The promotion of reading in the initial training teacher: considerations for its implementation at the university of Cienfuegos
DOI:
https://doi.org/10.53591/rug.v124i1.628Keywords:
reading, pedagogical influences, community spaces, to promote reading, to encourage readingAbstract
Reading is one of the most developing practices that man has counted on throughout life. The promotion and encouragement of this habit, from community spaces, reshapes its values and commits those responsible for this type of intervention. The experience developed by a group of professors and students from the University of Science Education in Cienfuegos confirm the formative nature of this practice, which becomes a professional commitment to be legitimized by the didactics that endorses the process of promotion and encouragement of reading in the communities that make up its frame of pedagogical influences
References
Atorresi, Ana y Otros. Aportes para la enseñanza de la lectura. Segundo estudio Regional Comparativo y Explicativo -SERCE-. Organización de Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Oficina Regional de Educación de la UNESCO para América Latina y el Caribe. Santiago de Chile. 2009.
Bernal Pinilla, L D. (1996.) El libro y el complementario libro recreativo Educación. (89), p.34-40.
Carlino, P. (2004) Leer y escribir en la educación superior (universidad e institutos de formación docente. Santa Rosa La Pampa, Argentina: Universidad Nacional de La Pampa.
Castellanos Simons, D. (2001) Hacia una concepción del aprendizaje desarrollador. La Habana, Cuba CEE, ISPEJV.
Cassany, D. (1994) Enseñar Lengua. Barcelona, España: Graó.
García Márquez, G. (1996) Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales. MéridaVenezuela. (10), p 195-218.
Garrido, F. (2005) Entusiasta promotor del libro y la lectura, en una entrevista con Juan Domingo Argüelles en: Historias de lecturas y lectores. México D F, México: Paidós.
Granado, C. (2013). La formación inicial de maestros y maestras en educación lectora: perspectiva del alumnado y contenidos ofrecidos en tres universidades andaluzas. Sevilla, España: Universidad de Sevilla.
Herrera Rojas, R L. (2011) Magia De La Letra Viva: Formar lectores en la escuela. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Lomas, C. (1991) Modelos teóricos y enfoques didácticos en la enseñanza de la lengua. Signos. (4).
Lozano Andrade, I. (2011) La Formación De Docentes Reflexivos: Una Lectura Histórico-Política En México. Ponencia presentada en el II Congreso Internacional de Investigación Educativa en la Universidad de Costa Rica. San José, Costa Rica: Universidad de Costa Rica.
Martínez González, R. (30 de noviembre de 2006). La recompensa más grande de la lectura. Recuperado de http://www.ecosdelacosta.com.
Narváez-Cardona E&, Cadena-Castillo, S& Calle. B E. (31 de marzo de 2009). Una práctica de lectura académica en una experiencia de formación de docentes universitarios. Recuperado de http://www.javeriana.edu.co/magis.
Paredes M& Jorge, G. (2015) La escuela y el desafío del hábito de la lectura. Razón y Palabra Monterrey, México: Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Estado de Monterey.
Ramírez Leyva, E. M… et al. (2015). Tendencias de la lectura en la Universidad. Compilación. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información. Recuperado de http://iibi.unam.mx/publicacio-es/292/01_tendencias_lectura_universidad%20_ elsa_ramirez_leyva.html.
Rovira Álvarez, Y., & López Calichs, E. 2017. Formación universitaria y promoción de lectura. Componentes y relaciones esenciales. Universidad y Sociedad, 9(5), 82-89.Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu/index.php/
Solé, I. Estrategia de lectura. (1992) Barcelona, España: CEIDE.
Suárez García, D M A& Quijano Martínez, M C. (2014) Comprensión De Las Dificultades De La Lectoescritura Desde Las Escuelas. Neuropsicológicas Cognitiva E Histórico Cultural. Enseñanza e Investigación en Psicología, vol. 19 (1), enero-junio, pp. 55-75.
Usendizaga, H. (1991) Teoría y Práctica de la educación: apuntes sobre la lectura. Signos. (3), p78-84.
Vaillant, D. (2004) Construcción de la profesión docente en América Latina: tendencias, temas y debates. Santiago de Chile, Chile: PREAL.
Vecino F. (1996). Seminario resumen del curso 1995/1996. La Habana, Cuba: MES.
Vezub, L F. (2007) La formación y el desarrollo profesional docente frente a los nuevos desafíos de la escolaridad. 2007. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado. 11 (1).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0. International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.