Marketing and its impact on the sales of microenterprises in the commerce sector Guayas province period 2018 – 2022

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53591/rug.v138i2.77

Keywords:

Microenterprises, Commercial Sector, Marketing Strategies, Sales Management

Abstract

The objective of this research is to analyze marketing and its impact on the sales of microenterprises in the commerce sector in the province of Guayas. To achieve this, a theoretical compilation of the marketing strategies implemented was made, as well as a characterization of the microenterprises of the commercial sector of Ecuador, from which the challenges faced by these businesses in the period 2018 - 2022 can be considered. For this reason, a descriptive methodology was applied, with a quantitative approach and under a documentary review, sales data of microenterprises in the commercial sector were collected. From the analysis of the results, it was determined that, although these companies have increased their marketing expenditure in recent years, their sales have also grown, but have not achieved the desired takeoff. Some of the possible causes are related to the low budget allocated to advertising and marketing. Consequently, although there is marketing expenditure, especially in the digital field, it is still incipient and not very significant in the sales of microenterprises.

References

Abad Alvarado, G. R., Martínez Vizuete, W. R., & Carranco Madrid, S. (2022). Estrategias de emprendimiento durante la pandemia. Caso Ecuador. Recimundo, 6(1), 173–181. https://doi.org/10.26820/recimundo/6.(1).ene.2022.173-181

Aburto, S. (2017). Arte y comunicación para el desarrollo humano. La interacción afectiva en la educación integral. Razón y Palabra, 21(96), 21–36.

Ayarza, C., Anaya, I., Gonzáles, D., & Goez, M. (2020). Estrategia de Marketing Digital de Contenido Aplicable al Grupo Musical Azulé. Universidad de Cartagena, 1(1), 1–64.

Baena-Extremera, A., Ayala-Jiménez, J. D., & Baños, R. (2017). Investigación descriptiva, correlacional o cualitativa. Pensar En Movimiento: Revista de Ciencias Del Ejercicio y La Salud, 15(1), 1–17. https://doi.org/10.15517/pensarmov.v15i1.24777

Banco Central del Ecuador. (2023). Estadísticas Macroeconómicas. https://www.bce.fin.ec/boletines-de-prensa-archivo/la-economia-ecuatoriana-reporto-un-crecimiento-interanual-de-4-3-en-el-cuarto-trimestre-de-2022

Bandrés, E., Conde, M., & Iniesta, I. (2021). El impacto de la COVID-19 en las pequeñas y medianas empresas de comunicación en España. Retos, 11(21), 25–40. https://doi.org/10.17163/ret.n21.2021.02

Becerra Molina, E., Calle Masache, O., Astudillo Arias, P., & Ojeda Orellana, R. (2022). El servicio delivery, como tendencia microempresarial, ante la emergencia sanitaria por el COVID-19, en la ciudad de Cuenca. Visionario Digital, 6(1), 89–112. https://doi.org/10.33262/visionariodigital.v6i1.2076

Bohoslavsky, J. P., & Rulli, M. (2020). Covid-19, instituciones financieras internacionales y continuidad de políticas androcéntricas en América Latina. Revista Estudos Feministas, 28(2), 1–16. https://doi.org/10.1590/1806-9584-2020v28n273510

Cabeza, M., & Gahona, D. (2021). Plan de marketing 2.0 para impulsar las ventas en franquicia de alimentos. Maya - Revista de Administración y Turismo, 1(1), 13–21. https://doi.org/10.33996/maya.v1i1.2

Cámara Ecuatoriana de Comercio Electrónico. (2020). Transacciones electrónicas en Ecuador durante el Covid-19. https://cece.ec/wp-content/uploads/2020/06/Transacciones-electronicas-en-Ecuador-durante-el-Covid19.pdf

CEPAL. (2020). COVID-19 tendrá graves efectos sobre la economía mundial e impactará a los países de América Latina y el Caribe. https://www.cepal.org/es/comunicados/covid-19-tendra-graves-efectos-la-economia-mundial-impactara-paises-america-latina

Coba, G. (2022). El comercio impulsa el crecimiento de las ventas internas en Ecaudor. https://www.primicias.ec/noticias/economia/comercio-manufactura-mineria-crecimiento-ventas/#:~:text=El sector que destaca es,es de USD 3.648 millones.

Cordova, C. O. (2019). Promoción del marketing y el posicionamiento. UCV-HACER. Revista de Investigación y Cultura, 8(4), 11–20. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=521763181001

Demuner, R. (2021). El uso de redes sociales en microempresas ante efectos del Covid-19. Revista de Comunicación de La SEECI, 54, 97–118.

Gavilanes Sagñay, M. A., Gavilanes Sagnay, F., & Chávez Granados, N. A. (2022). La gestión estratégica empresarial desde las tecnologías de la información y la comunicación. Puntos y reflexiones. AlfaPublicaciones, 4(1), 46–61. https://doi.org/10.33262/ap.v4i1.130

González, J., & Rodríguez, M. (2019). Manual práctico de planeación estratégica. Díaz de Santos.

Granados, P., & Alameda, D. (2017). El proceso de decisión de compra: canales online y canales tradicionales. Investigación y Marketing, 113(12), 29–37.

