Interdisciplinary as a Process: Theoretical Considerations from the Humanities

Authors

  • Yanet Dorticós Torriente Universidad de Guayaquil
  • Adrian Abreus González Universidad de Guayaquil

DOI:

https://doi.org/10.53591/rug.v115i1.474

Keywords:

interdisciplinary, humanities, tasks

Abstract

The current article emphasises in the theoretical-methodological foundations about teaching with an interdisciplinary approach in the field of Humanities. It states that an interdisciplinary approach from the didactics of humanities, will allow to find the points of coincidence that typify the teaching of the subjects the humanities comprise, taking as starting point the analysis of the objectives and contents that are common to each subject. On the other hand, the article describes opinions related to the
application of tasks with a systemic and interdisciplinary approach, since from the logic of conscious processes theory the system structure states that the object is always a process. In the particular case of this research, its materialization is present in the establishment of the interdisciplinary links in the disciplines the humanities include.

References

Álvarez de Zayas, C. (1992) La escuela en la Vida. La Habana: Ed. Pueblo y Educación. 178p.

Álvarez Álvarez, L. (2010) El arte de investigar el arte / Gaspar Barreto Arguilagos. Colección Diálogo. Ed. Oriente, 437p.

Alonso Onega, H. (1994) Apuntes sobre las investigaciones de interdisciplinariedad. En: Revista Cubana de Educación Superior. (La Habana). Vol.14; no.2, 1994.

CUBA. MINISTERIO DE EDUCACIÓN. : INSTITUTO PEDAGÓGICO LATINOAMERICANO Y CARIBEÑO. Fundamentos de la investigación Educativa. : Maestría en Ciencias de la Educación: módulo III. : Primera parte. — [La Habana]: Ed. Pueblo y Educación, 2005

Fiallo Rodríguez, J. (1996) Las relaciones intermaterias: una vía para incrementar la calidad de la educación. La Habana: Ed Pueblo y Educación. 136p.

González Rey, F. (1999) Comunicación, desarrollo y personalidad. La Habana: Ed. Pueblo y Educación

Hernández Herrera, P.A (2004) A propósito del proceso de enseñanza-aprendizaje. --En: Hacia una educación audiovisual. La Habana: Ed. Pueblo y Educación

Iglesias León, M. (1998) La Auto Preparación de los Estudiantes en los Primeros Años de la Educación Superior. Resumen de la Tesis en Opción al Grado de Doctor en Ciencias Pedagógicas. — UCF “Carlos Rafael Rodríguez”, Cienfuegos

Jantsch, E. (1980) Hacia la interdisciplinariedad y la transdisciplinariedad en la enseñanza y la innovación. pp. 3-6. En Revista de Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. (México). No.34

Mañalich Suárez, R. (1998) Interdisciplinariedad y creatividad: Contribución al desarrollo de una didáctica de las humanidades En Revista Educación. (La Habana).no 94

_________________ (1999).Taller de la Palabra. La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 295p.

Piaget, J. (1978) Las estructuras cognitivas. -- Madrid: Ed. Siglo XXI. 133p.

Rodríguez Neira, T. (1997) Interdisciplinariedad: Aspectos Básicos. pp. 21. En: Aula Abierta (España). no69

Vigotsky, L. S. (1978) El Desarrollo de los Procesos Psicológicos Superiores. - Barcelona: Ed. Grijalbo, 226 p.

Published

2013-01-07

How to Cite

Dorticós Torriente, Y., & Abreus González, A. (2013). Interdisciplinary as a Process: Theoretical Considerations from the Humanities. Revista Universidad De Guayaquil, 115(1), 37–44. https://doi.org/10.53591/rug.v115i1.474

Issue

Section

Research Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.