Inclusion as a necessity of current education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54591/minerva.v3i5.654

Keywords:

Integration, Inclusion, Educational Inclusion

Abstract

Over time, people with disabilities have experienced situations of exclusion of different intensity that have hindered the enjoyment and exercise of their rights as citizens in different areas of life. Inclusion from the educational context must ensure that each learner feels valued and respected and can enjoy a clear sense of belonging. However, many obstacles stand in the way of that ideal. Discrimination, stereotypes and alienation exclude many. Therefore, the way educational systems are conceived is decisive. This article aims to take a look at the need to promote inclusion in general and education in particular, so that everyone can enjoy the right to education, guaranteeing respect for diversity and the quality of the educational process. The methodology is worked from the implementation of theoretical and empirical methods that allowed to analyze the information and synthesize it in a new theory. The results will be focused on assuming inclusion as a necessity of current education and that the teaching staff and the entire educational community feel their responsibility in this process and get involved.

References

Ávila Durán , A., & Esquivel Cordero , V. (2019). Educación inclusiva en nuestra aula. Colección Pedagógica Formación inicial para docentes Centroamericanos , 21-30.

Blanco, R. (2018). Introducción a la Inclusión . En C. d. autores, La inclusión en las escuelas de Argentiva: Reflexiones (pág. 47). Buenos Aires : Secretaria de Innovación y calidad educativa .

Chiroleu, A. (2019). La inclusión en la educación superior como tema de la agenda de gobierno en América. Red de Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal, 19 - 28.

Donoso, D. (2019). La educación inclusiva en el marco legal del Ecuador: ¿responden las leyes ecuatorianas a las necesidades del modelo inclusivo? Madrid: Universidad Complutense de Madrid .

García, H. (2018). Una mirada al derecho de la educación. Ciencias de la Educación , 48 - 59.

Hernández, R. (2017). Metodología de la Investigación Científica. Mc Graw Hill Education 6ta. Edición.

Medina, G. (2017). La educación inclusiva como mecanismo de garantía de la igualdad de oportunidades y no discriminación de las personas con discapacidad. Una propuesta de.

Moreno Rodríguez , R., & Tejeda Cruz, A. (2018). Atención a la diversidad e inclusión educativa: Implicaciones didácticas . Granada : La Ciudad Accesible .

OEI, O. d. (2016). Informe sobre resukltados de las políticas Educativas en América Latina.

Páya, R. (2020). La inclusión educativa: Una tarea que le compete a toda una sociedad. Actualidades Investigativas en la Educación , 136 - 158.

Samaniego, J. (2018). Desafíos para la educación en el Ecuador: desafíos y equidad .

Sánchez Teruel , D., & Robles Bello, M. A. (2019). Inclusión como clave de una educación para todos: Revisión Teórica . Revista Española de Orientación y Psicopedagogía , 24 - 36.

UNESCO. (2016). Informe sobre la Educación del Siglo XXI.

Vásquez - Orejuelas, D. (2019). Políticas de inclusión educativa: una perspectiva crítica. Educación y Educadores, 17 - 31.

Published

2022-07-07

How to Cite

Marín Granados, L. Y., & Marin Granados, L. Y. (2022). Inclusion as a necessity of current education. Revista Minerva, 3(5), 125–136. https://doi.org/10.54591/minerva.v3i5.654