The professional training of students of technical sciences: their economic formation. Experience in Cuba

Authors

  • Damarys Hernández Castillo Universidad de Cienfuegos

DOI:

https://doi.org/10.53591/iti.v9i9.168

Keywords:

professional training, technical sciences, economic training

Abstract

Higher education has the social responsibility of satisfying the technical, economic and social needs of a country. At the nternational level, the technical sciences contribute to identify and understand the barriers that impede the achievement of certain goals, that is why the professional training of these students s an aspect of interest. Global trends today, promote education focused on learning and not teaching, making the student the axis of the process. The economic formation is considered a necessity, in the way to reach, in the graduated ones, high levels of quality in the labor performance of the same ones. The objective of this article is to carry out an analysis on the professional training of the students technical sciences, emphasizing their economic formation. The research done, addresses the issue from the point of view expressed by sorne international organizations and the governing documents governing vocational training in Cuba.

References

Asociación Nacional de Centros E-Learning y distancia. (24 de junio de 2014). La formación profesional como impulso a la recuperación económica en Europa. Recuperado el agosto de 29 de 2015

Bravo, N. (2009). Competencias proyecto Tuning-Europa,Tuning América Latina. Informes de las Cuatro Reuniones del Proyecto Tuning-Europa América Latina. Buenos Aires 2005, Befo Horizonte 2005, San José de Costa Rica 2006, Bruselas 2006 y México 2007.

Brunner, J. J., & Ferrada, R. (2011 ). Educación Superior en /beroamérica -Informe 2011. Santiago de Chile: Centro nteruniviersitario de Desarrollo (CINDA) Universia.

Cámara-Zapata, J. (2016). Formación en lngenieria en España. international Journal of Education Reseach and lnnovation (IJER/)(5), 112-123.

Capote, G., Rizo, N., & Bravo, G. (enero-abril de 2016). La formación de ingenieros en la actualidad. Una explicación necesaria. Obtenido de Universidad y sociedad: http://scielo.sld.cu

CEPAL/OIT. (Octubre de 2013). Naciones Unidas - CEPAL. Recuperado el 12 de Enero de 2014, de Coyuntura Laboral en America Latina y el Caribe. Desafíos e nnovaciones de la formacion Profesional: http://www.eclac.cl/cgi-bin/getProd.aspxml=/publicaciones/xml/4/51404/P51404.xml&

Domingo, J. A. (2 de Septiembre de 2013). Nuevas tendencias en la formacion profesional. Recuperado el 1 de marzo de 2014, de Aula de Secundaria, Didactica, Didactica, tutoría, gestion y Orientacion: http://auladesecundaria.wordpress.com/2013/09/02/nuevas-tendencias-en-la-formacion-profesional/

(2005). Informe Final del Simposio de lngeniria para las Américas. Lima.

Martinez, G. (2014). Las competencias y la formación de ingenieros en el siglo XXI. lngenierias(62), 5.

Ministerio de Educación Superior. Dirección de Formación. (2007). Planes de Estudio D. Carreras de Ciencias Técnicas. La Habana.

Ministerio de Educación Superior. Dirección de Formación. (2016). Documento Base para la conformación del Plan de Estudios E.

Saborido Loidi, J. R. (2018). Conferencia La Universidad y la Agenda 2030 de desarrollo sostenible en el centenario de a Reforma de Córdoba. Visión desde Cuba. Congreso Universidad 2018. La Habana, Cuba.

Valle-Fasco, M. (3 de enero de 2018). Nuevo Plan de Estudios, nuevas expectativas. Gramma, págs. 4-5.

Published

2017-11-30

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.