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la Investigación. Las rutas Cuantitativa Cualitativa y Mixta. In Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill Interamericana. shorturl.at/mwS39

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (2023). Registro Estadístico de Empresas. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/directoriodeempresas/

Jati-Morales, L. A., Salazar-Freire, J. D., & Ballesteros-López, L. G. (2022). Marketing digital de los negocios y emprendimientos turísticos en Ecuador una revisión del estado del arte. 593 Digital Publisher CEIT, 7(4–1), 596–605. https://doi.org/10.33386/593dp.2022.4-1.1205

Kotler, P., & Armstrong, G. (2017). Fundamentos de Marketing. In Expert Review of Vaccines (Vol. 15, Issue 9). Pearson Educación. https://doi.org/10.1080/14760584.2016.1192474

Luque-Ortiz, S. (2021). Estrategias de marketing digital utilizadas por empresas del retail deportivo. Revista CEA, 7(13), 0–22. https://doi.org/10.22430/24223182.1650

Luque, I., Cerruela, G., & Gómez, M. (2016). Captación y fidelización de turistas mediante gadgets. International Journal of Scientific Management and Tourism, 2(1), 81–95.

Malhotra, N. (2008). Investigación de Mercados. Pearson Educación.

Maza-Maza, R. L., Guaman-Guaman, B. D., Benítez-Chávez, A. M., & Solis-Mairongo, G. (2020). Importancia del branding para consolidar el posicionamiento de una marca corporativa. Killkana Social, 4(2), 9–18. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v4i2.459

Medranda, G. (2017). Aplicación del Embudo de Marketing en los Negocios. Research Gate, 1(2), 1–4.

Meijomil, S. (2020). Funnel de marketing: qué es y porqué tu empresa debe tener uno. Inbound Cycle. https://www.inboundcycle.com/blog-de-inbound-marketing/funnel-o-embudo-de-marketing-dispones-de-uno

Mentinno. (2022). Estado Digital Ecuador 2022. Formación Gerencial. https://www.formaciongerencial.com/estadodigitalecuador/

Mideros, V., Guanaquiza, M., Micolta, P., & Sánchez, I. (2021). Influencia del marketing estratégico en la internacionalización asociativa. Conference Proceedings UTMACH, 5(1), 160–178.

Ontiveros, D. A. (2019). Retail marketing: el punto de venta, un medio poderoso. Cuadernos Del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, 45, 229–239. https://doi.org/10.18682/cdc.vi45.1850

Ortiz, M., Coronel, V., Lovato, S., & Fernández, K. (2022). Estrategia de marketing desde la perspectiva de la microempresa. Revista Científica Ciencia y Tecnología, 22(35), 120–132. https://doi.org/10.47189/rcct.v22i35.500.

Periche, G., Ramos, E., & Chamolí, A. (2020). La morosidad ante un confinamiento del Covid-19. Investigación Valdizana, 14(4), 206–212.

Ramírez-Sánchez, G. S., García-Cruz, K. E., & Ortiz-González, H. J. (2022). Comportamiento del consumidor. Publicación Semestral, 9(17), 67–69. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/tepexi/issue/archive

Ron Amores, R. E., & Sacoto Castillo, V. A. (2017). Las PYMES ecuatorianas: Su impacto en el empleo como contribución del PIB PYMES al PIB total. Espacios, 38(53), 1–11.

Ruiz, M., & Ubillus, J. (2021). La cultura tributaria de los contribuyentes del cantón Portoviejo y su incidencia en la gestión de la recaudación de los tributos del Servicio de Rentas Internas. Polo Del Conocimiento, 6(4), 173–182. https://doi.org/10.23857/pc.v6i4.2551

Shagui-González, J., Ruiz-Calva, M., & Villavicencio-Rodas, M. (2022). Influencia de la calidad del servicio en la fidelización e imagen de marca de las principales cadenas de moda textil. 593 Digital Publisher CEIT, 7(2), 159–173. https://doi.org/10.33386/593dp.2022.2.958

Superintendencia de Compañías Valores y Seguros. (2023). Análisis Sectorial 2018 - 2022. https://appscvsmovil.supercias.gob.ec/ranking/reporte.html

Vega, N. (2018). “Marketing estratégico y su influencia en el posicionamiento de la empresa OTS S.A.C San Isidro - Lima, 2018.” Universidad César Vallejo, 1(1), 35–42.

Vivanco, R. (2019). Marketing relacional enfocado a la fidelización de los clientes del restaurante Mar Criollo, Lima, 2019. Universidad Norber Wiener, 1(1), 10–220.

Zambrano Fabias, F. J., Sanchez Pacheco, M. E., & Correa Soto, S. R. (2021). Análisis de rentabilidad, endeudamiento y liquidez de microempresas en Ecuador. Revista de Ciencias de La Administración y Economía |, 11(22), 235–249. https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Sc_crYwEZEMJ:https://retos.ups.edu.ec/index.php/retos/article/view/22.2021.03/4696&cd=57&hl=es-419&ct=clnk&gl=pe

Published

2024-07-04

How to Cite

Zambrano Camacho, N. R., Ochoa Reyes, R. D., & Lovato Torres, S. G. (2024). Marketing and its impact on the sales of microenterprises in the commerce sector Guayas province period 2018 – 2022. Revista Universidad De Guayaquil, 138(2), 26–42. https://doi.org/10.53591/rug.v138i2.77

Issue

Section

Research Articles

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.