The Use of ICTs in the teaching of university mathematics.
DOI:
https://doi.org/10.53591/rug.v130i1.1366Keywords:
ICTs, Teaching, Mathematics, UniversityAbstract
ICTs are technological tools that have not only been applied to communication and research,
they have been applied in all social, academic and scientific fields. As technology advances
and innovates, pedagogical techniques also change and adapt to the new needs of society for
teaching, generating interest, participation and creating an appropriate environment and despite
the fact that mathematics has hardly undergone changes, its Teaching methodology has done
it, either through new dynamics, tools or methodologies,such as: applicationsfor mathematics,
for augmented reality and for programming with mathematics. Through a qualitative
methodology of documentary and bibliographic review, with a synthetic analytical method, it
was determined that government support in the implementation of ICT with training programs
for teachers facilitates the adaptation and insertion of new pedagogical methodologies for
teaching in the areas of college mathematics.
References
Bell, D. (2016). The reality of STEM education, design and technology teachers’ perceptions: a phenomeno graphic study. International Journal of Technology and Design Education, 26(1), 61-79. doi:https://doi.org/10.1007/s10798-015-9300-9
Burbano, V., Valdivieso, M., & Aldana, E. (2017). Conocimiento base para la enseñanza: un marco aplicable en la didáctica de la probabilidad. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7(2), 269-285. doi: doi:10.19053/20278306.v7.n2.2017.6070
Canales, A., Fernández, M., & Ulate, G. (2020). Aprender y enseñar con recursos TIC: experiencias innovadoras en la formación docente universitaria. Revista Ensayos Pedagógicos, 15(1), 235-248. doi: ISSN: 1659-0104, EISSN: 2215-3330
Carvajal, L., Covarrubias, J., González, J., & Uriza, J. (2019). USO DE TECNOLOGÍA EN EL APRENDIZAJE DE MATEMÁTICAS UNIVERSITARIAS. RITI Journal, 7(13), 77-82. doi: e-ISSN: 2387-0893
Escorcia, E., Riveros, V., & Escorcia, R. (2021). Estrategia TIC para enseñar la función lineal en estudiantes universitarios. REVISTA BOLETÍN REDIPE, 10(9), 413-429. doi:ISSN 2256-1536
González, C., Veas, A., Fernández, F., Jover, I., Soriai, P., Américo, A., . . . García, D. (2018). Los procesos cognitivos de autorregulación clave para la mejora de la calidad en los diferentes aprendizajes en el ámbito universitario: la atención ejecutiva. Una experiencia en el aula. Memorias del Programa de Redes-I3CE de calidad, innovación e investigación en docencia universitaria, 847-864.
Hernández Escobar, A. A., Ramos Rodríguez, M. P., Placencia López, B. M., Indacochea Ganchozo, B., Quimis Gómez, A. J., & Moreno Ponce, L. A. (2018). METODOLOGÍA DE LA INVESTIGACIÓN CIENTÍFICA. Alicante: 3ciencias.
Lozano, R. (2018). Enseñanza de las funciones desde enfoques de representaciones y enfoque comunicacional (con uso de TIC) en cursos iniciales de matemáticas universitarias. Santiago de Cali: UNIVERSIDAD DEL VALLE. Retrieved from https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/handle/10893/12770/7412- 0525835.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Marciniak, R., & Gairín, J. (2018). Dimensiones de evaluación de calidad de educación virtual: revisión de modelos referentes. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 217-238. doi:http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.1.16182
Martínez, O., Steffens, E., Ojeda, D., & Hernández, H. (2018). Estrategias pedagógicas aplicadas a la educación con mediación virtual para la generación del conocimiento global. Formación Universitaria, 11(5), 11-18. doi: doi:10.4067/S0718- 50062018000500011
Mendoza, H., Burbano, V., & Valdivieso, M. (2019). El Rol del Docente de Matemáticas en Educación Virtual Universitaria. Un Estudio en la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Formación universitaria, 12(5), 51-60. doi:http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000500051
Montilva, J., & Montilva, W. (2018). Un método ontológico-sistémico para el aprendizaje conceptual de tecnologías digitales. Ciencia e Ingeniería, 39(3), 269-278.
Neri, A., Ramos, S., & Caro, F. (2020). Herramientas Google en el aprendizaje de matemática financiera en los estudiantes universitarios. TELOS: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 22(2), 429-444. doi: ISSN-e 1317-0570
Otero, A., Rivera, W., Pedraza, C., & Canay, J. (2019). TIC para la educación: sistema adaptativo basado en mecanismos de aprendizaje automático para la apropiación de tecnologías en estudiantes de educación media. Revista Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 21(3), 526-543. doi: www.doi.org/10.36390/telos213.03
Pastran, M., Gil, N., & Cervantes, D. (2020). En tiempos de coronavirus: las TIC ́S son una buena alternativa para la educación remota. Revista Boletín Redipe, 9(8), 158-165. doi:https://doi.org/10.36260/rbr.v9i8.1048
UNIR. (2021, Marzo 22). El uso de las TIC en las Matemáticas. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=SorgK0j2jiE
Urzola, P., Díaz, O., & Ortiz, M. (2016). Estrategias mediadas por tic para la enseñanza de las matemáticas universitarias: enseñanza del álgebra lineal en el instituto universitario de la paz. Revista Electrónica TicALS, 1-14. Retrieved from http://als.edu.co/revistaticals/index.php/ticals/article/view/13/10
Vílchez, E., & González, E. (2014). Percepción estudiantil de la implementación del uso de computadoras en las áreas cognitivas del álgebra lineal y la matemática discreta. Revista digital Matemática, Educación e Internet, 14(1), 1-16.
doi:https://doi.org/10.18845/rdmei.v14i1.1565
Villarraga, M., Saavedra, F., Espinosa, Y., Jiménez, C., Sánchez, L., & Sanguino, J. (2012). Acercando al profesorado de matemáticas a las TIC para la enseñanza y aprendizaje. EDMETIC. Revista de Educación Mediática y TIC, 1(2), 65-87.
doi:https://doi.org/10.21071/edmetic.v1i2.2852
Villota, J., & Gonzáles, M. (2019, Mayo). CONCEPCIONES DE LOS PROFESORES UNIVERSITARIOS DE MATEMÁTICAS SOBRE LA IMPLEMENTACIÓN Y USO DE LAS TICS PARA LA ENSEÑANZA DE CONTENIDOS MATEMÁTICOS. Retrieved from ASSOCIACAO BRASILEIRA DE EDUCACAO A DISTANCIA.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0. International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.