Integral quality of University of Guayaquil: achievable or utopia?
DOI:
https://doi.org/10.53591/iti.v8iEE.189Keywords:
curricular administration, integral quality, process automation, customer satisfaction, ISO 9001 certification, information systemAbstract
The article investigares the influence of automation of processes of curriculum management in the overall quality of universities. The process of requiring -opera ti ve information, statistics, academic or other - when making decisions or for the service of students, actually consists of many bureaucratic constraints that prevent a harmonious and relíable information management. The main objective is to improve the overall quality of the University of Guayaquil with the implementation of knowledge management strategies, in accordance with international standards ISO 9001, with which high levels of satisfaction are achíeved in the university community.
References
ASAMBLEA CONSTITUYENTE (2008), "Constitución Política de la República del Ecuador". Ecuador
BELLÓN, Luis (2001), Calidad Total; Qué la promueve, Qué la inhibe. México. Panorama Editorial.
BOIX, Salvador (2001), La Norma ISO 9001, México, Editorial Gestión 2000.
BRACHO, Teresa (2009). Innovación en política educativa: escuelas de Calidad. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales. México
CIDEM, SOLUZIONA (2000), La Norma ISO 9001 del 2000. México, Editorial Gestión 2000
CHIAVENATO, Idalberto (2000), Administración. Proceso Administrativo. McGraw-Hill 1ra Edición.
CHIAVENATO, Idalberto (2002), Administración en los nuevos tiempos. McGraw-Hil
CUYA, Fernando (2010), Calidad relativa integral. Editorial Avance. Colombia
FACULTAD DE CIENCIAS ECONÓMICAS, Universidad de Guayaquil (2010), "Plan Estratégico2010 2015", Digráfica S.A. Ecuador
FERNANDEZ, Francisco(2005), Albert Einstein !Ciencia y conciencia. &liciones de Intervención Cultural
FRAILE, Fermín (2001), Cómo hacer el Manual de Calidad según la nueva ISO 9001:2000 (5ta &lición), FC Editorial
GACEL, Jocelyne (2007), Calidad y Educación sin Fronteras. Guadalajara México.
SACRISTÁN José (2000), La pedagogía por objetivos: Obsesión por la eficiencia, Ediciones Momia, 10ma edición.
VALENZUELA, Edgar (2004), Sistema de Información para una Consolidadora de Carga Aérea. Instituto Politécnico Nacional. Mexico
VARGAS, Luis (1993). Evaluación de la calidad en la atención en salud. Un estudio de caso. Editorial Colombia
VAN DEN BERGHE, Wouter (1998), Aplicación de las normas ISO 9000 a la enseñanza y la formación, Revista Europea de la Formación Profesional.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Javier Landívar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.