Antifungal activity of Mentha piperita’s essential oil and alcoholic extracts againts Malassezia furfur

Authors

  • Idania Bravo Torres Universidad de Guayaquil
  • Rosa Erazo Yagual Universidad de Guayaquil https://orcid.org/0000-0002-5199-8371
  • Soraya García Larreta Universidad de Guayaquil

DOI:

https://doi.org/10.53591/rug.v133i2.1380

Keywords:

Mentha, dermatitis, essential oil, Malassezia

Abstract

Due to the high incidence of skin diseases such as seborrheic dermatitis and the adverse reactions associated with medications used as treatment for these disorders, the objective of this study is to evaluate the antifungal activity of alcoholic extracts and essential oil from the leaves of Mentha piperita against the fungus Malassezia furfur. The extraction procedures consisted of maceration processes, drying at low temperatures and filtration of the 70% alcoholic extract obtained from the leaves, as well as the steam drag method where once the essence was condensed, it was collected and separated from the aqueous fraction to obtain essential oil. The aura inhibitors of the microorganism were determined by Kirby Bauer disc diffusion methodology, using a pure strain of Malassezia furfur ATCC that was seeded in a homogeneous suspension plate of the microorganism's lyophilisate, in Sabouraud Dextrose Agar fortified with 10% extra virgin olive over a 7 days period, in incubation at 30 ° C. The determination of the antifungal activity, dilutions was made at different concentrations both for essential oil and the alcoholic extract, the results were established by degrees of sensitivity. These results indicated that the essential oils of Mentha piperita showed bigger aura inhibitors against the microorganism M. furfur, the main cause of diseases such as seborrheic dermatitis, in comparison with the alcoholic extracts.

References

Alexakis, P., & Siriopoulos, C. (1999). The international stock market crisis of 1997 and the dynamic relationships between asian stock markets: Linear and nonlinear Granger causality tests. Managerial Finance(25), 22–38.

AMA. (2013). American Marketing Association. Obtenido de Journal of Marketing Reseach: https://www.ama.org/publications/JournalOfMarketing/Pages/Current-Issue.aspx

Andreasen, A. (1994). Social Marketing: Its definition and Domain. Journal of Public Policy and Marketing, 13(Spring), 108-114.

Arcotel. (2018). Estadísticas Anuales Líneas Móviles. Recuperado el 26 de Enero de 2018, de Agencia de Regulación y Control de Telecomunicaciones: http://www.arcotel.gob.ec/servicio-movil-avanzado-sma/

Barboza, A. (2016). Sobre el Método de la interpretación documental y el uso de las imágines en la sociología. Sociedade e Estado, 21(2), 391-414.

Blodgett, J., Lu, L.-C., & Rose, G. (2001). Ethical Sensitivity to Stakeholder Interest: A Cross-Cultrural Comparison. Journal of Academy of Marketing Science, 29(2), 190-202.

Chiarelli, J., Marconi, M., Pistani, M., Waingarten, S., & Knopoff, E. (Junio de 2017). Sistema de farmacovigilancia: conocimiento y actitudes de los médicos del primer nivel de atención y tasa de notificación de efectos adversos para medicación antituberculosis. Revista Americana de Medicina Respiratoria, 17(2).

Claro. (Enero de 2018). Claro. Recuperado el 2 de Febrero de 2018, de Quienes Somos: https://www.claro.com.ec/personas/institucional/quienes-somos/

CNT-EP. (2018). La Corporación Nacional de Telecomunicaciones CNT EP. Recuperado el 2 de Febrero de 2018, de CNT: http://corporativo.cnt.gob.ec/historia-de-las-telecomunicaciones-en-el-ecuador/

Consejo General de Colegios Oficiales de Farmacéuticos. (2010). El papel del farmacéutico en la seguridad del paciente. Recuperado el 29 de Marzo de 2021, de El papel del farmacéutico en la seguridad del paciente: https://www.portalfarma.com/Profesionales/campanaspf/categorias/Documents/Documentos Publica/2010_Informe_Tecnico_Seguridad_del_paciente.pdf

Cruz, M., Ruiz, A., Furones, J., & Palenzuela, I. (2015). Conocimientos sobre farmacovigilancia del personal de estomatología en municipios seleccionados. Revista de Ciencias Médicas La Habana , 21(3).

Drucker, P. (1984). The new meaning of corporate social responsi-bility. California Management Review, XXVI(2), 53-63.

Gómez, P. (2003). La gestión de marketing de ciudades y áreas metropolitanas: de la orientación al producto a la orientación al marketing. Cuadernos de Gestión, 3(1), 11-25.

Gordhon, Y., & Pedayachee, N. (2020). Evaluating the knowledge, attitudes and practices of healthcare workers towards adverse drug reaction reporting at a public tertiary hospital in Johannesburg. International Journal of Africa Nursing Sciences, 12.

Green Paper. (2011). Green Paper on corporate social responsibility. Recuperado el 2018 de Enero de 2018, de Europa: http://europa.eu/legislation

Hunt, S. (1983). General theories and the fundamentalexplananda of marketing. Journal of Marketing, 47(4), 9-17.

