The construction of an education of the Good Living from the study of the technologies of the communication and the information

Authors

  • Fernanda Tusa Universidad Técnica de Machala
  • Jorge Maza Universidad Técnica de Machala
  • Xavier Briceño Ecuadorian Institute of Social Security.

DOI:

https://doi.org/10.53591/iti.v8i8.141

Keywords:

ICT, education, web 2.0, information and knowledge society

Abstract

Inside the topic ICTs for education this research does an exploratory approach by the major substantive theories about the variables: information and knowledge society, contemporary education and information and communication technologies, in order to know what are the contributions, benefits and opportunities of ICT for the education's construction of good living in Ecuador. For this purpose, this paper exposes a literature review in order to compose the art's state of this subject, through a study of contents in the next documents: indexed journals, official documentation of ICT, literature review and content's analysis. In conclusion the present work infers that is really important the empowerment of ICT in dynamic process of education because students are the generation who should change the meaning of education 2.0. Finally, this paper focuses on a new paradigm about how should be the teaching-learning of the XXI century: linking, through science, humanism's concepts and ICT in order to find solutions to the human lífe's problems, building a good proposal closer to our context as citizens with rights and obligations.

References

Agamber, G. (2008). Que vol dir ser contemporani? Barcelona: Arcardia.

Bacheíard, G. (2003). El aire y los sueños. Madrid: Fondo de Cultura Económica de España.

Casate Fernández, R. (2007). La dirección estratégica en la sociedad del conocimiento. Revista AClMED. Recuperado de: htpp://scielo.sld.rnscielo.plip?smpt=sci_arttext&pid=S1024-94352007000600002

CEPAL (2010). Plan de Acción Regional eLAC2010. Recuperado de: http:www.cepal.org/cgi-bin/getprod.asp?xml=lsocinfo/nolicias/paginru!6/32526/P32526.xml&xsl=!socinfo!tpl!pl8f-st.xsl&base=lsocinfo/tpl!top-bottom.xsl

Crovi, D. (2004). Sociedad de la información y el conocimiento. Entre lo falaz y lo posible. Buenos Aires: La Crujía.

De Cíunte, G, E.T. (2008). Educación Virtual: una visión de inclusión. Recuperado de: htpp://bit.ly/1LJW4F6

De Aguilera, M. (2010). La Comunicación Universitaria: Modelos, tendencias y herramientas para una nueva relación con sus públicos. Revista Iconos 14, 8 (2), pp. 90-124.

De Haro, J. (2010). Redes Sociales en Educación en Educar pam la Comunicación y la Coopemción Social. Navarra: Publicaciones del Consejo Audiovisual de Navarra.

Downes, S. (2011). Educational Blogging, de Educause review. Recuperado de: htpp://www.educause.edu/EDUCAUSE+Review/EDUCAUSEReviewMagazineVolume39/Educationa/Blogging/157920

Drucker P. (2004). La sociedad postcapitalista. Bogotá: Grupo Editorial Norma.

Fernández García, I. (2001). Guía para la convivencia en el aula. Recuperado de: https://dialnet unirioja.es/servlet!libro?codigo=l0016

Gil de Biedma, J. (2015). Antología Poética. Madrid: Alianza Editorial.

Gisbert, M. (2002). El nuevo rol del profesor en entornos tecnológicos. Revista Acción Pedagógica, 11 (1), pp. 48-59.

Girando, O. (1999). Obra completa. Madrid: Archivos A/lea XX.

Hernando, C. y Tejerizo. C. (2011). La arqueología y la academia: del siglo XIX al Plan Bolonia. Revista Arkeogazte, 1, pp. 53·69.

ITE (2016). Accesibilidad, TIC y Educación. Recuperado de: http://www.ite educacion.es/index.plip?option=com_catalogacion&control/er/pagina_informacion_didactica&id_ficlia=69&id_uo=l

Lara, T. (2009). Alfabetizar en la cultura digital. Repositor o DIALNET. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3100431

Marques Gmells, P. (2001). Algunas notas sobre el impacto delas TIC en la universidad. Depósito Digital de Documentos de a UAB. Recupemdo de: http://ddduab.cat/record/1112

Merchán Iglesias, F. (2012). La introducción en España de la política educativa basada en /agestión empresarial de la escuela: el caso de Andalucía. Revista Archivos Analíticos de Políticas Públicas, 20 (32).

Ortega Soto, J. y Rodríguez López, J. (2011). El potiatdi digital. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet!libro?codigo=559859

Punset, E. (2014). Excusas pam no pensar. Barcelona: Destino.

RAE (2016). Definición de inclusión. Diccionario de la Lengua Española. Recuperado de: http://dle.rae.es/?w=diccionario

Sunkel; G. (2010). Ticpam la educación en América Latina. Recuperado de: http://bit.ly/lDgBzMw

UNESCO (2015). Objetivos del desarrollo del milenio. Recuperado de: http://wwwun.org/es!millenniumgoals!pdf/2015/mdg.report-2015_spanisli.pdf

Wikiversity (2011).Educational W kis. Recuperado de: http://en.wikiversity.orglwiki!Educational_wiki

Zappalá, D., KOppel, A. ySuclwdolski, M. (2011). Inclusión de tic en escuelas para alumnos con discapacidad visual. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.

Published

2016-11-30

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.