A management system in the course formative research methodology of scientific research in race Management Systems engineering in Computerized (ISAC) of the Faculty of Administrative Sciences, University of Guayaquil
DOI:
https://doi.org/10.53591/rug.v111i2.515Keywords:
formative research, research incubators, management systemAbstract
The study describes a management system in the subject Formative Research Methodology of Scientific Research in Engineering in Computerized Management Systems (ISAC), Faculty of Administrative Sciences at the University of Guayaquil, pedagogical and educational experiment, which will begin with a general system for the University: reality training includes academic / research; Constitutional considerations and regulations of the State Constitution of Ecuador, the Higher Education Act, the Regulations of the National Academic System of Higher Education; the Science and Technology Policy 2007 - 2010 established by the Ministry of Higher Education, Science, Technology and Innovation (SENESCYT), The Institutional Development Strategic Plan, The Plan of the Directorate of Research and Academic Projects; currents of scientific / technical / research / education / teaching of Latin America and the World today the aim of creating a research team training (Seed Research) directing learning from the approach to problems (ABP); action research / participatory (IAP); The German Seminar, theoretical essays, research symposia, learning through discovery, participation in national / international research; in short, anything that involves the construction of teams that produce knowledge from information to solve the problems of their objects of study, But with a scientific and technological social processes, complex and interdisciplinary
References
Andrade, Raíza, Cadenas, Evelyn, Pachano, Eduardo, Pereira, Luz Marina, Torres, Cfr. Aura: Sobre la complejidad. http://orbita.starmedia.com/~selajp/lecturas/online/tcaos.htm, Mérida, Febrero de 2001
Barrera, Marcos (2002). Modelos epistémicos, Ed. Magisterio, Colombia
Coll, César (2001). Desarrollo Psicológico y Educación; Madrid, Alianza.
Conferencia Regional de Educación Superior (2008) Desafíos locales y globales. Una agenda estratégica para la educación superior en América Latina y el Caribe. Editorial de la Universidad de Guayaquil, Guayaquil.
Educación superior y complejidad apuntes sobre el principio de flexibilización curricular, Parte III, capítulo II, Londoño, Sandra; Manual de iniciación pedagógica al Pensamiento Complejo, UNESCO, Quito 2003, págs. 325-337, Ediciones jurídicas: Gustavo Ibáñez.
Fuentes, Carlos. Esto creo (educación). En La Historia del Ecuador desde un enfoque transdisciplinario, Telmo Viteri Briones, Seminario- taller, profesorado secundario. Municipalidad de Guayaquil; Casa de la Cultura Ecuatoriana, Núcleo del Guayas; Academia Nacional de Historia; Subsecretaría Regional de Educación, agosto-septiembre, octubre 2005. Museo Municipal.
Fuentes autores y corrientes que trabajan la complejidad. I parte, Un marco para la complejidad; Capitulo I, Juan Carlos Moreno, Manual de Iniciación Pedagógica al Pensamiento Complejo, Gustavo López Ospina, Marco Antonio Velilla, UNESCO, Quito, 2003, págs. 19-38, ediciones jurídicas, Gustavo Ibáñez.
Flores Velasco, Hernán. Teorías cognitivas y educación. Fuentes pedagógicas del paradigma cognitivo, ecológico y contextual (constructivismo), Ed. San Marcos, I edición, Perú.
López Segrera, Francisco. Notas para un estudio comparado de la educación superior a nivel mundial. Escenarios mundiales de la educación superior. Análisis global y estudios de caso. CLASO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. Noviembre2007. Acceso a la biblioteca virtual. http://biblioteca virtual. CLACSO.org.ar/ar/ libros/campus/segrera/03Lsegrera.pdf
Mancero, Alfredo. (1997). Educación ¿para qué?, Corporación Editora Nacional, Quito, págs. 10-13.
Morin, Edgar, (2003). Los 7 saberes necesarios para la educación del futuro, editor, Francisco Delgado, Santillana UNESCO, Senefelder, Guayaquil
Orozco, L. E. (2001). Aportes para una política de Estado en materia de educación superior. Documento Síntesis. En Educación Superior, Desafío Global y Respuesta Nacional. Universidad de Los Andes, Alfomega, S.A.: Bogotá.
Restrepo, Bernardo.(1998) Conceptos y Aplicaciones de la Investigación Formativa, y Criterios para Evaluar la Investigación científica en sentido estricto. Extraído de http://www.cna.gov.co/cont/doc_aca/index.html, pdf. (Revisada el 15 de septiembre del 2011)
Reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina. Informe final. Proyecto Tuning, América Latina (2004 – 2007) Universidades de Deusto y Groningen. www.rug.nl/let/tuningal. Versión Pdf, llegada al correo del autor. Vicerrectorado Académico, Universidad de Guayaquil, 2007, Guayaquil. Tobón, Sergio. (2006). Formación basada en competencias. Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica, Ecoediciones, Colombia.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0. International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.