Jiménez, G., Debesa, F., González, B., Ávila, J., & Pérez, J. (2006). El Sistema Cubano de Farmacovigilancia, seis años de experiencia en la detección de efectos adversos. Rev Cubana Farm, 40(1), 1-8. Obtenido de http://scielo.sld.cu/pdf/far/v40n1/far02106.pdf

Jiménez, G., García, A., Gálvez, A., Alfonso, I., Lara, M., & Calvo, D. (2014). Medicamentos notificados como productores de reacciones adversas graves en Cuba en un período de diez años. Revista Cubana de Salud Pública, 40(4), 263-275. Obtenido de https://www.medigraphic.com/pdfs/revcubsalpub/csp-2014/csp144c.pdf

Kotler, P., & Levy, S. (1969). Broading the concept of Marketing. Journal of Marketing, 33(January), 10-15.

Kotler, P., & Zaltman, G. (1971). Social marketing: An approach toplanned social change. Journal of Marketing, 35, 3-12.

Lideres. (Enero de 2014). Revista Lideres. Recuperado el 12 de Enero de 2018, de En 20 años, la telefonía móvil superó las expectativas: http://www.revistalideres.ec/lideres/20-anos-telefonia-movil-supero.html.

Maignan, I., & Ferrell, O. (2004). Corporate social responsibility and marketing: an integrative framework. Journal of the Academy of Marketing Science, 32(1), 19-23.

Mata, J., Ortiz, M., Islas, H., Diaz, M., De León, V., & Tenorio, L. (Octubre-diciembre de 2017). Impacto de una intervención educativa en los conocimientos en farmacovigilancia y en el reporte de reacciones adversas a los medicamentos de profesionales de la salud en un hospital público de segundo nivel de atención en el Estado de México, México. Revista Mexicana de Ciencias Farmacéuticas, 48(4).

Maza, J., Aguilar, L., & Mendoza, J. (2018). Farmacovigilancia: un paso importante en la seguridad del paciente. Medigraphic, 72(1), 47-53.

Miron, D., Petcu, M., & Sobolevschi, M. (2011). Corporate Social Responsibility and sustainable competitiveness. Amfiteatru Economic Journal, A.S.E.(29), 163-180.

Muberra, G., & Perihan, E. (Enero de 2019). Healthcare professionals pharmacovigilance knowledge and adverse drug reaction reporting behavior and factors determining the reporting rates. Journal of Drug Assessment, 8(1).

Ramos, J., & Periáñez, I. (2003). Delimitación del Marketing con Causa o Marketing Social Corporativo mediante el análisis de empresas que realizan acciones de responsabilidad social. Cuadernos de Gestión, 3(1), 65-82.

Romero, K. (Abril-Junio de 2018). El conocimiento de la Farmacología en el profesional de enfermería. Enfermería Investiga, Investigación, Vinculación, Docencia y Gestión, 3(2).

Ruiz, A., García, A., Jiménez, G., Alfonso, I., Pérez, B., & Carrazana, A. (2013). Farmacovigilancia de fitofármacos y apifármacos en Cuba durante 2006-2010. Revista Cubana de Plantas Medicinales, 18(2), 173-186. Obtenido de http://scielo.sld.cu/pdf/pla/v18n2/pla02213.pdf

Sáez, M., Sánchez, N., Jiménez, S., Alonso, N., & Valverde, J. (Marzo-Abril de 2016). Tratamiento del dolor en el anciano: opioides y adyuvantes. Revista de la Sociedad Española del Dolor, 23(2).

Telefónica S.A. (2018). Movistar. Recuperado el 3 de Febrero de 2018, de Historia de Movistar: https://www.movistar.com.ec/

Torres, B. (2006). Metodología de la Investigación. Mexico D.F: Pearson.

Trabanca, Y., Jiménez, G., Alfonso, i., Pavón, K., & Albear, F. (Marzo-Abril de 2018). Implementación del Programa de Notificación de Efectos Adversos por Pacientes en Guantánamo. Revista de Información Científica, 97(2).

Vaaland, T., Heide, M., & Grønhaug, K. (2008). Corporate social responsibility: investigating theory and research in the marketing context. European Journal of Marketing, (9/10), 927-953.

Vázquez, M. (2011). Investigación en educación matemática: objetivos, cambios, criterios, método y difusión. Education Siglo XXI, 29(2), 173-198.

Vicente, M. Azucena; Mediano, Lucía; . (2002). Propuestas para una segmentación estragégica del mercado ecológico . Cuadernos de Gestión, 2(1).

WBCSD. (2012). World Business Council for Sustainable Development,. Recuperado el 15 de Enero de 2018, de . Corporate social responsibility: Meeting changing expectations [pdf].: http://www.wbcsd.org

Published

2021-07-01

How to Cite

Bravo Torres, I., Erazo Yagual, R., & García Larreta, S. (2021). Antifungal activity of Mentha piperita’s essential oil and alcoholic extracts againts Malassezia furfur. Revista Universidad De Guayaquil, 133(2), 17–26. https://doi.org/10.53591/rug.v133i2.1380

Issue

Section

Research Articles

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.