Motivation in reading for the development of creativity in elementary school children
DOI:
https://doi.org/10.53591/rug.v136i1.1902Keywords:
Motivation, Reading, Creativity, LearningAbstract
Reading is an insurmountable source to acquire new knowledge, its incessant decline has given rise to the elaboration of this study; whose problem is evident in the lack of interest in reading and the poor development of the reading process, due to factors such as lack of motivation to read, few applications of reading techniques and strategies by teachers, and the limited contribution of teachers. parents, therefore the objective of the study is to investigate the importance of motivation in reading for the development of creativity in the students of the elementary school of the School of Basic Education "Enrique Delgado Coppiano" of the Chone canton in the year 2022; The methodology applied was a quantitative approach, the type of study was bibliographic and field, being descriptive, using the inductive-deductive and analytical-synthetic method, with the support of techniques such as interview and test. The results of the study are evidenced in the sample group, concluding the following: the students are motivated by reading; however, the teachers do not know techniques and strategies to promote the motivation and creativity of the students, regarding the assessment of the last element mentioned. boys and girls have better verbal than figurative capacity.
References
Arias, E. (2020). Investigación descriptiva. Página Web Economipedia. Recuperado desde https://economipedia.com/definiciones/investigacion-descriptiva.html
Constitución de la República del Ecuador (2008). Recuperado de http://goo.gl/2nhEp1
Díaz, A. Velasco, E. Meza, P. Intervenciones realizadas para mejorar la competencia lectora: una revisión sistemática. Revista de Educación, 398. Octubre-Diciembre 2022, pp. 249-281 Recibido: 22-02-2022 Aceptado: 24-06-2022 2. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/231064/Competencia%20lectora.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Blandón, C. (2020). Importancia del fomento de la lectura para el desarrollo de la comprensión de textos. Revista Multi-Ensayos. Vol. 6, núm. 12ISSN: 2412-3285. https://multiensayos.unan.edu.ni/index.php/multiensayos/article/view/319/363
Feria, H. Mantilla, M. Mantecon, S. (2020). La entrevista y la encuesta: ¿métodos o técnicas de indagación empírica? Revista Didasc@lia: D&E. Publicación del CEPUT-Las Tunas, Cuba. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/992/997
Francia, G. (2021). La motivación intrínseca en psicología: qué es, tipos y ejemplos. Psicología One line. https://www.psicologia-online.com/la-motivacion-intrinseca-en-psicologia-que-es-tipos-y-ejemplos-5814.html
Gil, J. Fuster, F. Norabuena, R. Maldonado, H. Hernández, R. (2019) Motivación académica y su influencia en el desarrollo de las capacidades de estudiantes en el área del inglés. Revista de Psicología Vol15 N.º 30, pp. 26-41. File:///E:/MI%20DATA/Downloads/2647-9594-3-PB.pdf
Gómez, L. Muriel, L. Londoño, D. (2019). El papel del docente para el logro de un aprendizaje significativo apoyado en las TIC. Revista Encuentros. Vol. 17, núm. 02, pp. 118-131. https://www.redalyc.org/journal/4766/476661510011/html/
Jama, V. & Suárez, H. (2015). Estrategia metodológica para el desarrollo del pensamiento a través de los niveles de lectura. Medisan, 19(7), 861-867.
Joachin B, C.V(2017). La creatividad. Unidad de apoyo para el aprendizaje. Recuperado de https://programas.cuaed.unam.mx/repositorio/moodle/pluginfile.php/166/mod_resource/content/1/la-creatividad/index.html
Lara, E & Correa, A. (2018). Libertad vs. Límites en la creación de una obra musical. Psicología desde el caribe. 34. 172-183.
Llanga, E., Guamán, J & Hilca, D. /2019). ¿Cómo se relacionan la educación emocional y el aprendizaje? Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (junio de 2019). Rn línea: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/06/educacion-emocional-aprendizaje.html//hdl.handle.net/20.500.11763/atlante1906educacion-emocional-aprendizaje
Mila, C. (2018). La motivación por la lectura y su papel en el logro de la comprensión lectora. Propuesta de investigación pedagógica. evista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 1(2) https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view /608
Muñoz, C., Valenzuela, J., Avendaño, C., & Núñez, C. (2016). Mejora en la motivación por la Lectura Académica: la mirada de estudiantes motivados. Ocnos. Revista De Estudios Sobre Lectura, 15(1), 52-68. https://doi.org/10.18239/ocnos_2016.15.1.941
Palacio, P. A. S., Múnera, M. V., & Vásquez, D. A. L. (2018). Las herramientas y recursos digitales para mejorar los niveles de literacidad y el rendimiento académico de los estudiantes de primaria. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (54), 184-198.
Peiró, R. (2021). Motivación positiva. Pagina web: Economipedia.com. https://economipedia.com/definiciones/motivacion-positiva.html
Real Academia de la Lengua Española. (2021). Creatividad. Recuperado de https://dle.rae.es/creatividad.
Real Academia de la Lengua Española. (2021) Motivación. Recuperado de https://dle.rae.es/motivaci%C3%B3n
Santos, I. Juárez, M. Trigo, E. (2021.) Motivación por la lectura académica de futuros docentes. Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (UECE) Educ. Form., Fortaleza, v. 6, n. 1. File:///E:/MI%20DATA/Downloads/Dialnet-MotivacionPorLaLecturaAcademicaDeFuturosDocentes-7718148.pdf
Silván, C. M. (2018). lifeder.com. Obtenido de https://www.lifeder.com/tipos-de-motivacion/
Tintaya, P. (2019). Psicología y personalidad. Revista de Psicología no.21 La Paz. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2223-30322019000100009&script=sci_arttext
Torrance, E.P. (1969). La Validez Predictiva de los Test de Pensamiento Creativo. En A. Beandot. Buenos Aires.
Torrance, E.P. (1974). The Torrance Tests of Creative Thinking - Norms - Technical Manual Research Edition. Princeton, NJ: Personnel.
Torrance, E. P. (1993). The nature of creativity as manifest testing. New York: Press Syndicate of the University of Cambridge.
Valero, J. (2019). La creatividad en el contexto educativo: adiestrando capacidades. Tecnología, Ciencia y Educación, 13, 150-171. File:///E:/MI%20DATA/Downloads/pkpadmin-5-valeromatas-paa-rtce13-may-agos2019-c.pdf
Villén, R: (2019). Importancia de la lectura en edades tempranas. Universidad de Jaen. https://tauja.ujaen.es/bitstream/10953.1/9961/1/TFG_RUBN_VILLN_MARTOS.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0. International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.