The reflection of teaching practice in the pedagogical education of the university teacher
DOI:
https://doi.org/10.53591/rug.v122i1.450Keywords:
pedagogical training, teaching practice, reflection on teaching practiceAbstract
The pedagogical training is a continuous process thot prepares and updates the university professor in the domain of the contents associated with the teaching practice, for the sake of his professional and personal development to pay tribute to the quality of the formative process of the students. It contains the field of didactic training and educational research, understood as a reflection of the teaching practice. The reflection of the teaching practice is a continuous spiral where in each phase of reflection the teacher is constantly involves in an interactive process of change and development. It takes into account the stages of action research, enhancing the reconceptualization of theory and the re- planning of new teaching activities,
producing the most complete synthesis between theory and practice. The present work contributes to the pedagogical theory with the conception of the reflection of the teaching practice in the pedagogical formation of the university professor. The objective is to base the reflection of the teaching practice, as a way that favors the inclusion, from an individual and collaborative perspective, of tasks that mean a challenge for the pedagogical formation of the university professor. A guide is proposed for the reflection of the teaching practice from the action-research approach, which guides the teacher to identify their pedagogical training needs, to develop with quality the teaching- learning process in higher education, the same It was validated by experts and implemented in practice. These results are derives from a doctoral thesis defended in Pedagogical
Sciences.
References
Blanco, A y Recarey, S. (2004). Sobre el rol profesional del maestro. En Introducción a la actividad pedagógica. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.
Bravo, G. (2004). Una estrategia para la formación permanente cnel profesorado cie Secundaria 8ósica desde la formación didáctica. Memoria para optar al título de doctor en Ciencias Pedagógicas, Universidad de Oviedo, España.
Caballero, E. (2012). La formación del profesorado universitario y su influencia en el desarrollo de la actividad profesional. Revista de Docencia Universitaria, 11 (2),391-412. http://redu.net/redu/files/journaIs/1/articIes/446/public/446-2381-1-PB.pdf
Canfux V. (2000). La formación psicopedagógica y su influencia en el desarrollo de cualidades del pensamiento del profesor. Memoria para optar al título de doctor en Ciencias Pedagógicas, Universidad, Ciudad de la Habana, Cuba. Castellanos, D. y otros (2001). Hacia una
concepción del aprendizaje desarrollador. La Habana: Ed. Colección Proyectos, Centro de Estudios Educacionales, Universidad Pedagógica Enrique José Varona.
Chirino M. V. (2002). Perfeccionamiento de la formación inicial investigativa de los profesionales de la educación. Memoria para optar
al título de doctor en Ciencias Pedagógicos, I.S.P.E. 1. Varona, Habana, Cuba.
Fernández, O. (2008). Formación docente y trabajo metodológico en la universidad: resultados de una experiencia de desarrollo profesional centrada en la reflexión, el apoyo mutuo y la supervisión. Rev. Pro-Posiçóes, v. 19, n. I (SS) - jon.loÓr.
Gómez, V. (2008). La práctica reflexiva como estrategia de autoevaluación de las prácticas de enseñanza en los profesores en servicio. Rev. Pensamiento Educativo, Vol. 43, 2008. pp. 27 i -288
Imbernón, F. (2011 ). La formación pedagógica del docente universitario. Educaçóo, Santa María, 36 (3), 387-396. Disponible en
http://redined.mecd.gob.es/xmIui/bitstream/handIe/11162/94152/00820123014942.pdf?sequence= 1 Consultado el 25 de octubre, 2013
Imbernón, F. y Medina, J.L. (2010). La enseñanza reflexiva en lo educación superior. Barcelona: ICE y Ediciones OCTAEDRO, S.L. Barcelona: Ed. Graó. ISBN: 978-84-9921-137-4
Perrenoud, P. (2004). Desorro//or lo práctico reflexiva en el oficio de enseñar: profesionalización y razón pedagógica. Barcelona:
Ed. Graó.
Rodríguez, R. (2013). El desarrollo del práctico reflexivo sofie eí q red acer docente, apoyada en el uso de un portafolio digita/. Memoria para optar por el título de doctor en Ciencias Pedagógicas, Universidad de Barcelona, España.
Sónchez, L. (2015). La ootopreparoción de/ profesor universitario en lo formación pedagógica. Memoria para optar al título de Doctor en Ciencias Pedagógicas, CEDDES. Universidad de Cienfuegos, Cienfuegos, Cuba.
Zabalza, M. A. (200ó). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional, Madrid: Ed. Narcea S.A
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0. International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.