Impact of recreational program on improving behavior of citizens in a situation of family abandonment
DOI:
https://doi.org/10.53591/iti.v6i6.121Keywords:
Recreational activities, behaviors, family abandonment, ColombiaAbstract
This research aims to qualitatively measure the impact of a program designed aimed at improving the behavior of adolescents in situations offamily abandonment recreational activities. To carry out the research have been selected 12 adolescents with family problems outlined above, between 12 to 14 years old (eight males and four females), residents in the neighborhood Carrizal special industrial district Port of Barranquilla, in the Republic of Colombia. Similarly, an interview is conducted at several community leaders in addition to the survey of adolescents studied and tested to define sorne criteria specialists, all between January and July 2015. The research concludes with the design of a plan or program of activities suited to the characteristics of the sample, taking into account their needs in line with the possibilities. When implemented in practice the plan of recreational activities, it has been shown from Sign Rank Test and the Wilcoxon Sign Test the existence of social improvements in four indicatorsbefore and after the proposal implemented.
References
Alles, M. (2002). Desempeño por competencias: evaluación de 360. Ediciones Granica S.A. Argentina.
Álvarez, R. (2012). Salud Pública y Medicina Preventiva. Editorial El Manual Moderno, México.
Aranda, R. (2008). Atención temprana en Educación Infantil. WK Educación. Bilbao, España.
Calero, S. & Suárez, C. (2011). Acciones para perfeccionar la selección de talentos del voleibol en los programas cubanos de deporte escolar. Lecturas Educación Física y Deportes, Revista Digital. Buenos Aires Año 16 Nº 156 - Mayo de 2011. Consultado: 11 de Julio del 2015. http://www.efdeportes.com/efd156/perfeccionar-la-seleccion-detalentos-de-voleibol.htm
Calero, S. y González, S.(2015).Módulo de preparación fisico deportiva. Quito, Ecuador: Editorial de a Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE.
Calero, S. y González, S.A.(2014). Teoría y Metodología de la Educación Física. Quito, Ecuador: Editorial de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE.
Cáritas (1084). Tiempo libre, tiempo para educar. Documentación Social, Revista de estudios sociales y de sociología aplicada. Cáritas Española, España.
Casado, J., Díaz, J.A. y Martínez, C. (1997). Niños maltratados. Ediciones Díaz de Santos, Madrid, España.
Díaz, J. (1999). La enseñanza y aprendizaje de las habilidades y destrezas motrices básicas. INDE, Barcelona, España.
Doménench, E. y Ballabriga, C. (1998). Actualizaciones en Psicopatología Infantil ll (de cero a seis años), Volume 2. Univ. Autónoma de Barcelona Univ. Autónoma de Barcelona. España.
Garaigordobil, M. (2005). Diseño y evaluación de un programa de intervención socioemocional para promover la conducta prosocial y prevenir la violencia. Ministerio de Educación, España.
León, S., Calero, S. y Chávez, E. 2014). Morfología funcional y biomecánica deportiva. Quito, Ecuador: Editorial de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE.
Madruga, G. y col (2010). Psicología del desarrollo 1, Volume 1. Editorial UNED. Universidad Nacional de Educación a Distancia. Madrid, España.
Mías, C. (2008). Principios de neuropsicología clínica con orientación ecológica. Aspectos teóricos y procedimentales. Editorial Brujas, Argentina.
Ocaña, L.(2011). Desarrollo socioafectivo. Editorial Paraninfo. Asturias, España.
Robles, Z. (2012). Intervención sobre problemas de conducta de inicio temprano: evaluación de un programa de entrenamiento para padres. Universidad Santiago de Compostela, España.
Silva, A. (2008). Conducta Antisocial: Un Enfoque Psicológico. Editorial Pax México, México.
UNICEF (2012). Situación de Niños, Niñas y Adolescentes sin Cuidados Paren tales en la República Argentina. Ministerio de Desarrollo Social de la Nación Argentina, UNICEF Argentina.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Wilson Ramón Chala Palacios, Santiago Calero Morales, Enrique Chávez Cevallos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.