The pedagogical training of the teacher in the Nursing Career exercise. An essential necessity of the ecuadorian university
DOI:
https://doi.org/10.53591/rug.v123i2.406Keywords:
pedagogical formation, practicing educators, nursing careerAbstract
This paper aims to reflect on the need for the pedagogical formation of teachers in exercise of the Nursing Career in Ecuador. Such reflection is based on a study on continuous formation in Ecuadorian universities, which throws the existence of few experiences on teacher training. The relevance of the exhibition is that the teachers working are heterogeneous. And on the other in their professional formation were not prepared for the exercise of teaching. The methodology is essentially qualitative, based on the study of scientific and legislative existing documentation and the implementation of methods that provide relevant information about the real state of the problem and the need for its transformation through alternatives of pedagogical formation
References
UNESCO. Declaración Mundial de la Profesionalización del Docente. Paris. 1998.
CRESAL C. Centro Regional de Educación Superior en América Latina y el Caribe. Declaración Final de la Conferencia Regional de Educación Superior en América Latina. Centro Regional de Educación Superior en América Latina y el Caribe. 2008.
Mur N, La política científica en la Formación de profesionales en las Ciencias Médicas. Una mirada reflexiva. MediSur. 2014;12(1):310-4.
Mur N, Iglesias M, Aguilar M A, Quintana Y, Cortez M. La formación docente de los profesionales de la salud como recurso para la formación docente asistencial investigativa. Revista Electrónica de Ciencias Médicas en Cienfuegos. 2010;(8). Mur N, La formación docente asistencial en enfermería. Una necesidad de la Universidad Médica Cubana. Medisur. 2009; 7(6).
Brevis I, y Alvarado O, Integración docente asistencial en enfermería: problemas en su construcción.Rev Eletr Enf [Internet] 2008; Available from: http://. 2008; Rev. Eletr. Enf (10):367-73.
López M, y Pérez J. La sistematización en la investigación educativa. Consideraciones para la práctica. (2010). Available from: http://posgrado.rimed.cu.
Korolev F, GV. Fundamentos Generales de la Pedagogía. 1ra ed. La Habana: Pueblo y Educación; 1967.
Baute L, Sistematización de una experiencia pedagógica: la formación del profesor universitario. Evento provincial de Pedagogía. CD. Evento. La Habana. 2011.
Ley de Educación Superior del Ecuador. Registro Oficial N° 77 - - Lunes 15 de Mayo del 2000. Ley No. 16. RO/ 77 de 15 de Mayo del 2000 Consejo Nacional de Educación Superior de Ecuador. www.conesup.net
Attewell A, (1998), Florence Nightingale (1820 - 1910). Perspectivas: revista trimestral de educación comparada (París. UNESCO: Oficina Internacional de Educación), vol. XXVIII, Oficina Internacional de Educación, 2000 n° 1.
Valle D, Aproximación al Sistema como Resultados Científicos. Algunos Resultados Científicos Pedagógicos. Vías para su obtención. Santa Clara - Cuba; 2005
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0. International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.