Internal marketing, job satisfaction and employee engagement in commercial enterprises
DOI:
https://doi.org/10.53591/rug.v138i1.2351Keywords:
Internal Marketing, Job Satisfaction, CommitmentAbstract
The main objective of this research is to analyse the influence between internal marketing on job satisfaction and employee commitment. The results revealed a (x2=172.55, G=-0.98, T=8.20, p˂.001), significant relationship which supports H1. Regarding H2, the results present a significant relationship (x2=198.06, G=0.99, T=8.31, p˂.001) being enough to support H2. The analyses showed that the Gamma values are very close to 1, so it is concluded that employees highly value the dedication and importance that their company gives to set up a work environment that contributes to their satisfaction labor.
References
Apaza, R. (2019). Estrategia de endomarketing para fidelizar a los clientes internos de una empresa de pizza. Revista de Investigación en Ciencias de la Administración, 3(12), 250 - 270.
doi:http://doi.org/10.33996/revistaenfoques.v3i12.70
Araque, D., Sánchez, J., & Uribe, U. (2017). Relación entre marketing interno y compromiso organizacional en Centros de Desarrollo Tecnológico colombianos. Estudios Gerenciales, 33(142), 95-101. doi:https://doi.org/10.1016/j.estger.2016.12.005
Bailey, A., Albassami, F. y Al-Meshal, S. (2016), The roles of employee job satisfaction and organizational commitment in the internal marketing-employee bank identification relationship, International journal of bank marketing, 34(6), 821–840. doi: 10.1108/IJBM-06- 2015-0097
Bauce, G., Córdova, M., & Avila, A. (2018). Operacionalización de variables. Revista del Instituto Nacional de Higiene “Rafael Rangel”, 49(2). Recuperado el 13 de 08 de 2023, de https://docs.bvsalud.org/biblioref/2020/05/1096354/operacionalizacion-de-variables.pdf
Buchel, B., & Sorell, M. (2013). Assessing your Adaptive Capability: Where Do You “Stand Out” within Your Industry. Switzerland: International Management Development, 23(45), 1-4. Recuperado el 13 de 08 de 2023, de https://www.redalyc.org/journal/880/88066290003/html/
Cardona , D., Enriquez , G., Rada , J., Martinez , J., & Bonnett , M. (02 de 09 de 2017). Endomárketing: Estrategia de innovación en las organizaciones el siglo XXI. ESPACIOS, 38(57), 26. Recuperado el 26 de 07 de 2023, de https://www.revistaespacios.com/a17v38n57/a17v38n57p26.pdf
Cardoza, M., Hidalgo , L., Peña, J., & Torres, C. (2019). Satisfaction with life and job satisfaction. UCV-HACER. Revista de Investigación y Cultura, 8(1), 75-84. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/5217/521758809021/html/
Carrero, Y. (2019). Identidad Corporativa y los Valores Organizacionales, desde un Liderazgo de Avanzada. Scientific, 4(14), 356. doi:https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.14.17.347-366
Charry, H. (Enero/Junio de 2018). The management of internal communication and the organizational climate in the sector public. Comunicación, 9(1), 28. Recuperado el 10 de 08 de 2023, de http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2219-71682018000100003
Chiang, M., Núñez , A., Martín, M., & Salazar , M. (Julio de 2010). Compromiso del Trabajador hacia su Organización y la relación con el Clima Organizacional: Un Análisis de Género y Edad. Panorama Socioeconómico, 28(40). Recuperado el 13 de 08 de 2023, de
https://www.redalyc.org/pdf/399/39915685007.pdf
Clark, S. (June de 2001). Work Cultures and Work/Family Balance. Journal of Vocational Behavior, 58(3), 348-365. doi:https://doi.org/10.1006/jvbe.2000.1759
Claro Montes, C., Ayala, M., & Barros, J. (2022). Comunicación interna: caracterización y análisis de trabajo realizado por empresas que pertenecen a ranking Great Place to Work. Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación, 21(41). doi:https://doi.org/10.22395/angr.v21n41a4
