Business strategy for the development and marketing of handmade soap

Main Article Content

Julio César Méndez Bravo
Ivanna Alejandra Lértora Torres
Josselyne Andreina Yánez Valarezo

Abstract

This article analyzes the creation of a business dedicated to the production and marketing of children's soaps based on glycerin located in the city of Guayaquil, based on the design of a business plan. The objective of the work is to present an efficient proposal for the idea of a business that provides a quality product and that benefits consumers by creating a culture of hygiene in the minors of the home. In which a qualitative methodology was proposed through exploratory, descriptive and field research, for which a market study was carried out to analyze the tastes and preferences of the target market; establishing marketing mix strategies which allowed us to conclude with a viable and sustainable business, which can be replicated by new entrepreneurs and innovators.

Article Details

How to Cite
Méndez Bravo, J. C., Lértora Torres, I. A., & Yánez Valarezo, J. A. (2024). Business strategy for the development and marketing of handmade soap. Ingeniería Química Y Desarrollo, 4(02), 22–30. Retrieved from https://revistas.ug.edu.ec/index.php/iqd/article/view/1371
Section
Scientific Paper

References

UNICEF, «Los Hábitos de Higiene,» 06 agosto 2005. [En línea]. Available: https://www.unicef.org/venezuela/sites/unicef.org.venezuela/files/2019-02/Los%20h%C3%A1bitos%20de%20higiene.pdf. [Último acceso: 31 julio 2020].

M. Jones-Taylor, «Course Hero,» 04 Abril 2014. [En línea]. Available: https://www.coursehero.com/file/67379352/ctelds-spanish-webpdf/. [Último acceso: 12 Abril 2022].

F. Vizhñay, «Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica Salesiana,» Marzo 2019. [En línea]. Available: https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/17167.

V. Landazuri, FOMENTAR HÁBITOS DE HIGIENE Y SALUD POTENCIANDO EL DESARROLLO DE LA AUTONOMÍA EN NIÑOS Y NIÑAS DE 3 AÑOS DE EDAD. GUÍA INFORMATIVA DIRIGIDA A PADRES Y MADRES DE FAMILIA DEL CENTRO DE DESARROLLO INFANTIL FUNCIÓN JUDICIAL UBICADO EN EL DISTRITO METROPOLITAN, Quito: Instituto Tecnológico Cordillera, 2018.

M. Otero y W. Giraldo, «Consumo de productos infantiles en la base de la pirámide poblacional: análisis de los mecanismos influyentes,» vol. 38, nº 1, pp. 165-184, 2017.

ProInversión, MYPEqueña empresa crece: GUÍA PARA EL DESARROLLO DE LA MICRO Y PEQUEÑA EMPRESA, Lima: ProInversión. Agencia de Promoción de la Inversión Privada, 2013.

J. Fleitman, Negocios exitosos: cómo empezar, administrar y operar eficientemente un negocio, México: McGraw Hill Interamericana, 2000.

I. García-Pastor, El plan de NEgocios: Una herramienta indispensable, Madrid: Instituto de Empresa Business School, 2008.

COMEX, «Informes de Comercio Internacional,» NOSIS Trade, 2020.

S. Garzón, «Repositorio UEES,» UESS, Abril 2018. [En línea]. Available: http://repositorio.uees.edu.ec/bitstream/123456789/2449/1/GARZ%C3%93N%20ZAMORA%20SILVIA%20LORENA%20-%20PLAN%20DE%20NEGOCIOS%20PARA%20LA%20CREACI%C3%93N%20DE%20UNA%20EMPRESA%20ARTESANAL%20DE%20OPLIZADO%20EN%20LA%20CIUDAD%20DE%20BABAHOYO.pdf. [Último acceso: 21 abril 2020].

D. Filella y P. Sotomayor, «Repositorio de la Universidad Politécnica Salesiana,» 2019. [En línea]. Available: https://www.dspace.espol.edu.ec/retrieve/131696/D-109497.pdf. [Último acceso: 21 Abril 2020].

X. Velandia, «REpositorio EAN,» Universidad EAN, 2019. [En línea]. Available: https://repository.ean.edu.co/bitstream/handle/10882/9512/VelandiaXimena2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y. [Último acceso: 29 abril 2020].

W. Andía y E. Paucar, «Los planes de negocios y los proyectos de inversión: similitudes y diferencias,» vol. 16, nº 1, pp. 080-084, 2013.

P. Merino-Salazar, C. Cornelio, A. Avila, A. Agudelo-Suárez, M. Amable, L. Artazcoz, J. Astete, D. Barraza, F. Berhó, L. Carmenate, G. Delclós, L. Funcasta, J. Gerke, D. Gimeno, M. Itati-Iñiguez, E. De Paula, D. Matrínez-Iñigo, A. Mesquita, L. Orta, J. Pinilla, F. Rodrigo, M. Rojas, I. Sebastizagal, C. Vallebuona, G. Vermeylen, G. Villalobos y A. Vives, «Cuestionario básico y criterios metodológicos para las Encuestas sobre Condiciones de Trabajo, Empleo y Salud en América Latina y el Caribe,» vol. 32, nº 9, pp. 1-13.

B. Mora, «Repositorio Universidad Pontificia Bolivariana,» Universidad Pontificia Bolivariana, 2008. [En línea]. Available: https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/159?show=full. [Último acceso: 28 abril 2020].

D. Salazar y G. Romero, «Planificación. ¿Éxito Gerencial?,» vol. 6, nº 1, 2006.

G. García, S. Duran, E. Cardeño, R. Prieto, E. García y A. Paz, «Proceso de planificación estratégica: Etapas ejecutadas en pequeñas y medianas empresas para optimizar la competitividad,» vol. 38, nº 52, 2017.

P. Capriotti, Planificación estratégica de la imagen corporativa (4a. ed.)., Málaga: IIRP - Instituto de Investigación en Relaciones Públicas, 2013.

F. Lefort y E. Walker, «Cambios estructurales e integración. Discusión y análisis del mercado accionario chileno,» vol. 39, nº 116, 2002.

Equipo Vértice, Análisis de mercados, Malaga: Publicaciones Vértice, S.L, 2008.

O. Romero, A. Hidalgo y H. Correa, «Plan de Negocios. Un enfoque práctico en el sector comercio,» Universidad Técnica de Machala, 2018. [En línea]. Available: http://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/12497/4/PlanDeNegociosUnEnfoquePracticoEnElSectorcomercio.pdf. [Último acceso: 29 abril 2020].

V. García, Analisis financiero Enfoque integral, México DF: Grupo Editorial Patria, 2015.

G. Vega-Malagón, J. Ávila-Morales, A. Vega-Malagón, N. Camacho-Calderón, A. Becerril-Santos y G. Leo-Amador, «Paradigmas en la investigacion. Enfoque cuantitativo y cualitativo,» vol. 10, nº 15, pp. 523-528, 2014.

V. Díaz-Narvaez y A. Calzadilla, «Artículos científicos, tipos de investigación y productividad científica en las Ciencias de la Salud,» vol. 14, nº 1, pp. 115-121, 2016.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.