Lack of knowledge of effective learning strategies in the area of Language and Literature in 7th grade EGB

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54591/minerva.v5i8.7

Keywords:

Effective learning strategies, Language and Literature, Collaborative learning

Abstract

The lack of knowledge of effective learning strategies in the area of Language and Literature in 7th grade EGB is a problem that has been evident in recent years in Ecuador. This situation is reflected in the academic results of students, who present difficulties in reading comprehension, written text production, oral comprehension, and oral expression.

There are several factors that contribute to this problem, including:

Lack of teacher training and updating in innovative teaching strategies. In many cases, teachers continue to use traditional methodologies that do not promote meaningful learning in students.

Scarcity of didactic resources in the teaching-learning processes. Teachers do not have the necessary resources to implement innovative teaching strategies.

Lack of motivation and interest of students. Students become unmotivated when classes are boring and do not allow them to develop their skills.

Some innovative teaching strategies that can be applied in the area of Language and Literature are:

  • Project-based learning. This strategy allows students to develop critical thinking and problem-solving skills.
  • Cooperative learning. This strategy promotes teamwork and the development of social skills.
  • Game-based learning. This strategy makes learning more fun and motivating.

References

Alcalá, G. V. (2012). Aplicación de un programa de habilidades, metacognitivas para mejorar la comprensión lectora en niños de 4to grado de primaria del colegio parroquila Santísima Cruz de Chulucanas. Universidad de Piura. https://pirhua.udep.edu.pe/handle/11042/1420

Beltrán, A. L. (2003). La investigación-acción: Conocer y cambiar la práctica educativa (Vol. 179). Grao. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=e1PLxGcRf8gC&oi=fnd&pg=PA8&dq=La-investigacion-accion-conocer-y-cambiar-la-practica-educativa&ots=GaGQgdeJUN&sig=xM3hnXNibDmqdUwyUvYWd1xkg8Y

Cacheiro, M. L., González, R., & López, E. (2020a). Experiencias, Situaciones Y Recursos Para El Desarrollo De Competencias: Una Aproximación Cualitativa Con Estudiantes De Posgrado. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 13(3), 1-24. https://www.redalyc.org/journal/5771/577165121002/html/

Cajamarca-Fiallos, J., Moyón-Coronel, E., Pinta-Remache, R., & Miranda-López, X. (2024). Estrategias para superar dificultades en el aprendizaje en el área de Lengua y Literatura. 593 Digital Publisher CEIT, 9(1–1), 37–50. https://doi.org/10.33386/593dp.2024.1-1.2260

Davini, M. C. (2008). Métodos de enseñanza: didáctica general para maestros y profesores. Santillana.

González, L. M. (2019). La investigación-acción en el aula de interpretación. In Traducción y sostenibilidad cultural [Recurso electrónico]: sustrato, fundamentos y aplicaciones (pp. 253-262). Ediciones Universidad de Salamanca. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7650391

López Ruiz, J., & López Bardales, L. K. (2020). INFLUENCIA DE LA ESTRATEGIA DE CUENTOS EN SHIPIBO EN LA COMPRENSION LECTORA DE ESTUDIANTES DEL QUINTO Y SEXTO GRADO DE PRIMARIA. TZHOECOEN, 12(4), 476–486. https://doi.org/10.26495/tzh.v12i4.1397

Miguélez, M. M. (2000). La investigación-acción en el aula. Agenda académica, 7(1), 27. http://alad.cele.unam.mx/modulo2/unidad1/investigacion-accion.pdf

Ministerio de Educación. (2021a). Guía de competencias comunicacionales para los docentes. https://recursos.educacion.gob.ec/wp-content/uploads/2022/05/Gui%CC%81a-Competencias-comunicacionales-para-los-docentes.pdf

Ministerio de Educación. (2021b). Instructivo para la elaboración de proyectos interdisciplinares. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/09/Instructivo-planificacion-y-elaboracion-de-proyectos-interdisciplinares.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2021). Estudio Regional Comparativo y Explicativo ERCE 2019 – Reporte Nacional de Resultados. Ineval. http://evaluaciones.evaluacion.gob.ec/BI/estudio-regional-comparativo-y-explicativo-erce-2019/

Roméu, A. J. (2014). Periodización y aportes del enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural de la enseñanza de la lengua. VARONA, 58, 32-46. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360634165004

Romo, P., & Durán, L. (2020). El aprendizaje basado en problemas (ABP) aplicado al desarrollo de la comunicación oral [BachelorThesis, Quito: UCE]. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/22921

Serna Sánchez, D. (2016). Gestión de una estrategia didáctica para el desarrollo de las competencias lecto-escritoras en la educación básica primaria. REVISTA DE LA FACULTAD DE EDUCACIÓN, 23(1). https://doi.org/10.18636/refaedu.v23i1.670

Silva Borja, G. P., Moreno Rodríguez, M. A., Caiza Robalino, V. H., & Zalme Borja, J. J. (2023). Aplicación práctica del principio uno del Diseño Universal para el Aprendizaje en el desarrollo de la lectura de los estudiantes de la Unidad Educativa Leonardo Da Vinci. Prometeo Conocimiento Científico, 3(1), e35. https://doi.org/10.55204/pcc.v3i1.e35

Solano Solano, L. N., Chillogallo Ordóñez, J. E., Yaguana Ordoñez, Y. F., & Padilla Benalcazar, J. L. (2023). Estrategias Didácticas con TIC en la Enseñanza-Aprendizaje de Lengua y Literatura. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(5), 8838–8855. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i5.8459

Sornoza-Briones, C. M., & Mendoza-Bravo, K. L. (2023). Estrategia didáctica para desarrollar competencias lingüísticas desde la comprensión lectora en el Subnivel Medio. MQRInvestigar, 7(4), 1685–1705. https://doi.org/10.56048/mqr20225.7.4.2023.1685-1705

Vera Loor, M. T., & García Herrera, D. G. (2023). Estrategia metodológica para el uso de los recursos tecnológicos en el aprendizaje de lengua y literatura en la básica general. Explorador Digital, 7(2), 62–82. https://doi.org/10.33262/exploradordigital.v7i2.2560

Vinicio Zambrano-Navarrete, J. I., Humberto Chancay -Cedeño, C. I., Vinicio Zambrano Navarrete, J., & Humberto Chancay Cedeño, C. (2022). El pensamiento crí¬tico a través de la comprensión lectora en educación primaria. Dominio de Las Ciencias, 8(2), 635–647. Retrieved from https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/2775/html https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/2775

Vygotsky, LS y Cole, M. (1984). La mente en la sociedad: desarrollo de procesos psicológicos superiores. Prensa de la universidad de Harvard.

Published

2024-06-28

How to Cite

Figueroa Fajardo, F. F., Rendón Gómez, M. F., Bárcenas Cevallos, T. M., & Llerena Ortega, G. E. (2024). Lack of knowledge of effective learning strategies in the area of Language and Literature in 7th grade EGB. Revista Minerva, 5(8), 1–14. https://doi.org/10.54591/minerva.v5i8.7