Claro Montes, C., Ayala, M., & Barros, J. (2022). Comunicación interna: caracterización y análisis de trabajo realizado por empresas que pertenecen a ranking Great Place to Work. Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación, 21(41). doi:https://doi.org/10.22395/angr.v21n41a4
Conde, R., Bello, J., & Pérez , N. (2019). Evaluación de la estrategia de comunicación integral de mercadotecnia en el Centro Nacional de Electromagnetismo Aplicado. Retos de la Dirección, 13(2), 50. Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552019000200042
Chang, C. y Chang, H. (2007), Effects of internal marketing on nurse job satisfaction and organizational commitment: example of medical centers in Southern Taiwan, Journal of nursing research, 15(4), 265-27. doi: 10.1097/01.JNR.0000387623.02931
Churquipa, M. (2017). La relación entre el Marketing Interno y el Compromiso Organizacional, en el personal del Centro de Salud Clas Santa Adriana - Juliaca, en el periodo 2016. Puno, Perú. http://tesis.unap.edu.pe/bitstream/handle/UNAP/3663/Churquipa_Yanqui_Melva_Yuleny.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Espinoza , E. (Octubre- Diciembre de 2018). Las variables y su operacionalización en la investigación educativa. Conrado, 14(1). Recuperado el 13 de 08 de 2023, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000500039
Estrada, E., & Gallegos, N. (2021). Satisfacción laboral y compromiso organizacional en docentes de la Amazonía peruana. Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidad de Estadual do Ceará (UECE), 6(1). doi:https://doi.org/10.25053/redufor.v6i1.3854
Fuentes, J., & Reyes , F. (2 de Julio de 2017). ENDOMARKETING: Importancia de una metodología para la elaboración de estra-tegias comunicacionales y sus bene#cios en la mediana y pequeña empresa. Universidad de Santiago de Chile , 5, 14-33. Recuperado el 27 de 07 de 2023, de https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/publicitas/article/view/3159/2870
Gounaris, S. (22 de February de 2008). The notion of internal market orientation and employee job satisfaction: some preliminary evidence. Journal of Services Marketing, 22(1), 68-90. doi:https://doi.org/10.1108/08876040810851978
Gounaris, S. P. (April de 2004). Internal-market orientation and its measurement. Journal of Business
Research, 59(4). doi:https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2005.10.003
Guevara Flores, S. P., Ortiz Tumbaco , G. E., & Quimi Delgado, W. (2019). Estrategias de endomarketing en la cultura organizacional. Observatorio de la Economía Latinoamericana. Obtenido de https://www.eumed.net/rev/oel/2019/04/empaques-automotriz empaquecito.html
Hartline , M., & Ferrell, O. (Octubre de 1996). The Management of Customer-Contact Service Employees: An Empirical Investigation. Journal of Marketing, 60(4), 52-70. doi:https://doi.org/10.2307/1251901
Hernández , R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. . McGRAW-HILL, 1(736). Recuperado el 07 de 08 de 2023, de http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso/Articulos/SampieriLasRutas.pdf
Jiménez , A., Martínez, M., & Llamas , M. (2007). Creación e intercambio de valor enlas relaciones empresa-consumidor. Boletín económico de ICE(2910-2007), 41-60. Recuperado el 10 de 08 de 2023, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2326201
Jiménez Figueroa , A., & Gómez Urrutia, V. (2021). Incidencia del bienestar subjetivo y equilibrio trabajo-familia en cuanto a la cultura trabajo-familia en trabajadores del poder judicial chileno. Revista Costarricense de Psicología, 40(1).
doi:https://doi.org/10.22544/rcps.v40i01.02
Joung, H., Goh, B., Huffman, L., Yuan, J., y Surles, J. (2015). Investigating relationships between internal marketing practices and employee organizational commitment in the foodservice industry. International journal of contemporary hospitality management, 27(7), 1618-1640.
doi: 10.1108/IJCHM-05-2014-0269
Levionnois, M. (1992). Marketing interno y gestión de recursos humanos. In Marketing interno y gestión de recursos humanos (pp. 145-145).
