INCLUSIÓN EDUCATIVA Y DISCAPACIDAD EN EL SISTEMA EDUCATIVO ARGENTINO: UN ANÁLISIS INTEGRAL.
DOI:
https://doi.org/10.53591/minerva.v5i9.350Keywords:
Educational inclusion, Disability, Reasonable accommodations, Social model, Universal Design for LearningAbstract
Inclusive education has been a fundamental goal in the contemporary Argentine
educational field, driven by a series of normative and theoretical frameworks, both national
and international, that aim to guarantee the human right to access and participation for all
individuals in the educational, social, and labor spheres, regardless of their individual
differences. The objective of this article is to explore some of the key concepts and
theoretical perspectives that underpin this inclusive vision, focusing on the importance of
accessibility and reasonable adjustments in the Argentine educational context.
In recent decades, with the incorporation of new concepts into the educational system, we
have seen how pedagogical discourse has been adorned with eloquence regarding the
inclusion of students with disabilities, which seduces many of us. However, when it comes
to applying this discourse in real school cases, we often perceive that it dissolves countless
times.
Educational inclusion is a fundamental principle that seeks to guarantee quality education
for all students, regardless of their personal, social, or cultural characteristics. In the context
of disability, this approach focuses on eliminating barriers to learning and participation
through the implementation of strategies such as Universal Design for Learning and
reasonable adjustments. This article explores these concepts, covering legal frameworks
such as the National Education Law 26.206 and the Convention on the Rights of Persons
with Disabilities, as well as the theoretical and practical perspectives of various influential
authors.
References
Ainscow, M. y Booth, T, (2015) Guía para la Educación Inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. OEI.
Anijovich, R. (2012). La enseñanza en aulas heterogéneas. Paidós.
Ausubel, D. P. (1973). “Algunos aspectos psicológicos de la estructura del conocimiento”. En Elam, S. (Comp.) La educación y la estructura del conocimiento. Investigaciones sobre el proceso de aprendizaje y la naturaleza de las disciplinas que integran el currículum. Ed. El Ateneo. Buenos Aires. Págs. 211-239.
Ausubel, D. P. (2002). Adquisición y retención del conocimiento: Una perspectiva cognitiva. Paidós.
Chevallard, I. (1998). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado.
Buenos Aires, Argentina: Aique.
Connell, R. W. (2006). Justicia curricular. Ediciones Morata.
Covarrubias Pizarro, P. (2019). Barreras para el aprendizaje y la participación: una propuesta para su clasificación. En J.A. Trujillo Holguín, A.C. Ríos Castillo y J.L. García Leos (coords.), Desarrollo Profesional Docente: reflexiones de maestros en servicio en el escenario de la Nueva Escuela Mexicana (pp. 135-157), Chihuahua, México: Escuela Normal Superior Profr. José E. Medrano R.
Foucault, M. (1976). Vigilar y Castigar. Distrito Federal, México: Siglo Veintiuno Editores.
Kuhn, T. (1978) Las estructuras de las revoluciones científicas. México. FCE Ley de Educación Común No. 1420. (1884). República Argentina.
Ley de Educación Nacional Nº 26. 206. (2006, 14 de Diciembre). 31062, 2007, Febrero 6.
Ministerio de Educación de la Nación (2009). Educación Especial, una modalidad del Sistema Educativo en Argentina: Orientaciones I. Buenos Aires Argentina.
Ministerio de Educación de la Nación. (2016). “Promoción, acreditación, certificación y titularización de los estudiantes con discapacidad”. Resolución CFE N° 311/16. Consejo Federal de Educación, Argentina.
Naciones Unidas. (2006). Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad y Protocolo Facultativo. Ley 26378, 2008. Nueva York, Estados Unidos.
Oliver, M. (1990). The Politics of Disablement: A Sociological Approach (Critical Texts in Social Work & the Welfare State). Palgrave Macmillan.
Palacios, A. (2008). Cap I y II “Aproximación histórica”. En: El modelo social de discapacidad: orígenes, caracterización y plasmación en la Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Madrid: Cermi, pp. 38-60.
Pantano, L., & Dussel, I. (2008). Políticas educativas y justicia social. Siglo XXI.
Santos Guerra, M. Ángel, Rodríguez Fernández, N., Rodríguez Martín, A., & Verdeja Muñiz, M. (2021). La magia del triángulo: convivencia, conflicto e inclusión. Un estudio de caso a través de un programa de intervención. Contextos Educativos. Revista De Educación, (28), 249–267. https://doi.org/10.18172/con.5041
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Prof. Dra. Analía Verónica Caputto.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.