Factors Involved in the Digital Identity of a University Student: An Exploratory Analysis
DOI:
https://doi.org/10.53591/rug.v138i2.75Keywords:
higher education, digital competence, digital identityAbstract
The digital identity of a university student has become a relevant issue in the current educational environment, where online presence plays a fundamental role in the academic and social life of all people. This article aims to explore the factors involved in the construction and development of the digital identity of university students. An exploratory analysis is carried out based on a review of the existing scientific and technical literature, in order to understand the key aspects related to digital identity and offer recommendations for its effective management.
References
Antón, R., & Levratto, V. (2021). La construcción de la identidad digital en las redes sociales: un estudio cuantitativo en Argentina y España. La imagen como elemento determinante en la identidad y acción digital. Revista Latinoamericana de Estudios sobre Cuerpos, Emociones y Sociedad(36), 23-32.
Barroso-Osuna, J., Llorente-Cejudo, C., & Palacios-Rodríguez, A. (2020). Competencia e identidad digital. Percepciones del profesorado en formación. AULA, Revista de Humanidades y Ciencias Sociales, 66(2), 53-64.
Cabero, J. (2004). Las TIC en la Universidad. . Sevilla: MAD.
Cabero, J., Barroso, J., Palacios, A., & Llorente, C. (2020). Marcos de Competencias Digitales para docentes universitarios: su evaluación a través del coeficiente competencia experta. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 23(2). doi:10.6018/REIFOP.413601
Castañeda, L., & Camacho, M. (2012). Desvelando nuestra identidad digital. . El profesional de la información, 21(4), 354-360. doi:10.3145/epi.2012.jul. 04
Cruz, E. (2019). Identidad digital y reputación científica de investigadores e instituciones. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta, 44(2), 1-4. Obtenido de http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/1760.
Díaz, D., & Boj, C. (2019). «Prácticas artísticas en la época del dataceno.Biografía de datos: rastros digitales para la exploración biográfica de la identidad personal». Artnodos(24), 121-133. doi:10.7238/a.v0i24.3293
Dickson, K., Richardson, M., Kwan, I. M., Burchett, H., Stansfield, C., Brunton, G., . . . Thomas, J. (2019). Screen-based activities and children and young people’s mental health and psychosocial wellbeing: a systematic map of reviews. Department of Health Reviews Facility, 1-123. Obtenido de https://researchonline.lshtm.ac.uk/id/eprint/4656950/1/Systematic%20Map%20of%20Reviews%20on%20Screen-based%20activties_08.01.19.pdf
Duffy, B., & Chan, N. (2019). “You Never Really Know Who’s Looking”:Imagined Surveillance across Social Media Platforms. New Media & Society, 21(1), 119-138. doi:10.1177/1461444818791318
Ferrari, A. (2013). DIGCOMP A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Sevilla, España: : Joint Research Centre of the European Commission.
Gabrielidis, A. L. (2015). Régimen de visibilidad y vigilancia en la era de la identidad digital. Revista Teknokultura, 12(3), 473-499. doi:10.5209/rev_TK.2015.v12.n3.50385
Glauner, P., Petko, V., & Radu, S. (2018). Impacto de los sesgos en Big Data. Actas del 26º Simposio Europeo sobre Redes Neuronales Artificiales, Inteligencia Computacional y Aprendizaje Automático.
Gómez, V., & Jiménez, A. (2022). Identidad en la era digital: construcción de perfiles en redes sociales en los adolescentes chilenos/as. Convergencia Revista de Ciencias Sociales, 29, 1-24. doi:10.29101/crcs.v29i0.17430
Granic, I., Morita, H., & Scholten, H. (2020). Beyond Screen Time: Identity Development in the Digital Age. An International Journal for the Advancement of Psychological Theory, 31(3), 195-223. doi:10.1080/1047840X.2020.1820214
Grotz, S. (2020). Identidad digital y redes sociales académicas. Perspectivas: Revista Científica de la Universidad de Belgrano, 3(2), 88-105.
Huerta, G., Torres, C., & Lagunes, A. (2021). Diseño y validación de una escala para medir la gestión de la identidad digital. Revista Iberoamericana para la Investigación y Desarrollo Educativo, 12(22). doi:10.23913/ride.v11i22.943
Machimbarrena, J., González-Cabrera, J., Ortega-Barón, J., Beranuy-Fargues, M., Álvarez-Bardón, A., & Tejero, B. (2019). Profiles of problematic internet use and its impact on adolescents’ health-related quality of life. International journal of environmental research and public health, 16(20), 3877. doi:10.3390/ijerph16203877
Monreal, I., Parejo, J., & Cortón, M. l. (2017). Alfabetización mediática y cultura de la participación: retos de la ciudadanía digital en la Sociedad de la Información. EDMETIC, 6(2), 148. doi:doi.org/10.21071/edmetic.v6i2.6943
Sáez, I., & Sancho, N. (2017). The integrated curriculum, university teacher identity and teaching culture: The effects of an interdisciplinary activity. Journal of New Approaches in Educational Research, 6(2), 127-134. doi:10.7821/naer.2017.7.235
Sosa, R., Gerrard, V., & Esparzaet, A. (2018). Datos Objetos: principios de diseño para la fisicalización de datos. Conferencia Internacional de Diseño., 1685-1696. doi:10.21278/idc.2018.0125 Thi Duc
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0. International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.