¿Quo vadis University?

Authors

  • Telmo Viteri Briones

DOI:

https://doi.org/10.53591/rug.v108i3.708

Keywords:

Diagnóstico situacional, Currículo dialógico, Sistémico, Multidisciplinario e interdisciplinario, Complejo por competencias

Abstract

Author points out severe University of Ecuador problems: small links with social development area because of limited and insufficient true state policies aiming to support an equitable and fair socioeconomic model, sustainable development, etc. where the educational system and specially the superior college and university learning lead a nation-wide transformation process to spread the skills to succeed. Evidence that the superstructure (the legal-political, in this case) of an alone Social Economic Education system does not change the essence of the model, emphasizing the poor culture/consciousness of respect for the laws by the public and conceptual flaws own legal framework that analyzes/compares to establish regulations not apprehend/categorical perception and mixing characteristics concerning dissimilar epistemological paradigms, as if these were the same character.
Sustained curriculum supports the institutionalization of our population diagnosis priority needs in full relationship with the market and the inter-communication/agreements between the state, employers, the University, students and their families, inviting specialists to analize the National Development Plan in order to optimize its guidelines so that no small theoretical generalities would rather grasp on the realities/Ecuador and solve problems.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Ontoria; J.P.R. Gómez; A. Molina. (2006). Potenciar la capacidad de aprender a aprender. Ed. Alfaomega Narcea, España-Perú.

Álvarez de Zayas, Carlos; González Agudelo, Elvia. (2003). Lecciones de Didáctica General. Cooperativa Editorial

Magisterio, Colombia.

Constitución de la Republica del Ecuador. (2008), aprobada en referéndum.

Currículo dialógico, sistémico, multidisciplinario e interdisciplinario, complejo, por competencias. Reforma académica de la Facultad de Ciencias Jurídicas, Sociales y de la Educación de la Universidad Técnica de Babahoyo

(2008; 2010 - …). Propuesta del autor del artículo en debate en el Consejo Académico de la Facultad.

Desde una gestión y pedagogía antropocentrista hacia un nuevo paradigma educativo ambiental biocentrista

complejo. Congreso Nacional de Educación Pública. 23 – 27 de abril del 2007. Viteri Bocca, Carla; Viteri Briones,

Telmo. Asociación de Facultades Ecuatorianas de Filosofía y Ciencias de la Educación AFEFCE Universidad Central

del Ecuador (Quito). Ponencia, representando a la Universidad Técnica de Babahoyo. Facultad de Ciencias Sociales y de Pedagogía.

Guerrero Arias, Patricio. (2002). Guía etnográfica, para la sistematización de datos sobre la diversidad y la diferencia de las culturas. Ed. Abya-Yala, Quito.

Ley de Educación Superior, {considerandos} CONGRESO NACIONAL Ley No. 16. RO/ 77 de 15 de Mayo del 2000 López Segrera, Francisco. Notas para un estudio comparado de la educación superior a nivel mundial. Escenarios mundiales de la educación superior. Análisis global y estudios de caso. CLASO, Consejo Latinoamericano de

Ciencias Sociales. Noviembre2007. Acceso a la biblioteca virtual. http://biblioteca virtual. CLACSO.org.ar/ar/

libros/campus/segrera/03Lsegrera.pdf

Morin, Edgar; Roger, Emilio; Domingo, Raúl. (2005). Educar en la era planetaria. El pensamiento complejo como

método de aprendizaje en el error y la incertidumbre humana, UNESCO-Santillana, Ecuador.

Pacheco, Prado, Lucas. (1992). La Universidad Ecuatoriana: crisis académica y conflicto político, Ed. ILDIS, Quito.

Reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina. Informe final. Proyecto Tuning, América

Latina (2004 – 2007) Universidades de Deusto y Groningen. www.rug.nl/let/tuningal. Versión Pdf, llegada al correo del autor.

Reglamento de Régimen Académico del Sistema Nacional de Educacion Superior. (Aprobado el 30 de octubre del

, CONESUP).

Viteri Briones, Telmo; Sotomayor, Orlando DJ (2006). Plan de Cultura Universitario. Universidad de Guayaquil, Carlos Cedeño Navarrete, Rector.

Tobón, Sergio. (2006). Formación basada en competencias. Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica,

Ecoediciones, Colombia.

Viteri Briones, Telmo (2005). Proyecto: Seminario-taller para el magisterio secundario de la provincia del Guayas:

La historia del Ecuador desde un enfoque transdisciplinario, realizado con el aval de la M. I. Municipalidad del

cantón Guayaquil, la Subsecretaria Regional de Educación , la Casa de la Cultura Núcleo del Guayas, Academia

Nacional de Historia, Capitulo Guayaquil, (agosto-octubre 2005, Guayaquil, Museo Municipal.

Zúñiga, L.E. (2003). Metodología para la elaboración de normas de competencia laboral. Bogotá: SENA

Published

2017-04-02

How to Cite

Viteri Briones, T. (2017). ¿Quo vadis University?. Revista Universidad De Guayaquil, 108(3), 35–42. https://doi.org/10.53591/rug.v108i3.708

Issue

Section

Scientific articles

Most read articles by the same author(s)