Physical and methodological barriers in inclusive education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54591/minerva.v3i5.568

Keywords:

disability, perception, inclusion, NEE, caregivers

Abstract

This work presents results of the survey on barriers to learning and participation, used to build the baseline of the community care project Inclúyeme! Together we learn more, carried out by students of the sixth semesters of some careers of the Faculty of Philosophy, Letters and Education Sciences of the University of Guayaquil; applied in fiscal educational institutions and in a community center in the city of Guayaquil. The objective was to know the perception about the barriers to learning and participation from the experiences of authorities, teachers and parents with children who have some type of disability and how these affect the quality of life of Ecuadorian families. The applied methodology was descriptive and its main tool for data collection was the applied survey considering two types of barriers: infrastructure and methodological. The results obtained showed that the educational community is dissatisfied with the practice of half-inclusive education. There is still much to be done on inclusion issues, specifically with respect to the barriers investigated in terms of infrastructure and methodology in the classroom and family context.

References

Booth, T. 2000. Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva. Consorcio Universitario para la Educación Inclusiva, 1-13. [Link]

Constitución. 2008. Constitución de la República del Ecuador. 2008. Quito: Corporación de Estudios y publicaciones. [ Link]

Arellano, A. y Peralta, F. (2013). Calidad de vida y autodeterminación en personas con discapacidad. Valoraciones de los padres. Revista Iberoamericana de Educación, 63. Recuperado de http://www.rieoei.org/rie63a10.pdf

Ley orgánica de discapacidades, Capítulo 2, sección quinta “del trabajo y capacitación” Asamblea del Ecuador. Año IV número 796, 2012.

Valero, M.A. (2010). “Tecnologías para la educación inclusiva: de la integración a la interacción”. En ARNAIZ, P et altri (Coords.). ’25 Anos de la Integración Escolar en España: Tecnología e Inclusión en el ámbito educativo, laboral y comunitario”. [Link]

Programa Willay. (2012) Brecha Digital y Oportunidades tecnológicas [Link]

Riaño-Galán, García-Ruiz, Rodríguez Martín, Álvarez-Arregui (2015). “Calidad de vida e inserción socio-laboral de jóvenes con discapacidad” [Link]

Jesuites Educació FORMACIÓN PROFESIONAL (10/02/2020) ¿Qué son las necesidades educativas especiales? [Link] Recuperado de https://fp.uoc.fje.edu/blog/que-son-las-necesidades-educativas-especiales/

Martínez A.A., García, A.C. Instituto para el Desarrollo Curricular y la Formación del Profesorado. “Las Necesidad educativas especiales en la educación primaria” [Link]

Garcés, D.& Montaño, July. (2015). Estrategia didáctica para la inclusión de niños y niñas con necesidades educativas especiales, en la clase de educación física del grado cuarto del IED Alemania Solidaria (Tesis de grado). Universidad Libre, Bogotá, Colombia. [Link]

Published

2022-07-07

How to Cite

Muñoz Morán, D. M., Vera Miranda, L. Y., & Chuchuca Basantes, I. (2022). Physical and methodological barriers in inclusive education. Revista Minerva, 3(5), 78–93. https://doi.org/10.54591/minerva.v3i5.568