Mathematical culture in professional career formation degree in Mathematics Education
DOI:
https://doi.org/10.53591/rug.v124i1.631Keywords:
mathematical culture, professional trainingAbstract
Mathematics can not be limited only to the advance of ideas, concepts, laws, it also has to do with the self-development of an individual or human group, with the socio-historical-cultural evolution of the mathematical communities. For this reason, an adequate formation of a mathematical culture in a professional future allows us to understand the importance it has for the development of thought, the modes of action and its performance to solve problems of their daily and work life. The objective of this work focuses on: analyzing the historical development and scientific-technical advances of the mathematical culture since antiquity produced by the practical needs of man and how they materialize in the training the professional career Degree in Mathematics Education. The methods that were applied: are historical-logical, analytical-synthetic, from the abstract to the concrete and the modeling, which allowed to corroborate the distinctive of each epoch and to enhance the mathematical culture in function of its integral general development.
References
Bloom, H. (2000). ¿Por qué leer? Letra Internacional, 67(67), 4-8. Recuperado el 18 de 6 de 2018, de https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/40059
Martí, J. (1975). Obras Completas tomo IV. La Habana: Ciencias Sociales.
UNESCO. (2 de noviembre de 2001). Declaración Universal sobre la diversidad cultural.
Mezhúiev, V. (1980). La cultura y la historia: el problema de la cultura en la teoría marxista de la filosofía y la historia. Moscú: Progreso.
Guadarrama, P. (1989). Problemas teóricos y metodológicos para el estudio del pensamiento filosófico latinoamericano. (234).
Álvarez, L., Martínez, M., Parra, I., Addine, F., Sierra, R., Gutiérrez, M., . . . Calzado, D. (2015). Didáctica de la Pedagogía y la Psicología. La Habana: Pueblo y Educación.
García, M., & Baeza, C. (1996). Modelo teórico de la identidad cultural. La Habana: Centro de Investigación y Desarrollo de la Cultura Cubana Juan Marinello.
Núñez, J. (1999). La ciencia y la tecnología como procesos sociales: Lo que la educación científica no debería olvidar. La Habana: Félix Varela.
Bishop, A. (1999). Enculturación matemática: La educación matemática desde una perspectiva cultural. Barcelona: Paidós.
Chávez, J., Suárez, A., & Permuy, L. D. (2005). Acercamiento necesario a la Pedagogía General. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Pupo, N. (2006). El desarrollo de la cultura energética en estudiantes de secundaria básica, mediante una concepción didáctica integradora [tutores A. Roca;F. Estrada]. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Holguín: Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y caballero de Holguín.
Pérez, I. C. (23 de febrero de 2007). Propuesta para la inserción de la cultura ética en la formación del profesional [tutor J. Álvarez]. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Granada.
Carralero, L., Tamayo, M. A., & Alonso, L. A. (2013). La cultura económica en el sistema educativo cubano. Educación y conciencia económica. Redalyc.org, 19(1).
Salazar, D. (2004). Cultura científica y formación interdisciplinaria de los profesores en la actividad científico-investigativa. En F. Addine, Didáctica: teoría y práctica. La Habana: Pueblo y Educación.
Addine, R. (2006). Estrategia didáctica para potenciar la cultura científica desde la enseñanza de la Química en el preuniversitario cubano. Tesis en opción al título de Doctor en Ciencias Pedagógicas. La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.
De Guzmán, M. (1993). Enseñanza de las ciencias y la matemática. Tendencias e innovaciones. España: Popular.
León, M. (1999). La historia de la Matemática como recurso motivacional en la enseñanza de la Matemática. Tesis en opción al título de Máster en Educación [tutor: M.M. López]. Cienfuegos: Universidad Carlos Rafael Rodríguez de Cienfuegos.
Martínez, L. (2010). Modelo didáctico para la aplicabilidad matemática en el segundo ciclo de la Educación Primaria. Cienfuegos.
Cantoral, R. (2013). Teoría Socioepistemológica de la Matemática Educativa. Barcelo. España: Editorial Gedisa.
Fernández, B. (2017). Alternativa didáctica para la motivación del estudio de la carrera Licenciatura en Educación. Especialidad Matemática - Física.[tuto: A. García]. Tesis presentada en opción al título de Master . Cienfuegos: Centro de Estudio de la Didáctica y Dirección de la Educación Superior. Universidad Carlos Rafael Rodríguez.
PISA/OECD, O. p. (2003). La evaluación de la "Cultura Matemática" en PISA 2003. Marco conceptueal y actividades de las pruebas. Montevideo.
Sánchez, C. (2015). Temas fértiles para la cultura matemática.
Molina, C. M. (agosto de 2003). Reseña de “Conceptuación del término cultura matemática en el nivel secundaria. Educación Matemática, 15(002), 185188.
Chávez, J. A. (2011). Filosofía de la Educación. Ciudad de la Habana: Pueblo y Educación.
Álvarez, C. (1999). La Escuela en la vida. Didáctica. La Habana: Félix Varela.
Hurruitiner, P. (2006). La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Félix Varela.
Tedesco, J. C. (2009). Educación, Ciencia, Tecnología y Sociedad. Papel de los docentes. El rol de la Universidad en la formación docente.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0. International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.