Research identity of university teachers in the city of Guayaquil
DOI:
https://doi.org/10.53591/rug.v130i1.1361Keywords:
Digital Identity, Scientific Reputation, Researcher Profile, , Scientific CommunicationAbstract
Currently, it is necessary for universities to develop a well-defined digital identity, in relation to
their educational participation at the international level, however, not all people are predisposed to
be part of the digital interconnection that exists today, lagging behind of the rest of professionals.
The purpose of thisresearch is to identify whether teachers at Guayaquil universities have a digital
identity as researchers. The study was carried out with a quantitative approach, using a crosssectional deductive method, through exploratory research and with the survey as a measurement
instrument. As a result, there is evidence of the absence of the development of a digital identity
and a researcher profile by teachers, therefore a teacher literacy process is needed focused on
research and the use of digital tools that allows strengthening the investigative competences of
higher education institutions, as they are key to the reputation of the institutions to which they
belong.
References
Academia.edu. (02 de febrero de 2010). ACADEMIA.EDU: SOBRE NOSOTROS. Obtenido de Academia.edu Company: https://www.academia.edu/about
Aparici, R., & Osuna Acedo, S. (2013). La Cultura de la Participación. Revista Mediterránea en Comunicación, 4(2), 137-148. doi: 10.14198/MEDCOM2013.4.2.07.
Azuero, Á. E. (2019.). Significatividad del marco metodológico en el desarrollo de proyectos de investigación. Revista Arbitrada
Interdisciplinaria KOINONIA, IV(8), 110-127. doi:http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v4i8.274
Bernal Torres, C. A. (2010). Metodología de la Investigación. Colombia: PEARSON EDUCACIÓN.
Castañeda, L., & Camacho, M. (2012). Desvelando nuestra identidad digital. El profesional de la información, 21(4), 354-360. doi:http://dx.doi.org/10.3145/epi.2012.jul.04
Chunga-Chinguel, G. (2017). REFLEXIONES PARA LA GESTIÓN DE LA IDENTIDAD DIGITAL EN EL DOCENTE UNIVERSITARIO. REVISTA CIENTÍFICA DE INVESTIGACIÓN EDUCATIVA DE LA UNAE (02), 205-221.
Davis, P. (12 de diciembre de 2012). Gaming Google Scholar Citations, Made Simple and Easy. Obtenido de The Scholarly Kitchen: https://scholarlykitchen.sspnet.org/2012/12/12/gaming-google-scholar-citations-made- simple-and-easy/
Dubar, C. (2002). La crisis de las identidades. La interpretación de una mutación. Barcelona, España: Edicions Bellaterra.
ELSEVIER. (12 de diciembre de 2016). Scopus: ¿Cómo actúa? Obtenido de ELSEVIER: https://www.elsevier.com/solutions/scopus/how-scopus-works
Fernández-Marcial, V., & González-Solar, L. (2015). Promoción de la investigación e identidad digital: el caso de la Universida de da Coruña. El profesional de la información, septiembre-octubre, v. 24, n. 5. eISSN: 24(5), 656-664.
doi:http://dx.doi.org/10.3145/epi.2015.sep.14
Galán Amador, M. (2017). GUIA METODOLÓGICA PARA DISEÑOS DE INVESTIGACIÓN.
