Creative writing in the Pedagogy of Language and Literature in high school students
DOI:
https://doi.org/10.53591/rug.v138i2.79Keywords:
Creative writing, Pedagogy, Language and literature, Native languageAbstract
With the purpose of integrating creative writing in Spanish as the Mother Language and contributing to comprehensive school development, to foster the capacity for expression and active participation in today's society, the objective was to evaluate the impact of incorporating Creative Writing in the Pedagogy of Language and Literature in high school students of the "Juan Montalvo" Fiscomisional Educational Unit of the Manta Canton in the period 2023 - 2024. Field and descriptive research was used with a mixed research approach. At the theoretical level, the deductive - inductive, analytical and synthetic methods were used. The research techniques used were diagnostic evaluation, observation and interview. The research instruments applied were a questionnaire of questions for students, an observation sheet for cognitive performance in students, and a form of questions for teachers in the area of Language and Literature. The results were treated using the inferential statistical method, in which the hypothesis was accepted "if creative writing is promoted and integrated effectively in the Pedagogy of Language and Literature in high school students, imagination skills can be enhanced, critical reflection and capacity for self-expression”. It was concluded that the progressive implementation of a learning methodology based on creative writing improves the literary skills of Spanish as the Native language, in addition, a significant improvement was registered in the motivation and academic performance of Language and Literature in students of the level high school education.
References
Arbona, G. (2020). La escritura creativa como disciplina emergente. Arbor. Ciencia, Pensamiento y Cultura, 196(798), a576. https://n9.cl/h6jt6j
Arroyo-Mantilla, M., & Carrión-Mieles, J. (2021). Estrategias de lectoescritura para el desarrollo de la escritura creativa. Polo del Conocimiento, 6(12), 468-483. https://doi.org/10.23857/pc.v6i12.3378
Correa, A. (2022). Escritura Académica, Pensamiento y Formación Humana. En E. Sánchez (Ed.), Vías en comunidad. Perspectivas humanísticas transdisciplinarias (págs. 49-62). Toluca: Universidad Autónoma del Estado de México. https://n9.cl/jxyls
Fenández, A. (2021). Narraciones y emociones en tiempos de cambio e incertidumbre. Pensamiento y Acción Interdisciplinaria, 7(1), 56-75. https://doi.org/10.29035/pai.7.1.56
Frank, C., Rinvolucri, M., & Martínez, P. (2012). Escritura Creativa. Actividades para producir textos significativos en ELE. Madrid, España: Sociedad General Española de Librería y Helbling Languages. http://www.esb.co.uk/pdf/24475.pdf
Guzmán, B., & Bermúdez, J. (2019). Escritura creativa en la escuela. Infancias imágenes, 18(1), 80-94. https://doi.org/10.14483/16579089.12263
Huamaní, V. (2019). La aplicación del programa “escritura creativa” y su influencia en el desarrollo de la capacidad de producción de textos narrativos en niños de educación primaria. Infinitum, 9(2), 112-118. https://doi.org/10.51431/infinitum.v9i2.578
Maraver, R. (2021). Proposta didática para a promoção da escrita criativa em sala de aula do Ensino Fundamental. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades-Revista do Pemo, 3(1), e314048. https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.4048
MINEDUC. (2016). Currículo de los Niveles de Educación Obligatoria. Quito: Ministerio de Educación del Ecuador. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/Curriculo1.pdf
MINEDUC. (2021). Currículo Priorizado con énfasis en competencias comunicacionales, matemáticas, digitales y socioemocionales: Nivel Bachillerato. Quito, Ecuador: Ministerio de Educación del Ecuador - Subsecretaría de Fundamentos Educativos. https://n9.cl/tgm9j
Mora, P., & Villanueva, J. (2019). La motivación hacia la lectura de textos literarios. Revista Cedotic, 4(1), 95-114. https://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/CEDOTIC/article/view/2275/2776
Moya, N. (2022). Ficcionar la cotidianidad: un acercamiento a la escritura creativa a partir de la experiencia. Bogotá, Colombia: Universidad Pedagógica Nacional. http://hdl.handle.net/20.500.12209/17453
Muñoz, P., Beltrán, J., & López, E. (2009). Perfil en estrategias de aprendizaje de estudiantes de alto rendimiento en lengua castellana y literatura. Faísca: revista de altas capacidades, 14(16), 49-75. http://sid.usal.es/idocs/F8/ART21103/deleito.pdf
Paladines, L., & Álvarez, M. (2022). La enseñanza de la Lengua y la Literatura en tiempos de pandemia en la Región Sur de Ecuador. Revista de Educación, 25(1), 379-395. http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/5863
Pousa, V., Pereda, M., & Paniagua, I. (2020). Lectura grupoanalítica de un taller de escritura creativa: la escritura como vehículo de interconexión. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 40(138), 55-66. https://doi.org/10.4321/s0211-573520200020004
Rivera, C. (2019). Propuesta de un taller de escritura creativa como estrategia didáctica para estimular la producción de textos en estudiantes del quinto año de Secundaria. Revista Espacios, 40(411), 2-9.
Rodríguez, R., Armentia, A., & Barrera, Y. (2024). Taller de escritura creativa: estrategias pedagógicas y experiencias biográficas. Escenarios y recorridos educativos. Universidad Nacional de La Plata.
Ruiz, L. (2023). Escritura creativa de cuentos autoficcionales para fortalecer la producción narrativa. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
Torres, M. (2022). Retroalimentación en el desarrollo de las competencias comunicativas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(2), 2685-2704. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.2046
Vázquez-Medel, M., Mora, F., & Acedo, A. (2020). Escritura creativa y neurociencia cognitiva. Arbor: Ciencia, Pensamiento y Cultura, 196(798), e577. https://doi.org/10.3989/arbor.2020.798n4001
Zaldívar, R. (2016). El desarrollo de la conciencia emocional en la adolescencia a través de la poesía. En J. Soler, L. Aparicio, O. Díaz, E. Escolano, & A. Rodríguez (Edits.), Inteligencia emocional y bienestar II. Reflexiones profesionales e investigaciones (Vol. 9, págs. 847-859). Zaragoza: Ediciones Universidad San Jorge. https://hdl.handle.net/20.500.14352/36507
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0. International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.