Epistemic lines of advanced scientific research
DOI:
https://doi.org/10.53591/rug.v109i4.659Keywords:
Interdisciplinarity, Educational technologyAbstract
Research and development in Educational Informatics is a consolidated group that began in 2010. Its objective is to investigate the dialectical synergy of informatics in formal processes of critical-constructive learning at the higher education level, and to support the achievement of cognitive objectives for professionals in training in higher education, with an emphasis on effective metacognitive formation. Since 2010, research in classroom contexts and thesis work has focused on education through the contribution of significant and critical epistemic-constructive strategies, following a dialectic-critical and hermeneutic-dialectic approach in the use of Information and Communication Technologies in scientific-professional processes. By continuously strengthening and professionalizing the human talent of the research team, actively participating in local, provincial, regional, and national research events, and fostering cooperation between interdisciplinary and transdisciplinary groups for research and development in Educational Informatics, the group aims to maintain leadership in advanced scientific research applied to areas supporting formal education processes. Additionally, it seeks to achieve coverage in higher education and maintain its participation in reflection spaces related to the topic at both national and, if possible, international levels.
References
Aisenberg, B. y Alderoqui, S. (Comps.) (1994): Metodología educativa. Aportes y reflexiones. Barcelona: Paidós Educador.
AIRHIHENBUWA, C. (1994). Metodología educativa. Health Education Quarterly, 21(3), 345-353.
Alba de, A. (1991). Metodología educativa. Problemática y aspectos propositivos. Perspectivas docentes. (4)
Castro Murillo, María Luisa. Desarrollo de habilidades del pensamiento en la investigación científica de formación de profesionales en educación superior. Revista universitaria de la UABC,México, 2003 V11 N43 jul-sep P12-23.
CESU Por una didáctica diferente de la investigación en la enseñanza superior, en Cuadernos del, núm. 25, unam, México, 2001.
CESU “Investigación, formación y currículum. Notas para una discusión”, en Cuadernos del, núm. 31, UNAM, México, 2003.
CESU-ANUIES Enseñar a investigar. Una didáctica nueva de la investigación científica en Ciencias, , México, 1999.
Cañizales, J. “Formación investigativa del profesional. (S.A.). Revista Magallanes, Venezuela.
Díaz Lourdes. “La investigación pedagógica” Facultad de Química Universidad de La Habana.2001.
Días Barriga, Ángel, “Investigación educativa “, en Cuadernos del CESU, núm. 20, UNAM, México,1990.
Díaz Barriga, A. (1999) Tarea docente. Una perspectiva de la formación investigativa. Ed. NuevaImagen. México.
Díaz Barriga, F. (1999) Metodología de la formación en investigación. Ed. Trillas, México.
Delors, J.: La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. Ediciones UNESCO. París.2003.
Fuentes Alvares Homero (2000): “Modelo Curricular con base en Competencias Profesionales deINPAHU”. Santa Fe de Bogotá. Colombia.
Fuentes Alvares Homero (2008): “La formación de los profesionales en la contemporaneidad concepción científica holística configuracional en la educación superior. CeeS “Manuel F. Gran”.Universidad de Oriente. Santiago de Cuba .
Fuentes Alvares Homero (2009): “ Pedagogía y Didáctica en la concepción de la Universidad Humana Cultural una propuesta desde la Universidad estatal de Bolívar. Guaranda, Provincia de Bolívar. UEB.
Nickerson, Perkins y Smith “Formación investigativa de profesionales doctos”. Revista electrónica. 1987. Distribuidora Gráfica. Lima. ISBN.
Ortiz, N. Rodríguez, H. “Formación investigativa y subjetividad” Facultad de Educación. 2008. UdeA. http://hdl.handle.net/10495/296.
Porlán, R. (1999). Constructivismo y Escuela. Proceso de formación de profesionales en educación. Sevilla: Diada.
Prado, María del Carmen. Ensayo, proceso de formación de profesionales. La modernización en México. INIAP, Colegio de México. 1991.
Pérez Rodríguez, G, (1998). La metodología de la investigación (primera parte) Ed. Pueblo y Educación, La Habana, (Capítulos I, II, III, IV).
Vilches, A. y Gil-Pérez, D. (2007). La necesaria renovación de la formación de profesionales para una educación científica de calidad, Tecné, Episteme y Didacxis, 22, 67-85.
Zeichner, K. M. (2001). “El maestro como profesional investigativo”. Dic. No. 220, Barcelona pp. 44-49.
Zuluaga, C., “Formación científica de profesionales”, Una propuesta alternativa. Bogotá Colombia.
Zuluaga, Olga Lucía et.al. “investigación pedagógica “. En: Educación y Cultura. No. 14. Bogotá, Marzo,1998.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0. International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.