Evolution, importance and current perspectives for the teaching of English in Cuba. Its insertion in Latin American and Caribbean Educative Models (Mexico and Ecuador)

Authors

  • Ana Vázquez Cedeño Universidad de Cienfuegos
  • Adrian Abreus González, MSc. Universidad de Cienfuegos

DOI:

https://doi.org/10.53591/rug.v111i2.553

Keywords:

teaching-learning, method, semi-attendance, school curricula

Abstract

The research is addressed to highlight essential elements about the importance, evolution and perspectives of the current teaching-learning process of English in Cuba, putting an emphasis on higher education; as well as its insertion in the Educative Models of Mexico and Ecuador. In order to carry out the research project, theoretical foundation about the introduction of English teaching in the school curricula since elementary to advanced, and superior levels were taken into account. The research also provides elements related to the main challenges for the development of a teaching-learning process based on semi-attendance that the course “At Your Pace” proposes, so as the unders-tanding of practice as a fundamental element for the improvement of the process of foreign languages teaching that is developed nowadays.

References

Abreus González, A.; González G. A.L y Vázquez C. A (2008) Las tendencias pedagógicas contemporáneas. Breve panorámica en la enseñanza del Inglés en el contexto educacional cubano. En: http://biblioteca.ucf. edu.cu/biblioteca/anuario-cientifico

Antich de León, R. (1986) Metodología de la enseñanza de las Lenguas Extranjeras. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Calvet Valdés, Nery I. (2004) Alternativa metodológica para la enseñanza del inglés mediante actividades de motivación en el primer ciclo de la educación primaria. Tesis de Maestría. Universidad de La Habana, Cuba.

Hymes, D. H. (1972) On Communicative Competence. Harmmondsworth: Penguin Education.

Jiménez, M., Del Callejo, E. y Mestre, R. (2009) Enseñanza de inglés en la Universidad Autónoma de La ciudad de México, con base en el paradigma de enseñanza semipresencial At Your Pace. Tercer Congreso Internacional de Innovación Educativa “Rompiendo las barreras para la innovación”

Vélez, J.L y García, D (2010) Estrategia metodológica sustentada en los estilos de aprendizaje para el proceso de enseñanza aprendizaje del idioma inglés en los estudiantes del ciclo básico. En www.momografias.com

Published

2011-12-31

How to Cite

Vázquez Cedeño, A., & González, MSc., A. A. (2011). Evolution, importance and current perspectives for the teaching of English in Cuba. Its insertion in Latin American and Caribbean Educative Models (Mexico and Ecuador). Revista Universidad De Guayaquil, 111(2), 70–74. https://doi.org/10.53591/rug.v111i2.553

Issue

Section

Research Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.