¿Quo vadis University?
DOI:
https://doi.org/10.53591/rug.v108i3.708Keywords:
Diagnóstico situacional, Currículo dialógico, Sistémico, Multidisciplinario e interdisciplinario, Complejo por competenciasAbstract
Author points out severe University of Ecuador problems: small links with social development area because of limited and insufficient true state policies aiming to support an equitable and fair socioeconomic model, sustainable development, etc. where the educational system and specially the superior college and university learning lead a nation-wide transformation process to spread the skills to succeed. Evidence that the superstructure (the legal-political, in this case) of an alone Social Economic Education system does not change the essence of the model, emphasizing the poor culture/consciousness of respect for the laws by the public and conceptual flaws own legal framework that analyzes/compares to establish regulations not apprehend/categorical perception and mixing characteristics concerning dissimilar epistemological paradigms, as if these were the same character.
Sustained curriculum supports the institutionalization of our population diagnosis priority needs in full relationship with the market and the inter-communication/agreements between the state, employers, the University, students and their families, inviting specialists to analize the National Development Plan in order to optimize its guidelines so that no small theoretical generalities would rather grasp on the realities/Ecuador and solve problems.
Metrics
References
Ontoria; J.P.R. Gómez; A. Molina. (2006). Potenciar la capacidad de aprender a aprender. Ed. Alfaomega Narcea, España-Perú.
Álvarez de Zayas, Carlos; González Agudelo, Elvia. (2003). Lecciones de Didáctica General. Cooperativa Editorial
Magisterio, Colombia.
Constitución de la Republica del Ecuador. (2008), aprobada en referéndum.
Currículo dialógico, sistémico, multidisciplinario e interdisciplinario, complejo, por competencias. Reforma académica de la Facultad de Ciencias Jurídicas, Sociales y de la Educación de la Universidad Técnica de Babahoyo
(2008; 2010 - …). Propuesta del autor del artículo en debate en el Consejo Académico de la Facultad.
Desde una gestión y pedagogía antropocentrista hacia un nuevo paradigma educativo ambiental biocentrista
complejo. Congreso Nacional de Educación Pública. 23 – 27 de abril del 2007. Viteri Bocca, Carla; Viteri Briones,
Telmo. Asociación de Facultades Ecuatorianas de Filosofía y Ciencias de la Educación AFEFCE Universidad Central
del Ecuador (Quito). Ponencia, representando a la Universidad Técnica de Babahoyo. Facultad de Ciencias Sociales y de Pedagogía.
Guerrero Arias, Patricio. (2002). Guía etnográfica, para la sistematización de datos sobre la diversidad y la diferencia de las culturas. Ed. Abya-Yala, Quito.
Ley de Educación Superior, {considerandos} CONGRESO NACIONAL Ley No. 16. RO/ 77 de 15 de Mayo del 2000 López Segrera, Francisco. Notas para un estudio comparado de la educación superior a nivel mundial. Escenarios mundiales de la educación superior. Análisis global y estudios de caso. CLASO, Consejo Latinoamericano de
Ciencias Sociales. Noviembre2007. Acceso a la biblioteca virtual. http://biblioteca virtual. CLACSO.org.ar/ar/
libros/campus/segrera/03Lsegrera.pdf
Morin, Edgar; Roger, Emilio; Domingo, Raúl. (2005). Educar en la era planetaria. El pensamiento complejo como
método de aprendizaje en el error y la incertidumbre humana, UNESCO-Santillana, Ecuador.
Pacheco, Prado, Lucas. (1992). La Universidad Ecuatoriana: crisis académica y conflicto político, Ed. ILDIS, Quito.
Reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina. Informe final. Proyecto Tuning, América
Latina (2004 – 2007) Universidades de Deusto y Groningen. www.rug.nl/let/tuningal. Versión Pdf, llegada al correo del autor.
Reglamento de Régimen Académico del Sistema Nacional de Educacion Superior. (Aprobado el 30 de octubre del
, CONESUP).
Viteri Briones, Telmo; Sotomayor, Orlando DJ (2006). Plan de Cultura Universitario. Universidad de Guayaquil, Carlos Cedeño Navarrete, Rector.
Tobón, Sergio. (2006). Formación basada en competencias. Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica,
Ecoediciones, Colombia.
Viteri Briones, Telmo (2005). Proyecto: Seminario-taller para el magisterio secundario de la provincia del Guayas:
La historia del Ecuador desde un enfoque transdisciplinario, realizado con el aval de la M. I. Municipalidad del
cantón Guayaquil, la Subsecretaria Regional de Educación , la Casa de la Cultura Núcleo del Guayas, Academia
Nacional de Historia, Capitulo Guayaquil, (agosto-octubre 2005, Guayaquil, Museo Municipal.
Zúñiga, L.E. (2003). Metodología para la elaboración de normas de competencia laboral. Bogotá: SENA
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Telmo Viteri Briones
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in Revista de la Universidad de Guayaquil know and accept the following conditions:
- The authors retain the copyright in the works, and grant to Revista de la Universidad de Guayaquil the right of the first publication of the work, under an international license Creative Commons Attribution-NonComderderivatives 4.0 that allows third parties to share the work provided that its author and its first publication is indicated this journal.
- The authors retain copyright and guarantee to Revista de la Universidad de Guayaquil the right to publish the work through the channels it deems appropriate.
- The authors are free to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the version of the work published in Revista de la Universidad de Guayaquil, recognizing its publication in this journal.
- The authors are authorized to disseminate their works electronically once they are accepted for publication.