Vasant Phadke, A. Abo-Hasseba , J. Svec y A. Geneid , «Influence of Noise Resulting From the Location and Conditions of Classrooms and Schools in Upper Egypt on Teachers' Voices,» Journal of Voice, vol. 33, p. 802, 2019.

G. E. Puglisi, L. C. Cantor Cutiva , L. Pavese , A. Castellana , M. Bona, S. Fasolis , V. Lorenzatti, A. Carullo, A. Burdorf , F. Bronuzzi y A. Astolfi, «Acoustic Comfort in High-school Classrooms for Students and Teachers,» Energy Procedia, vol. 78, pp. 3096-3101, 2015.

R. Thompson, R. Smith, Y. Bou Karim, C. Shen , K. Drummond , C. Teng y M. Toledano , «Noise pollution and human cognition: An updated systematic review and meta-analysis of recent evidence,» Environment International, vol. 158, 2022.

T. Barboza de Souza , K. Chaves Alberto y S. Andrade Barbosa , «Evaluation of noise pollution related to human perception in a university campus in Brazil,» Applied Acoustics, vol. 157, 2020.

W. Xiaoying, L. Guoyun , L. Kai, J. Meijun, S. Xiaofeng, L. Fenghua y Z. Dongye, «Impacts of traffic noise on roadside secondary schools in a prototype large Chinese city,» Applied Acoustics, vol. 151, pp. 153-163, 2019.

Y. Redman , C. Vercelli, L. Cantor Cutiva y P. Bottalico , «Work-Related Communicative Profile of Voice Teachers: Effects of Classroom Noise on Voice and Hearing Abilities,» Journal of Voice, vol. 36, pp. 291.e17 - 291.e31, 2022.

Levinson, «MARKWTING DE GUERRILLA,» 2009. [En línea]. Available: https://books.google.com.ec/books?id=YUnJL0bIBW0C&printsec=frontcover&dq.

W. S. Coronado, «Mi Espacio,» 07 mayo 2021. [En línea]. Available: https://www.infosol.com.mx/miespacio/marketing-social/.

W. A. Cohen, El plan de marketing, España: DEUSTO, 2008.

InboundCycle, 11 enero 2022. [En línea]. Available: https://www.inboundcycle.com/blog-de-inbound-marketing/que-es-un-plan-de-marketing-y-como-hacer-uno.

C. Argudo, «emprende pyme,» 19 octubre 2017. [En línea]. Available: https://www.emprendepyme.net/fases-del-plan-de-marketing.html.

J. M. Aguilera Flores, M. R. Coronel Salazar y F. J. Duque Aldaz, «Propuesta un plan de marketing para una campaña de mitigación de ruido ambiental en los alrededores de un centro universitario,» Universidad de Guayaquil, Guayaquil, 2022.

B. R. López Franco, K. A. Pérez Baque y F. J. Duque Aldaz, «Propuesta de un plan de marketing para mejorar posicionamiento de una microempresa de chocolates personalizados durante la emergencia sanitaria Covid-19,» Universidad de Guayaquil, Guayaquil, 2019.

I. Buil, E. Martínez y T. Montaner, «La influencia de las acciones de marketing contra causa en la actitud hacia la marca,» Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, vol. 15, nº 1, pp. 84-93, 2012.

T. Otzen y C. Manterola, «Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio,» International journal of morphology, vol. 35, nº 1, pp. 227-232, 2017.

C. Herrando, . J. Jimenez-Martinez y M. J. Martin-De Hoyos, «Tell me your age and I tell you what you trust: the moderating effect of generations,» Internet Research, vol. 29, nº 4, pp. 799-817, 2019.

Published

2022-11-30

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.