Role plays in mathematical-logical development in initial education
DOI:
https://doi.org/10.53591/rug.v125i2.432Keywords:
logical - mathematical development, role - play, research - action method, simulationAbstract
The objective of this research is to adapt the research-action methodology to the learning of mathematics through the use of role play, that is, everyday situations in the child's life to transform them into a simulation in class with their classmates. Children tend to learn much better if they play while learning, it is easier to assimilate mathematics if they take roles within a "dramatization" that uses mathematics as the main object of their assigned role. This work focuses on making it easier to learn mathematics, demonstrating that mathematics can also be learned in another context, such as role play and not just in a notebook that shapes logical mathematical operations typical of their age. In addition, the present research leaves an applicable and fun precedent for future research to apply this methodology as a creative basis for new teaching-learning models in other areas of study.
References
Aguilar, R., y Amaro, G. (2017). Importancia de la aplicación de los juegos para el desarrollo del pensamiento matemático de los niños del Nivel Inicial del Jardín de Niños N° 583-2, Santa Rosa de Tama, Ulcumayo, Junín. Universidad Nacional de Huancavelica.
Buu, H., y Thi, N. (2017). STUDENTS’ ATTITUDES TOWARDS DRAMA-BASED ROLE PLAY IN ORAL PERFORMANCE. European Journal of Foreign Language Teaching, 2(3), 30–48. https://doi.org/10.5281/zenodo.893585
Camargo, D. (2014). Juego de rol y la actividad matemática. Infancias Imágenes, 13(2), 138. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.infimg.2014.2.a11
Ferrándiz, C., Bermejo, R., Sainz, M., Fernando, M., y Prieto, M. (2008). Estudio del razonamiento lógico-matemático desde el modelo de las inteligencias múltiples. Anales de Psicología, 24(2), 213–222.
González, C. (2016). El juego de roles sociales por etapas para promover la formacion de las funciones simbolicas por niveles de desarrollo en niños preescolares, 12(2).
González, C., y Solovieva, Y. (2016). Impacto del juego de roles sociales en la formación de la función simbólica en preescolares. Revista de Psicología Universidad de Antioquia, 8(2), 91–118. https://doi.org/10.17533/udea.rpsua.v8n2a04
González, C., Solovieva, Y., y Quintanar, L. (2014). El juego temático de roles sociales: Aportes al desarrollo en la edad preescolar. Avances En Psicologia Latinoamericana, 32(2), 289–309. https://doi.org/dx.doi.org/10.12804/apl32.2.2014.08
Guerrero, N., Rodríguez, J., Aponte, M., Sánchez, A., y Patrana, J. (2012). Juegos de rol como mediación educativa para el desarrollo del lenguaje y pensamineto matemático. Vínculos, 9(2), 41–56. Retrieved from http://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/vinculos/article/view/4282
Meneses, M., y Monge, M. (2014). ¿A dónde juegan nuestros niños y niñas? Revista Electrónica “Actualidades Investigativas En Educación,” 4. Retrieved from http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44740207
Muñiz, L., Alonso, P., y Rodríguez, L. (2014). El uso de los juegos como recurso didáctico para la enseñanza y el aprendizaje de las Matemáticas: estudio de una experiencia innovadora. Revista Iberoamericana de Educaciòn Matemàtica, 39, 19–33.
Solovieva, Y., Tejeda, L., Lázaro, E., y Quintana, L. (2015). esta importancia puede ser interpretada de manera distinta desde distintos enfoques psicológicos (OBU. Educaccao e Filosofia Uberiándia, 29(1992), 153–174.
Zapata, F., y Cano, N. (2010). La enseñanza de las matemáticas a través de la implementación del juego del rol y de aventura. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, (23), 211–222.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0. International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.