Obtenido de Metodología de la Investigación: http://manuelgalan.blogspot.com/p/guia- metodologica-para-investigacion.html
Garay, C. (Julio de 2020). TÉCNICAS DE INSTRUMENTOS DE INVESTIGACIÓN. Obtenido de
Universidad de Panamá: https://crubocas.up.ac.pa/sites/crubocas/files/2020- 07/3%20M%C3%B3dulo%2C%20%2C%20EVIN%20300.pdf
García-Peñalvo, F. (2018). Identidad digital como investigadores. La evidencia y la transparencia de la producción científica. Education in the Knowledge Society (EKS), 19(2), 7-28. doi:https://doi.org/10.14201/eks2018192728
García-Peñalvo, F. (2020). La identidad digital del personal investigador en el ecosistema científico. Red de Institutos de Investigación en Educación. (pág. 182). Salamanca, España: GRUPO GRIAL. doi:10.5281/zenodo.4074850
Jiménez, Y., & Suárez, M. (26 de Julio de 2014). INVESTIGACION DE CAMPO COMO ESTRATEGIA METODOLOGICA PARA LA RESOLUCION DE PROBLEMAS. Obtenido
de Universidad Dr. José Gregorio Hernández: http://ujgh.edu.ve/wp- content/uploads/2021/03/IJIP-27.pdf
López-Hermoso, C., Gil-Navarro, M., Abdel-Kader-Martín, L., & Santos-Ramos, B. (2020). Plataformas online y redes sociales para la creación de perfiles de investigación. Farmacia Hospitalaria, 44(1), 20-25. doi:https://dx.doi.org/10.7399/fh.11304
Maranto, M., & González, M. (Febrero de 2015). Fuentes de la Información. Obtenido de Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo: https://repository.uaeh.edu.mx/bitstream/bitstream/handle/123456789/16700/LECT132.p df
Martínez-Méndez, F., & López-Carreño, R. (2019). La paulatina adopción de ORCID para la mejora de la identidad digital de las revistas científicas españolas en acceso abierto. Investigación bibliotecológica, 33(80), 73-95. doi:https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2019.80.57994
ORCID. (17 de mayo de 2013). Sobre ORCID. Obtenido de Orcid Company: https://info.orcid.org/what-is-orcid/
Publons. (04 de mayo de 2012). Sobre Publons. Obtenido de Clarivate analytics company: https://publons.com/about/home/
Rapple, C. (30 de Noviembre de 2018). Kudos recauda 2,2 millones de libras esterlinas para ayudar a optimizar la comunicación de la investigación y acelerar el impacto. Obtenido de Kudos: https://blog.growkudos.com/news/2018/11/30/mobeus
Researchgate. (01 de noviembre de 2018). RESEARCHGATE: SOBRE NOSOTROS. Obtenido de ReserchGate GMBH: https://www.researchgate.net/about
Ruíz-Corbella, M., & De-Juanas, Á. (2013). Redes sociales, identidad y adolescencia: nuevos retos educativos para la familia. REVISTA SEMESTRAL DEL DEPARTAMENTO DE EDUCACIÓN. FACULTAD DE FILOSOFÍA Y LETRAS. UNIVERSIDAD DE NAVARRO, 95-113. Obtenido de https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/34734/1/7.%20Ruiz- Corbella%20y%20De%20Juanas.pdf
Rundle, M., Blakley, B., Broberg, J., Nadalin, A., Olds, D., Ruddy, M., Trevithick, P. (29 de Febrero de 2008). At a Crossroads: "Personhood" and Digital Identity in the Information Society. Obtenido de OECD.org: www.oecd.org/dataoecd/31/6/40204773.doc
Sabino, C. (1986). El proceso de Investigación. Caracas: Panapo.
Santamaría, F. (2015). Identidad y reputación digital: Visión española de un fenómeno global.
CENTRO DE INVESTIGACIONES SOCIO JURÍDICAS(17), 11-44.
Saorín, F., & Gutiérrez, I. (Junio de 2018). La Identidad Digital del alumnado universitario: estudio descriptivo en la Facultad de Educación de la Universidad de Murcia. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa (RIITE), 82-93. doi:http://dx.doi.org/10.6018/riite/2018/30001
Significados.com. (12 de Diciembre de 2018). Identidad. Obtenido de Significados.com: https://www.significados.com/identidad/
Universidad Pedagógica Experimental Libertador. (2016). Manual de Trabajos de Grado de Especialización y Maestría y Tesis Doctorales. Caracas: FEDUPEL.
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0. International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.