Role plays in mathematical-logical development in initial education

Authors

  • Clariza Barahona Universidad Estatal de Bolívar
  • Geofre Pinos Universidad Estatal de Bolívar
  • Manuel Vistín Universidad Estatal de Bolívar

DOI:

https://doi.org/10.53591/rug.v125i2.432

Keywords:

logical - mathematical development, role - play, research - action method, simulation

Abstract

The objective of this research is to adapt the research-action methodology to the learning of mathematics through the use of role play, that is, everyday situations in the child's life to transform them into a simulation in class with their classmates. Children tend to learn much better if they play while learning, it is easier to assimilate mathematics if they take roles within a "dramatization" that uses mathematics as the main object of their assigned role. This work focuses on making it easier to learn mathematics, demonstrating that mathematics can also be learned in another context, such as role play and not just in a notebook that shapes logical mathematical operations typical of their age. In addition, the present research leaves an applicable and fun precedent for future research to apply this methodology as a creative basis for new teaching-learning models in other areas of study.

References

Aguilar, R., y Amaro, G. (2017). Importancia de la aplicación de los juegos para el desarrollo del pensamiento matemático de los niños del Nivel Inicial del Jardín de Niños N° 583-2, Santa Rosa de Tama, Ulcumayo, Junín. Universidad Nacional de Huancavelica.

Buu, H., y Thi, N. (2017). STUDENTS’ ATTITUDES TOWARDS DRAMA-BASED ROLE PLAY IN ORAL PERFORMANCE. European Journal of Foreign Language Teaching, 2(3), 30–48. https://doi.org/10.5281/zenodo.893585

Camargo, D. (2014). Juego de rol y la actividad matemática. Infancias Imágenes, 13(2), 138. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.infimg.2014.2.a11

Ferrándiz, C., Bermejo, R., Sainz, M., Fernando, M., y Prieto, M. (2008). Estudio del razonamiento lógico-matemático desde el modelo de las inteligencias múltiples. Anales de Psicología, 24(2), 213–222.

González, C. (2016). El juego de roles sociales por etapas para promover la formacion de las funciones simbolicas por niveles de desarrollo en niños preescolares, 12(2).

González, C., y Solovieva, Y. (2016). Impacto del juego de roles sociales en la formación de la función simbólica en preescolares. Revista de Psicología Universidad de Antioquia, 8(2), 91–118. https://doi.org/10.17533/udea.rpsua.v8n2a04

González, C., Solovieva, Y., y Quintanar, L. (2014). El juego temático de roles sociales: Aportes al desarrollo en la edad preescolar. Avances En Psicologia Latinoamericana, 32(2), 289–309. https://doi.org/dx.doi.org/10.12804/apl32.2.2014.08

Guerrero, N., Rodríguez, J., Aponte, M., Sánchez, A., y Patrana, J. (2012). Juegos de rol como mediación educativa para el desarrollo del lenguaje y pensamineto matemático. Vínculos, 9(2), 41–56. Retrieved from http://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/vinculos/article/view/4282

Meneses, M., y Monge, M. (2014). ¿A dónde juegan nuestros niños y niñas? Revista Electrónica “Actualidades Investigativas En Educación,” 4. Retrieved from http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44740207

Muñiz, L., Alonso, P., y Rodríguez, L. (2014). El uso de los juegos como recurso didáctico para la enseñanza y el aprendizaje de las Matemáticas: estudio de una experiencia innovadora. Revista Iberoamericana de Educaciòn Matemàtica, 39, 19–33.

Solovieva, Y., Tejeda, L., Lázaro, E., y Quintana, L. (2015). esta importancia puede ser interpretada de manera distinta desde distintos enfoques psicológicos (OBU. Educaccao e Filosofia Uberiándia, 29(1992), 153–174.

Zapata, F., y Cano, N. (2010). La enseñanza de las matemáticas a través de la implementación del juego del rol y de aventura. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, (23), 211–222.

Published

2017-07-03

How to Cite

Barahona, C., Pinos, G., & Vistín , M. (2017). Role plays in mathematical-logical development in initial education. Revista Universidad De Guayaquil, 125(2), 42–54. https://doi.org/10.53591/rug.v125i2.432

Issue

Section

Research Articles

Similar Articles

<< < 14 15 16 17 18 19 20 21 22 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.