TIC as tools for evaluating curricular content for Higher Technical and Technological Institutes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54591/minerva.v3i5.571

Keywords:

TIC, Evaluation, Curriculum Content, Institute, Covid-19

Abstract

Assessment is often seen as a product, combined with the grades given to students; however, the concept of assessment refers to a continuous process that is essential in teaching and learning. Throughout history, different techniques and strategies have been developed based on the evaluation criteria and the objectives to be achieved today after the pandemic presented by COVID-19, where ICTs have been an essential tool for educational institutions. Despite the prevailing climate of mistrust created by the use of ICT tools, higher institutes, especially in the career of Technology in Assembly and Maintenance of Computer Equipment, where they have been forced to use it as a method of teaching and evaluating the contents. curricula in response to the needs of the educational community. Therefore, this study was carried out with descriptive documentary methods of applied field and as an instrument the survey technique was used, having as a population 22 teachers belonging to the Juan Bautista Aguirre Higher Technological Institute, this was carried out with the purpose of knowing the thinking of teachers on the use of ICT to assess curricular content. Finally, a proposal is proposed based on the ICT tools that teachers who teach in the TEMEC career can use for the evaluations of the curricular units, aligning themselves with the functional criteria of formative and summative evaluation.

References

Arias, D. (s.d). La evaluación educativa: conceptos, funciones y tipos.

Benítez, L. (2019). Efectos sobre el rendimiento académico en estudiantes de secundaria según el uso de las TIC.

Chinchin, G., & Jair, E. (2021). Diseño de un EVEA para el aprendizaje en la asignatura de Informática en el alumnado de décimo de educación general básica de la Unidad Educativa Pedro Pablo Borja N° 1 en el año lectivo 2021-2022 . (Bachelor's thesis, Quito: UCE).

Cobo, C. (2016). La Innovación Pendiente.: Reflexiones (y Provocaciones) sobre educación, tecnología y conocimiento. Penguin Random House.

Freire, E., González, J., & López, J. (2021). La evaluación por competencias. Universidad y Sociedad.

Galarza, F. (2021). Evaluación formativa: revisión sistemática, conceptos, autorregulación y educación en línea. Maestro y Sociedad.

García, F., Corell, A., Abella, V., & Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. . Education in the Knowledge Society.

González, A. (2021). Las TIC como herramienta de evaluación.

Hernández, R., Sánchez, I., Zarate, J., Medina, D., Loli, T., & Arévalo, G. (2019). Tecnología de información y comunicación (TIC) y su práctica en la evaluación educativa. Propósitos y Representaciones. Obtenido de https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.328

Luz, C. (2018). Educación y tecnología: estrategias didácticas para la integración de las TIC. Editorial UNED.

Martínez, N. (2015). Aprendizaje y evaluación con TIC: en estado del arte.

Peñaherrera, M. (2021). Evaluación de un programa de fortalecimiento del aprendizaje basado en el uso de las TIC en el contexto ecuatoriano. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa.

Perurena, N., Llorente, D., Gómez, C., Vila, M., Hernández, E., Piñeiro, I., & Arregui, M. (2020). Metodologías y herramientas inclusivas en contextos educativos .

Piaget, J. (1973). A dónde va la educación. Unesdoc Biblioteca Digital. Obtenido de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000006133_spa

Reyes, C., & Díaz, A. (2020). ¿ Quiénes deben ser los agentes evaluadores del TFG?. . Educación XX1: revista de la Facultad de Educación.

Viera, D. (2020). ¿ Cómo influyen las TIC hoy en la educación?.

Yepez, Á., Borja, L., & Tovar, G. (2017). La evaluación de los aprendizajes y su influencia en la calidad del proceso de enseñanza aprendizaje en el contexto universitario. Opuntia Brava, 215-224.

Yurcic, M. (2022). La evaluación por competencias: un análisis desde las trayectorias docentes.

Published

2022-07-07

How to Cite

Rodríguez Wong, C. A., Proaño Cobos, M. L., Albán Guijarro, M. J., & Segarra Mendoza, R. E. (2022). TIC as tools for evaluating curricular content for Higher Technical and Technological Institutes. Revista Minerva, 3(5), 94–113. https://doi.org/10.54591/minerva.v3i5.571