Quality management system in the company GVC Consultants according to ISO 9001:2015.

Main Article Content

David Xavier Yánez Flores
María García Perdomo Vélez

Abstract

The objective of any organization is to obtain satisfied customers, which is based not only on the final service but on all the activities that directly and indirectly influence its performance. The planning, control and improvement of the processes involved is important because thanks to this the organization can minimize problems and add value to its activities. ISO 9001 in its 2015 version seeks to improve all processes of the organization, including internal and external parties that contribute to the development and delivery of the product or service. This makes it a perfect component for organizational restructuring and continuous improvement. This work designs a quality management system in GVC Consultants based on ISO 9001:2015. A diagnosis of the current situation is made, an improvement plan is proposed and the impact of the change towards a quality culture is measured. The diagnosis allows us to understand the organization and propose improvements. The implementation of the ISO 9001:2015 system seeks to restructure processes, involve the entire organization and instill a culture of continuous improvement. The expected result is to increase customer satisfaction through quality products and services.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Yánez Flores, D. X., & Perdomo Vélez, M. G. . (2023). Quality management system in the company GVC Consultants according to ISO 9001:2015. Ingeniería Química Y Desarrollo, 3(02), 21–30. https://doi.org/10.53591/iqd.v3i02.2287
Section
Research Articles

References

«bureauveritasformacion .com,» 2020. [En línea]. Available: https://www.bureauveritasformacion.com/Boletin/noticias_home/BVF-bureau-veritas-formacion-nueva-version-de-la-norma-ISO-9001.html.

Registrars, inc, 2016. [En línea]. Available: https://www.pjr.mx/standards/iso-90012008/benefits-of-iso-9000.

T. L. CARPIO FIGUEROA, L. D. BELTRÁN MESTANZA, F. J. DUQUE-ALDAZ, H. A. PÉREZ BENÍTEZ, J. P. FIERRO AGUILAR y G. W. TOBAR FARÍAS, «Desarrollo de un Balanced Scorecard aplicado a una Universidad en el área de Gestión Social del Conocimiento,» Espacios, vol. 40, nº 15, 2019.

«Escuela Europea de Excelencia,» 19 marzo 2019. [En línea]. Available: https://www.escuelaeuropeaexcelencia.com/2019/03/beneficios-de-una-certificacion-iso-por-que-su-empresa-deberia-obtenerla/.

ISO, «ISO 9001:2015,» 2015. [En línea]. Available: https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:9001:ed-5:v1:es.

M. A. Rodríguez Gómez, M. A. Suriaga Sánchez, E. Medina Pinoargote, J. Calderón Angulo y J. Duque-Aldaz, La eficiencia y la eficacia en procesos administrativos, Guayaquil: Cidepro Editorial S.A, 2019.

Cideh Impulsa, «Los 4 principales componentes de la planeación estratégica.,» 09 04 2018. [En línea]. Available: https://medium.com/@facilitadorimpulsa/los-4-principales-componentes-de-la-planeaci%C3%B3n-estrat%C3%A9gica-86898e9f314f.

«smiuaca.files.wordpres.com,» septiembre 2010. [En línea]. Available: https://smiuaca.files.wordpress.com/2010/09/normas-iso-lectura.pdf.

Escuela Europea de Excelencia, «Cláusulas clave de ISO 9001: descripción de los requisitos de la norma para sistemas de calidad,» 02 11 2021. [En línea]. Available: https://www.escuelaeuropeaexcelencia.com/2021/11/clausulas-clave-de-iso-9001-descripcion-de-los-requisitos-de-la-norma-para-sistemas-de-calidad/#:~:text=Volver%20al%20blog-,Cl%C3%A1usulas%20clave%20de%20ISO%209001%3A%20descripci%C3%B3n%20de%20los%20requis.

F. J. Duque-Aldaz, H. A. Pérez Benítez, J. P. Fierro Aguilar, E. G. Pazán Gómez y G. W. Tobar Farías, LAS 7 HERRAMIENTASBÁSICAS DE LA CALIDAD, Guayaquil: Cidepro, 2019.

Escuela Europea de Excelencia, «¿Cuáles son los principios de la gestión de calidad?,» 25 07 2017. [En línea]. Available: https://www.nueva-iso-9001-2015.com/2017/07/principios-de-gestion-de-la-calidad/#:~:text=Los%20principios%20de%20gesti%C3%B3n%20de,empresa%20no%20se%20debe%20resentir.

Escuela Europea de Excelencia, «Enfoque basado en procesos,» 2016. [En línea]. Available: https://www.escuelaeuropeaexcelencia.com/2016/08/importancia-del-enfoque-basado-en-procesos/#:~:text=Concretamente%2C%20el%20enfoque%20basado%20en,como%20las%20interrelaciones%20entre%20ellos.

Asana, «¿Qué es el Ciclo Planificar-Hacer-Verificar-Actuar (PHVA)?,» 28 07 2021. [En línea]. Available: https://asana.com/es/resources/pdca-cycle.

«Unifikas,» 30 marzo 2022. [En línea]. Available: https://www.unifikas.com/es/noticias/el-enfoque-basado-en-riesgos-en-los-actuales-sistemas-de-gestion#:~:text=El%20principio%20o%20enfoque%20basado,las%20oportunidades%20que%20puedan%20conllevar.

Escuela Europea de Excelencia, «Interpretación del enfoque basado en riesgos en ISO 9001 2015,» 29 08 2016. [En línea]. Available: https://www.escuelaeuropeaexcelencia.com/2016/08/interpretacion-enfoque-basado-en-riesgos/.