Comparative study between public higher education systems from the regional approach of mobility and accreditation: Ecuador - Argentina
DOI:
https://doi.org/10.53591/rug.v132i1.1358Keywords:
educational system, public politics, movility, accreditation, cooperationAbstract
In this article, the public politics that are included into the university educational system were analyzed with a particular approach in mobility and accreditation of the educational community in Ecuador and Argentina. In the last twenty years the public university educational system has bee having consistencies and inconsistencies, this was a hindrance for the country, because it can’t keep academic bilateral agreements with Argentina. On the other hand, Argentina is a referee into the public university educational system because it has an ample academic contribution through literary and scientific production, so this
country is very attractive to the educational community in Latin American.
References
ACNUR. (2011). Colombia Situation: Fronteras (Ecuador-Colombia-Venezuela).
Araujo, S. (2017). La evaluación y la acreditación universitaria en la Argentina Sonia Araujo Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación. Núcleo de Estudios Educacionales y Sociales, Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Bu. Revista de Educación y Derecho, 4-6.
Buen Lozano, N. d. (1997). Instituciones de derecho del trabajo y de la seguridad social.
Obtenido de UNAM: https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/1/139/1.pdf
Comunidad Andina de Naciones . (2018). Integración regional participativa en lamComunidad Andina . Obtenido de Proyecto INPANDES:nhttp://www.comunidadandina.org/StaticFiles/20181211143748MemoriaINPAN
DES.pdf
Consejo de Educación Superior . (2017). REGLAMENTO DE REGIMEN ACADEMICO CONSEJO.
Dammert, M., Bensús, V., Sarmiento, K., & Prieto, G. (2017). Una aproximación a las
fronteras desde los mercados ilegales en el Perú. FLACSO.
Elías, C. y. (2018). Movilidad estudiantil universitaria: ¿qué factores inciden en la decisión de elegir Argentina como destino? Perfiles Educativos.
Fondo de Población de las Naciones Unidas. (2010). Migración y salud en zonas fronterizas: Colombia y el Ecuador. CEPAL.
IESALC - UNESCO. (2019). CONVENIO DE RECONOCIMIENTO DE ESTUDIOS, TÍTULOS Y DIPLOMAS DE EDUCACIÓN SUPERIOR EN AMÉRICA LATINA Y EL CARIBE.
IESALC. (2019). DECLARACIÓN MUNDIAL SOBRE LA EDUCACIÓN SUPERIOR EN EL SIGLO XXI: VISIÓN y ACCIÓN. CONFERENCIA MUNDIAL SOBRE LA EDUCACIÓN SUPERIOR, (págs. 98 - 114).
Manuel Dammert-Guardia, L. D. (2020). La trata de personas en los Andes: dinámicas socio-espaciales en las fronteras de Perú. ÍCONOS Revista de Ciencias Sociales.
Ministerio de Educación del Ecuador. (s.f.). Homologación de títulos del exterior.
Monje-Álvarez, C. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa - Guía Didáctica. Neiva, Colombia: Universidad Surcolombiana, Facultad de Ciencias Sociales y Humanas. Programa de comunicación social y periodismo.
OPAS. (2016). Pueblos indígenas de la frontera entre Ecuador y Perú trabajarán juntos en mejorar la salud binacional. Obtenido de https://www.paho.org/hq/index.php?option=com_content&view=article&id=12819:pueblos-indigenas-frontera-ecuador-peru-mejoran-salud-binacional&Itemid=135&lang=pt
Ortiz, R. G. (2009). Perspectivas de educacion America Latina.
Plan Binacional de Desarrollo de la Región Fronteriza . (30 de noviembre de 2018). Obtenido de Acta XXII.
Plan Binacional de Desarrollo de la Región Fronteriza Ecuador-Perú. (2020). Obtenido de http://planbinacional.org.ec/wp-content/uploads/2020/04/acta-de-la- xxxiii- reunion-del-directorio-del-plan-binacional-23-01-2020.pdf
Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo. (2017). Programa Binacional de la Región Fronteriza Ecuador-Perú . Obtenido de https://www.cancilleria.gob.ec/wp content/uploads/2019/01/PLAN-BINACIONAL-DE-DESARROLLO-CAPITULO-ECUADOR.pdf
Senplades - DNP - PFP. (2014). Plan Binacional de Integración Fronteriza Ecuador-
Colombia 2014-2022 . Secretaría Nacional de Planificación .
SITEAL. (2018). Ley Organica de Educación Superior.
SITEAL. (2019). Educacion Superior.
UNESCO. (2018). Argentina - Ley No 24.521. Ley de Educación.
UNESCO. (2020). Reinventando el rol y el lugar del aprendizaje . Conferencia Mundial de Educación Superior, (págs. 2-3).
Urive, S. L. (29 de agosto de 2015). Movilidad estudiantil al extranjero, objetivo de la Uteq. Ciencias Mx.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0. International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.