Incidence of tics in the animation of reading in students of 4th EB
DOI:
https://doi.org/10.53591/minerva.v3i5.556Keywords:
Strategies, Reading, Teachers, AnimationAbstract
The human being and everything related to his intellectual, physical, moral, personal and attitudinal development has evolved over time. In the same sense, educational institutions have not forgotten this progress as they seek to strengthen their PEI every day to provide a better education to their students. That is why technological tools have been applied in this project, including Web wix, whose main objective is to apply reading strategies to texts that articulate important knowledge, using ICT as a didactic tool for 4th grade students of the Educational Unit Daule, awakening your curious mind and the ability to identify, interpret and use reading skills. Likewise, the type of bibliographical research and quantitative methods at the descriptive level were used, with surveys of teachers. Which evidenced why the use of the Wix network to develop the results of teaching activities, especially in reading skills, guides students to become members of a virtual world, and competent.
References
Colomer, T. (2012). Introducción a la literatura infantil y juvenil actual. Madrid: Síntesis.
Díaz, F., & Hernández, G. (2000). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructiva. Colombia: McGraw-Hill.
Ecuador. Ministerio de Educación. (2017). Educación. Pro-yecto Fortalecimiento Sistema Educación Intercultural Bilingüe. MINEDUC. Obtenido de https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/06/Proyecto-Fortalecimiento-Siste-ma-Educacion-Intercultural-Bilingue.pdf
Fernández, S., & Guzmán, M. (2021). Diseño y uso pedagógico de una página web en WIX para el fortalecimiento de las habilidades de lectura crítica a los estudiantes del grado séptimo I de la institución educativa El Carmen. Universidad de Cartagena.
Guerrero, B., Perea, A., Colina, A., Carrilo, D., Meriño, D., Bolaño, D., & Duran, Y. (2018). Lectura y escritura a través de la investigación como estrategia pedagógica apoyada en las TIC. Cultura Educación y Sociedad.
Huizar, M., & De la Torre, Y. (2020). Aprendizaje autorregulado: las tecnologías de información y comunicación (tic) y la lectura en la educación superior. Red de Investigación Educativa, 12(2), 31-45.
Kohan, S. (2006). Taller de lectura: el método. Barcelona: ALBA editorial.
Medina, E., Martínez, G., Colpas, I, López, K., Villafaña, L., . . . Rodríguez, Y. (2018). Lectura y escritura mediante investigación como estrategia pedagógica apoyada en TIC. Cultura Educación y Sociedad.
Ministerio de Educación. (2017). Enfoque de la Agenda Educativa Digital. Quito. Obtenido de www.educacion.gob.ec
Noguera, F. (2009). La Enseñanza de la Lectura y la Escritura. Grupo Editorial Universitario.
Ortiz, M., & Parra, A. (2006). La enseñanza y el aprendizaje de la escritura durante la alfabetización inicial. . Revista de Artes y Humanidades UNICA.
Palomino, M. (2018). Aprendizaje centrado en la animación de la lectura y estrategias de lectura interactiva para mejorar la comprensión de lectura en niños del primer año de secundaria de la Institución Educativa Los Morochucos de Pampacangallo-2017. Obtenido de https://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/1861
Parra, K. (2010). El docente de aula y el uso de la mediación en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Investigación y Postgrado. Obtenido de http://revistas.upel.edu.ve/index.php/revinpost/article/view/1357/531
Pinares, M. (2018). Autoeficacia computacional y uso académico de TIC en estudiantes universitarios. PUCP.
Rappoport, S. (2019). Relación escuela-sociedad en la era de las TIC: una necesaria redefinición. Revista Educación, Política y Sociedad, 136-151.
Rodríguez, A., Rodríguez, F., Molina, K., & Montero, D. (2018). Enseñanza y animación de la lectura: prácticas escolares y actividades de un colectivo civil en un entorno rural. Universidad Ciencia y Tecnología.
Sarto, M. (1984). Estrategias de animación de la lectura. Madrid: Espasa Calpe.
Solé, I. (1992). Estrategias de lectura. Barcelona, España: Graó.
Spink, J. (1990). Niños lectores. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
Venegas, M., Muñoz, M., & Bernal, L. (2005). Promoción de la lectura en la biblioteca y el aula. Argentina: Aique Grupo Editor S. A.
Zempoalteca, Barragán, & González. (2017). Formación en TIC y competencia digital en la docencia en instituciones públicas de educación superior. Apertura, 9(1), 80-96. doi:http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v9n1.922
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Leyla Johanna Cantos Over, Miryan Katherine Morocho Choca
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.