Business strategy for the development and marketing of handmade soap
Main Article Content
Abstract
This article analyzes the creation of a business dedicated to the production and marketing of children's soaps based on glycerin located in the city of Guayaquil, based on the design of a business plan. The objective of the work is to present an efficient proposal for the idea of a business that provides a quality product and that benefits consumers by creating a culture of hygiene in the minors of the home. In which a qualitative methodology was proposed through exploratory, descriptive and field research, for which a market study was carried out to analyze the tastes and preferences of the target market; establishing marketing mix strategies which allowed us to conclude with a viable and sustainable business, which can be replicated by new entrepreneurs and innovators.
Article Details
References
UNICEF, «Los Hábitos de Higiene,» 06 agosto 2005. [En línea]. Available: https://www.unicef.org/venezuela/sites/unicef.org.venezuela/files/2019-02/Los%20h%C3%A1bitos%20de%20higiene.pdf. [Último acceso: 31 julio 2020].
M. Jones-Taylor, «Course Hero,» 04 Abril 2014. [En línea]. Available: https://www.coursehero.com/file/67379352/ctelds-spanish-webpdf/. [Último acceso: 12 Abril 2022].
F. Vizhñay, «Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica Salesiana,» Marzo 2019. [En línea]. Available: https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/17167.
V. Landazuri, FOMENTAR HÁBITOS DE HIGIENE Y SALUD POTENCIANDO EL DESARROLLO DE LA AUTONOMÍA EN NIÑOS Y NIÑAS DE 3 AÑOS DE EDAD. GUÍA INFORMATIVA DIRIGIDA A PADRES Y MADRES DE FAMILIA DEL CENTRO DE DESARROLLO INFANTIL FUNCIÓN JUDICIAL UBICADO EN EL DISTRITO METROPOLITAN, Quito: Instituto Tecnológico Cordillera, 2018.
M. Otero y W. Giraldo, «Consumo de productos infantiles en la base de la pirámide poblacional: análisis de los mecanismos influyentes,» vol. 38, nº 1, pp. 165-184, 2017.
ProInversión, MYPEqueña empresa crece: GUÍA PARA EL DESARROLLO DE LA MICRO Y PEQUEÑA EMPRESA, Lima: ProInversión. Agencia de Promoción de la Inversión Privada, 2013.
J. Fleitman, Negocios exitosos: cómo empezar, administrar y operar eficientemente un negocio, México: McGraw Hill Interamericana, 2000.
I. García-Pastor, El plan de NEgocios: Una herramienta indispensable, Madrid: Instituto de Empresa Business School, 2008.
COMEX, «Informes de Comercio Internacional,» NOSIS Trade, 2020.
S. Garzón, «Repositorio UEES,» UESS, Abril 2018. [En línea]. Available: http://repositorio.uees.edu.ec/bitstream/123456789/2449/1/GARZ%C3%93N%20ZAMORA%20SILVIA%20LORENA%20-%20PLAN%20DE%20NEGOCIOS%20PARA%20LA%20CREACI%C3%93N%20DE%20UNA%20EMPRESA%20ARTESANAL%20DE%20OPLIZADO%20EN%20LA%20CIUDAD%20DE%20BABAHOYO.pdf. [Último acceso: 21 abril 2020].
D. Filella y P. Sotomayor, «Repositorio de la Universidad Politécnica Salesiana,» 2019. [En línea]. Available: https://www.dspace.espol.edu.ec/retrieve/131696/D-109497.pdf. [Último acceso: 21 Abril 2020].
X. Velandia, «REpositorio EAN,» Universidad EAN, 2019. [En línea]. Available: https://repository.ean.edu.co/bitstream/handle/10882/9512/VelandiaXimena2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y. [Último acceso: 29 abril 2020].
W. Andía y E. Paucar, «Los planes de negocios y los proyectos de inversión: similitudes y diferencias,» vol. 16, nº 1, pp. 080-084, 2013.
P. Merino-Salazar, C. Cornelio, A. Avila, A. Agudelo-Suárez, M. Amable, L. Artazcoz, J. Astete, D. Barraza, F. Berhó, L. Carmenate, G. Delclós, L. Funcasta, J. Gerke, D. Gimeno, M. Itati-Iñiguez, E. De Paula, D. Matrínez-Iñigo, A. Mesquita, L. Orta, J. Pinilla, F. Rodrigo, M. Rojas, I. Sebastizagal, C. Vallebuona, G. Vermeylen, G. Villalobos y A. Vives, «Cuestionario básico y criterios metodológicos para las Encuestas sobre Condiciones de Trabajo, Empleo y Salud en América Latina y el Caribe,» vol. 32, nº 9, pp. 1-13.
B. Mora, «Repositorio Universidad Pontificia Bolivariana,» Universidad Pontificia Bolivariana, 2008. [En línea]. Available: https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/159?show=full. [Último acceso: 28 abril 2020].
D. Salazar y G. Romero, «Planificación. ¿Éxito Gerencial?,» vol. 6, nº 1, 2006.
G. García, S. Duran, E. Cardeño, R. Prieto, E. García y A. Paz, «Proceso de planificación estratégica: Etapas ejecutadas en pequeñas y medianas empresas para optimizar la competitividad,» vol. 38, nº 52, 2017.
P. Capriotti, Planificación estratégica de la imagen corporativa (4a. ed.)., Málaga: IIRP - Instituto de Investigación en Relaciones Públicas, 2013.
F. Lefort y E. Walker, «Cambios estructurales e integración. Discusión y análisis del mercado accionario chileno,» vol. 39, nº 116, 2002.
Equipo Vértice, Análisis de mercados, Malaga: Publicaciones Vértice, S.L, 2008.
O. Romero, A. Hidalgo y H. Correa, «Plan de Negocios. Un enfoque práctico en el sector comercio,» Universidad Técnica de Machala, 2018. [En línea]. Available: http://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/12497/4/PlanDeNegociosUnEnfoquePracticoEnElSectorcomercio.pdf. [Último acceso: 29 abril 2020].
V. García, Analisis financiero Enfoque integral, México DF: Grupo Editorial Patria, 2015.
G. Vega-Malagón, J. Ávila-Morales, A. Vega-Malagón, N. Camacho-Calderón, A. Becerril-Santos y G. Leo-Amador, «Paradigmas en la investigacion. Enfoque cuantitativo y cualitativo,» vol. 10, nº 15, pp. 523-528, 2014.
V. Díaz-Narvaez y A. Calzadilla, «Artículos científicos, tipos de investigación y productividad científica en las Ciencias de la Salud,» vol. 14, nº 1, pp. 115-121, 2016.