Children's stories as a tool to develop oral language in initial education
DOI:
https://doi.org/10.53591/iti.v10i10.181Keywords:
Children's stories, initial education, oral language, Strategic managementAbstract
Globalization and new technologies are part of the general growth of society, however, the excessive use of these technological tools, bring negative consequences, distorting exponentially, affective aspects (communication, understanding, values, respect) , within the family group it is important to highlight that the most outstanding ethical and moral values are those learned in the home, therefore, the excessive and irresponsible use of technological means, allow to divert the attention of children of young age. The research focuses on boys and girls between the ages of 4 and 5, who are beginning their education, showing low performance in cognitive development, motivated by the lack of communication attention, which they bring to classrooms, bringing as consequences, deficiencies in the oral language, disinterest, poor school performance and communication problems. The theoretical framework related to the subject will be linked to the hermeneutics and pragmatism of the researcher, with the intention of issuing judgments and conclusions that resolve and add contributions to society. The research is framed under a qualitative, descriptive-explanatory approach, building theories that hold that children's stories serve as a strategic tool to improve oral language in early childhood education.
References
Adricain, S. (2005). Puertas a la lectura. Santafé de Bogotá, Colombia: Magisterio.
Álvarez, W. (2008). La naturaleza de la investigación. Caracas, Venezuela: Biosfera.
Baldrich, P., Galbany, D. y Alvarez, M. (1992). Manual para padres. Psicología y educación. España: Ediciones Hymsa.
Bermejo, V. (1998). Desarrollo cognitivo. Madrid: Síntesis
Chiavenato, l. (2011). Planeación estratégica - Fundamentos y aplicaciones. México: McGrawHill.
Firth, D. (2000). Smart. 2(12), 66-77.
Francés, A. (2008). Antología y Debates - /ESA. Caracas, Venezuela: Ediciones IESA.
Gallardo, J. (2012). Administración estratégica. De la visión a la ejecución. México, D.F: Alfaomega.
Gisper, C., Gay, J. y Bueno, M. (1994). Enciclopedia de la Psicología infantil y juvenil. Barcelona, España: Grupo editorial océano.
Hildebrand, V. (1990). Educación infantil. México: Limusa.
Leal, M., Martín, l. y Ponles, R. (2005). El cuento. México: Edere.
Meek, M. (2001). Un encuentro con la crítica y los libros para niños. Venezuela: Arte.
Oppenheimer, A. (2015). ¡Crear o morir! Bogotá, Colombia: Penguin random house grupo editorial.
Ribeiro, L. (1990). Generar éxito profesional. Bogotá, Colombia: Planeta.
Tamayo, O. (2002). Didáctica. Maestría en educación - docencia. Maniza/es: Universidad de Maniza/es.
Triadó, C. (1998). Adquisición y desarrollo del lenguaje. Desarrollo cognitivo. Madrid, España: Síntesis.
Udo de Haes, E. (1979). El niño y los cuentos. Madrid, España: Rudolf Steiner. Vanegas, M. (2006). Promoción a la Lectura. Buenos Aires, Argentina: Aique.
Vélez, R. (1986). Guía de literatura infantil. Medellín: Secretaria de educación y cultura.
Vigotsky, L. (1988). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona, España: Critica.
(1995). Pensamiento y lenguaje. Barcelona, España: Paidos.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Patricia Álvarez, Jelen López Ramos, Carlos Taco Taco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.