The methods of scientific research should not be classified either empirical or theoretical

Authors

  • Rogelio Bermúdez Sarguera Universidad de Guayaquil
  • Marisela Rodríguez Rebustillo Universidad de Guayaquil

DOI:

https://doi.org/10.53591/rug.v123i2.410

Keywords:

classification, method, method of research, scientific knowledge

Abstract

This scientific paper focuses the problem of classification of methods of scientific research. Probably covered in theoretical research, not just what they have been awarded scientific knowledge that it is obtained, but also the method by which it is obtained. Is there any chance that supports logical methodological consistency of classification methods in this science are instituted? What reason attends the defense of the idea, that the methodology of scientific research stands through empirical methods, where, regardless of the empirical constitutes the above to the scientific level, the theoretical and the empirical are exclusive natures of knowledge? What arguments invoked in order to demonstrate the falsity of the thesis in which I become identical knowledge and methods according to their scientific nature? Why cling undoubtedly the medieval universal educational thought to absolute canons and the concept of method as a way or path holding? we would not be far from the scientificity that he quintessential definition and it should be given? The basal idea is to defend and to subsume questions formulated above is to be irrevocably dialectical relationship between the method and theory, which necessarily comes firstclassification.

References

BETTO, F. (2009): “La obra del artista. Una visión holística sobre el universo”. (1ª edición). La Habana: Ciencias sociales.

BERMÚDEZ SARGUERA, R. y RODRÍGUEZ REBUSTILLO, M. (1996): “Teoría y metodología del aprendizaje”. (2ª edición). La Habana: Pueblo y Educación.

BUNGE, M. (1989): “La investigación científica”. Barcelona: Ariel.

CARLOS MARX Y FEDERICO ENGELS (1971): “Introducción a la dialéctica de la naturaleza”. En: Obras escogidas en dos tomos. (4ª edición). MosCÚ: Progreso.

CAZAU, P. (2006): “Introducción a la investigación en ciencias sociales”. (Tercera Edición). Buenos Aires. Módulo 404. Red de psicología online

CERVO, A.L. Y BERVIAN, P.A. (1992): “Metodología científica”. (1ª edición). México: McGraw-Hill.

CUSTODIO RUIZ, A. (2008). Métodos y técnicas de investigación científica. Disponible en http://www.gestiopolis.com/metodos-y- tecnicas-de-investigacion-cientifica/ [Consultado el 24 de marzo del 2016].

DAVIDOV, D.V. (1975): “Tipos de generalización en la enseñanza”. MoscÚ: Editorial Progreso.

ENGELS, F. (1978): “Del socialismo utópico al socialismo científico”. En: Obras escogidas en dos tomos. (Cuarta edición). MosCÚ: Progreso.

ENGELS, F. (s/f): Dialéctica de la Naturaleza. Disponible en http://www.edu.mec.gub.uy/biblioteca _digital/libros [Consultado el 06 de febrero del 2015]. ENGELS, F. (1965): “Anti-Dühring”. (4ª edición). La Habana: Pueblo y Educación.

GUANIPA PÉREZ, M. (2009): “Hermenéutica de la ciencia y el método en la investigación”. Recuperado de http://www.gestiopolis.com/hermeneuti ca-de-la- ciencia-y-el-metodo-en-la- investigacion/ [Consultado el 26 de Marzo del 2016].

GUÉTMANOVA, A. (1985): "Lógica". (2da.edición). MoscÚ: Progreso. GOODE, W.J., & HATT, P.K. (1977): “Métodos de investigación social”. (Novena reimpresión). México: Trillas.

HERNÁNDEZ SAMPIERI, R., FERNÁNDEZ COLLADO, C. Y BAPTISTA LUCIO, P. (2014): “Metodología de la investigación”. (6ª edición). Best Seller. México: McGraw-Hill Education.

LENIN, V.I. (1988): "Cuadernos filosóficos". Obras completas, Tomo 29.

LIÁTKER, YA. (1990): “Descartes”.(1ª edición). MosCÚ-La Habana: Editorial Progreso-Editorial de Ciencias Sociales. LÓPEZ ROLDÁN, P. Y FACHELLY, S. (2015): “Metodología de la investigación social cuantitativa”. (Primera edición). Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.

MEZA, J.L. (2015). Disponible en http://www.sld.cu/galerías/pdf/sitios/re habilitación-doc/metodología.delainvestigación-texto.pdf. [Consultado el 26 de enero del 2015].

MORALES GÓMEZ, G. (2011): “Currículo por competencias. Con enfoque holístico-sistémico-por procesos”. (1ª edición). Guayaquil: Universidad de Guayaquil.

NIÑO ROJAS, V. M. (2011): “Metodología de la investigación”. Bogotá: Ediciones de la U.

RAMOS CHAGOYA, E. (2008). Métodos y técnicas de investigación. Disponible en http://www.gestiopolis.com/metodos-y- tecnicas-de investigacion/ [Consultado el 26 de marzo del 2016].

RODRÍGUEZ, G.; GIL, J. Y GARCÍA, E. (1996). Métodos de investigación. (Primera edición). México: McGraw-Hill Education.

RODRÍGUEZ REBUSTILLO, M. Y BERMÚDEZ SARGUERA, R. (2007): “Diagnóstico psicológico para la educación”. (1ª edición). La Habana: Pueblo y Educación.

(2004):“Las leyes del aprendizaje”. (1ª edición). La Habana: Pueblo y Educación.

(2001):"Psicología del pensamiento científico". (1ª edición). La Habana: Pueblo y Educación.

(2000):"¿Cómo utilizar el método de observación?". (1ª edición). La Habana: Pueblo y Educación.

orsotti, Carlos. Temas de metodología de la investigación en Ciencias

Cazau, Pablo. Introducción a la Investigación en Ciencias Sociales. 2006.

Chenail, Ronald J; Duffy, Maureen; St. George, Sally & Dan Wulff. 2009.

Published

2016-07-04

How to Cite

Bermúdez Sarguera, R., & Rodríguez Rebustillo, M. (2016). The methods of scientific research should not be classified either empirical or theoretical. Revista Universidad De Guayaquil, 123(2), 57–72. https://doi.org/10.53591/rug.v123i2.410

Issue

Section

Research Articles

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.