Motivation in reading for the development of creativity in elementary school children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53591/rug.v136i1.1902

Keywords:

Motivation, Reading, Creativity, Learning

Abstract

Reading is an insurmountable source to acquire new knowledge, its incessant decline has given rise to the elaboration of this study; whose problem is evident in the lack of interest in reading and the poor development of the reading process, due to factors such as lack of motivation to read, few applications of reading techniques and strategies by teachers, and the limited contribution of teachers. parents, therefore the objective of the study is to investigate the importance of motivation in reading for the development of creativity in the students of the elementary school of the School of Basic Education "Enrique Delgado Coppiano" of the Chone canton in the year 2022; The methodology applied was a quantitative approach, the type of study was bibliographic and field, being descriptive, using the inductive-deductive and analytical-synthetic method, with the support of techniques such as interview and test. The results of the study are evidenced in the sample group, concluding the following: the students are motivated by reading; however, the teachers do not know techniques and strategies to promote the motivation and creativity of the students, regarding the assessment of the last element mentioned. boys and girls have better verbal than figurative capacity.

References

Arias, E. (2020). Investigación descriptiva. Página Web Economipedia. Recuperado desde https://economipedia.com/definiciones/investigacion-descriptiva.html

Constitución de la República del Ecuador (2008). Recuperado de http://goo.gl/2nhEp1

Díaz, A. Velasco, E. Meza, P. Intervenciones realizadas para mejorar la competencia lectora: una revisión sistemática. Revista de Educación, 398. Octubre-Diciembre 2022, pp. 249-281 Recibido: 22-02-2022 Aceptado: 24-06-2022 2. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/231064/Competencia%20lectora.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Blandón, C. (2020). Importancia del fomento de la lectura para el desarrollo de la comprensión de textos. Revista Multi-Ensayos. Vol. 6, núm. 12ISSN: 2412-3285. https://multiensayos.unan.edu.ni/index.php/multiensayos/article/view/319/363

Feria, H. Mantilla, M. Mantecon, S. (2020). La entrevista y la encuesta: ¿métodos o técnicas de indagación empírica? Revista Didasc@lia: D&E. Publicación del CEPUT-Las Tunas, Cuba. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/992/997

Francia, G. (2021). La motivación intrínseca en psicología: qué es, tipos y ejemplos. Psicología One line. https://www.psicologia-online.com/la-motivacion-intrinseca-en-psicologia-que-es-tipos-y-ejemplos-5814.html

Gil, J. Fuster, F. Norabuena, R. Maldonado, H. Hernández, R. (2019) Motivación académica y su influencia en el desarrollo de las capacidades de estudiantes en el área del inglés. Revista de Psicología Vol15 N.º 30, pp. 26-41. File:///E:/MI%20DATA/Downloads/2647-9594-3-PB.pdf

Gómez, L. Muriel, L. Londoño, D. (2019). El papel del docente para el logro de un aprendizaje significativo apoyado en las TIC. Revista Encuentros. Vol. 17, núm. 02, pp. 118-131. https://www.redalyc.org/journal/4766/476661510011/html/

Jama, V. & Suárez, H. (2015). Estrategia metodológica para el desarrollo del pensamiento a través de los niveles de lectura. Medisan, 19(7), 861-867.

Joachin B, C.V(2017). La creatividad. Unidad de apoyo para el aprendizaje. Recuperado de https://programas.cuaed.unam.mx/repositorio/moodle/pluginfile.php/166/mod_resource/content/1/la-creatividad/index.html

Lara, E & Correa, A. (2018). Libertad vs. Límites en la creación de una obra musical. Psicología desde el caribe. 34. 172-183.

Llanga, E., Guamán, J & Hilca, D. /2019). ¿Cómo se relacionan la educación emocional y el aprendizaje? Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (junio de 2019). Rn línea: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/06/educacion-emocional-aprendizaje.html//hdl.handle.net/20.500.11763/atlante1906educacion-emocional-aprendizaje

Mila, C. (2018). La motivación por la lectura y su papel en el logro de la comprensión lectora. Propuesta de investigación pedagógica. evista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 1(2) https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view /608

Muñoz, C., Valenzuela, J., Avendaño, C., & Núñez, C. (2016). Mejora en la motivación por la Lectura Académica: la mirada de estudiantes motivados. Ocnos. Revista De Estudios Sobre Lectura, 15(1), 52-68. https://doi.org/10.18239/ocnos_2016.15.1.941

Palacio, P. A. S., Múnera, M. V., & Vásquez, D. A. L. (2018). Las herramientas y recursos digitales para mejorar los niveles de literacidad y el rendimiento académico de los estudiantes de primaria. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (54), 184-198.

Peiró, R. (2021). Motivación positiva. Pagina web: Economipedia.com. https://economipedia.com/definiciones/motivacion-positiva.html

Real Academia de la Lengua Española. (2021). Creatividad. Recuperado de https://dle.rae.es/creatividad.

Real Academia de la Lengua Española. (2021) Motivación. Recuperado de https://dle.rae.es/motivaci%C3%B3n

Santos, I. Juárez, M. Trigo, E. (2021.) Motivación por la lectura académica de futuros docentes. Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (UECE) Educ. Form., Fortaleza, v. 6, n. 1. File:///E:/MI%20DATA/Downloads/Dialnet-MotivacionPorLaLecturaAcademicaDeFuturosDocentes-7718148.pdf

Silván, C. M. (2018). lifeder.com. Obtenido de https://www.lifeder.com/tipos-de-motivacion/

Tintaya, P. (2019). Psicología y personalidad. Revista de Psicología no.21 La Paz. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2223-30322019000100009&script=sci_arttext

Torrance, E.P. (1969). La Validez Predictiva de los Test de Pensamiento Creativo. En A. Beandot. Buenos Aires.

Torrance, E.P. (1974). The Torrance Tests of Creative Thinking - Norms - Technical Manual Research Edition. Princeton, NJ: Personnel.

Torrance, E. P. (1993). The nature of creativity as manifest testing. New York: Press Syndicate of the University of Cambridge.

Valero, J. (2019). La creatividad en el contexto educativo: adiestrando capacidades. Tecnología, Ciencia y Educación, 13, 150-171. File:///E:/MI%20DATA/Downloads/pkpadmin-5-valeromatas-paa-rtce13-may-agos2019-c.pdf

Villén, R: (2019). Importancia de la lectura en edades tempranas. Universidad de Jaen. https://tauja.ujaen.es/bitstream/10953.1/9961/1/TFG_RUBN_VILLN_MARTOS.pdf

Published

2023-01-03

How to Cite

Cedeño Salavarria, D. E., & Jama Zambrano, V. R. (2023). Motivation in reading for the development of creativity in elementary school children. Revista Universidad De Guayaquil, 136(1), 71–80. https://doi.org/10.53591/rug.v136i1.1902

Issue

Section

Research Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.