Lozano, C. (27 de Enero de 2022). Conocimiento tácito sobre marketing interno en instituciones de salud. Revista de gestión, 38(72). doi:https://doi.org/10.25100/cdea.v38i72.11200
Marchiori , M. (mayo- agosto de 2011). Comunicación interna: una visión más amplia en el contexto de las organizaciones. Ciencias de la información, 42(2). Recuperado el 13 de 08 de 2023, de https://www.redalyc.org/pdf/1814/181422294008.pdf
Matabanchoy , S., Martinez, E., & Carlosama, D. (2019). Advances in work-family conciliation in Latin America. Revista, 12(3). Recuperado el 13 de 08 de 2023, de https://reviberopsicologia.ibero.edu.co/article/view/1681
Mayer, J., & Allen, N. (1991). “A three component conceptualization of organizational commitment”. Human Resource Management Review, 1, 61-98. doi:https://doi.org/10.1016/1053-4822(91)90011-Z
Payares, K. M., Parra, M. A., Navarro, E. J., & Naranjo, O. (2020). Mercadeo interno en las pequeñas y medianas empresas del sector salud de Barranquilla (Colombia). Información Tecnológica, 31(01). doi:http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642020000100123
Pazmay, S. G. (Jun/Nov de 2019). Internal communication improvement in footwear companies in Ecuador´s province of Tungurahua. Podium(36). doi:https://doi.org/10.31095/podium.2019.36.2
Pérez , V., Palací , F., & Topa, G. (Diciembre de 2017). /FAMILIA EN Trabajadores con turnos laborales. cultura de conciliación y conflicto trabajo acción psicológica, 14(2). doi:https://doi.org/10.5944/ap.14.2.20024
Pombosa , E., & García, I. (2015). El Marketing Interno en las instituciones públicas del Ecuador, un análisis Desde La economía política. Eumednet, 1-18. Obtenido de https://www.eumed.net/cursecon/ecolat/ec/2015/instituciones-publicas.html
Ramírez, J., Palafox, A., & Macías , A. (2020). El Marketing Interno para la experiencia turística. Revista Latino-Americana de Turismología/Relat, 6(1-17). doi:https://orcid.org/0000-0003-1015-4292
Revuelto, L. (2018). Revista Perspectiva Empresarial. Un enfoque estratégico de la motivación laboral y la satisfacción laboral, 5(2), 7-26. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/6722/672271533001.pdf
Rosales, F. (2021). Relación entre cultura organizacional y el desarrollo de capacidades en docentes de la Universidad de Guayaquil, utilización del modelo Denison. Guayaquil, Guayas, Ecuador. Repositorio Intitucional de la Universidad de Guayaquil: http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/55600
Ruiz de Alba, J. (Junio de 2013). El compromiso organizacional: un valor personal y empresarial en el marketing interno. Revista de Estudios Empresariales. Segunda época, 2(1), 67-86. Obtenido de https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/REE/article/view/847
Sánchez , A., & Murillo, A. (2021). Enfoques metodológicos en la investigación histórica: cuantitativa, cualitativa y comparativa. Debates por la Historia, 9(2), 152. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/6557/655769223006/655769223006.pdf
Scharf, E., Gomes, G., & Konzgen , N. (Octubre de 2020). Marketing Interno en crédito Brasileño cooperativa. asociación Americana de psicología, 4(19). doi:https://doi.org/10.5585/remark.v19i4.16122
Thompson , C., Beauvais, L., & Lyness, K. (1999). When Work–Family Benefits Are Not Enough: The Influence of Work–Family Culture on Benefit Utilization, Organizational Attachment, and Work. Journal of Vocational Behaviour, 54(3). doi:https://doi.org/10.1006/jvbe.1998.1681
Valero, V., Vilca, G., & Coapaza, M. (2022). Cultura organizacional y satisfacción laboral en docentes de Espinar. Universidad Nacional Autónoma de Huanta, 4(190). doi:10.37073/puriq.4.1.190
Villa, L., & Gómez , D. (2018). Hojas y Hablas(15), 143-156. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6628824
Yopan, J., Palmero, N., & Santos , J. (2020). Cultura Organizacional. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, 11(20), 165-166. Obtenido de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=588663787016
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0. International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.