The construction environment in the development of mathematical-logical thinking in lnitial Education

Authors

  • Janed Garnacha Camacho Veloz Universidad Estatal de Bolívar
  • Geofre Pinos Morales Universidad Estatal de Bolívar
  • Victor Viteri Valle Universidad Estatal de Bolívar

DOI:

https://doi.org/10.53591/iti.v10i10.184

Keywords:

Construction environment, learning environment, logical - mathematical skills, method of significant educational spaces

Abstract

The present investigation exhibits a methodological proposal of creation of a learning environment for the potentialization of the logical - mathematical thought in the initial education. The creation of the environment or better known as learning comer, is based on the application of three established phases, plus the application of the methodology of creation of significant educational spaces of Varón and Otálora (2012), becoming a new practical tool for the teachers of early ages. Through the application of this new pedagogical technique, infants will be able to show the skills acquired in the process, and teachers will also be able to show the fruit of their work as regulator of the acquisition of mathematical knowledge of the child.

References

Ardilla, R. (2010). Inteligencia. ¿Qué sabemos y que nos falta por investigar? REV. ACAD. COLOMB. CIENC., 35, 97-103.

Duarte, J. (2012). Ambientes de aprendizaje. Una aproximación conceptual. Revista Iberoamericana de Educación, 1-18.

Juárez, M., y Aguilar, M. (2018). El método Singapur, propuesta para mejorar el aprendizaje de las Matemáticas en Primaria. Números, Revista De Didáctica de Las Matemáticas, 98, 75-86.

López Quijano, G. (2014). La enseñanza de las matemáticas, un reto para los maestros del siglo XXI. Praxis Pedagógica, 15, 55-76.

Ministerio-de-Educación. (2011). Ley Orgánica De Educación lntercultural. Ministerio de Educación, (34), 102.

Ministerio de Educación, E. (2014). Currículo Educación Inicial 2014.

Otárola, Y. (2010). Diseño de espacios educativos significativos para el desarrollo de competencias en la infancia. Revista CS, (5), 71-96.

Piaget, J., y lnhelder, B. (2015). Psicología del niño. Madrid: Morata.

Ramírez, l. (2008). Perspectiva constructivista. Creatividad y Sociedad, 7-20.

Published

2018-11-01

Issue

Section

Artículos