Teaching and learning program of soccer technical fundamentals as an alternative of inclusion for overweight adolescents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54591/minerva.v5i8.34

Keywords:

program, soccer, physical education, inclusion, overweight

Abstract

Overweight in adolescence is multi-causal and complex, the article focuses on physical-sports management with an inclusive character and its objective was to elaborate and validate a teaching-learning program of soccer technical fundamentals, as an alternative of inclusion, for adolescents with overweight in physical education. It used a non-experimental, descriptive and explanatory methodology. She applied a non-probabilistic intentional sampling, with inclusion criteria, in an Ecuadorian educational institution, formed by a group of seventh grade, with 28 students, 6 of them with excess weight and 10 physical education teachers. By means of 9 inclusion indicators, class observations and an interview with the teacher were carried out; in addition, using the structural-functional systemic method, the teaching-learning program was designed and validated through the focus group technique with the help of the survey for data collection. The results show insufficient didactic mechanisms that articulate the technical fundamentals of soccer, as an alternative of inclusion for adolescents with excess weight in the class. The application of Pearson's correlation coefficient makes evident the level of significance between the different components of the proposed teaching-learning program.

References

Delgado, J., & Molina, S. (2022). Propuesta metodológica para mejorar los fundamentos técnicos del fútbol. Polo del Conocimiento, 7(9), 1439-1456. https://www.polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/4641

Fajes, J., Armesilla, M., Serrano, M., & Ejeda, N. (2015). Exceso ponderal, calidad de la dieta e hipertensión arterial en escolares madrileños. Poblaciones Humanas, Genética, 149. https://www.researchgate.net/publication/279532714_Exceso_ponderal_calidad_de_la_dieta_e_hipertension_arterial_en_escolares_madrilenos

Fernández Cabrera, J. (2022). Estudio antropométrico y de ingesta de alimentos en adolescentes de Extremadura y factores asociados al desequilibrio ponderal. [Tesis de Doctorado, Universidad de Extremadura] https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=307621

Guamán Gómez, V., & Espinoza Freire, E. (2022). Aprendizaje basado en problemas para el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Universidad y Sociedad, 14(2), 124-131. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202022000200124&lng=es&nrm=iso

Guzmán Sanhueza, D., & Castillo Leyton, A. (2022). Cambios en el proceso de enseñanza aprendizaje: desafíos en la práctica docente desde análisis de carrera universitaria chilena. Revista Educación, 46(1), 1-28. https://www.redalyc.org/journal/440/44068165027/html/

Hernández, H., Rosas, C., Rubio, M., & Paredes, A. (2022). La ludomotricidad y habilidades motrices básicas locomotrices (caminar, correr y saltar): Una propuesta didáctica para la clase de Educación Física en México. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (44), 1141-1146. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/91338

Hernández Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. (2019). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Editorial Mc Graw Hill Education, https://virtual.cuautitlan.unam.mx/rudics/?p=2612

Machaca Callata, A. (2022). Las capacidades físicas básicas y los fundamentos técnicos del fútbol en el nivel primario de la IE 40086 Tiabaya, Arequipa-2022. [Tesis de Grado, Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa]. https://repositorio.unsa.edu.pe/items/e5c5724c-12f7-4787-a243-880076f7b4b9/full

Ministerio de Educación. (2016). Currículo de EGB y BGU. Educación Física. República del Ecuador. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/08/EF-completo.pdf

Moya Mata, I., Ruiz-Sanchis, L., Martín-Ruiz, J., & Ros-Ros, C. (2022). La actividad física representada en los libros de texto de educación física en educación Primaria. Movimento, 25. 1-13. https://www.scielo.br/j/mov/a/Qwv6N3MMypKLrPsFZjBjngf/?format=pdf&lang=es

Murillo Lara, C. & Tapias Medrano, M. (2014). Caracterización antropométrica y motora de futbolistas en la edad de 13 y 14 años de la Academia de Futbol Deportivo Cali. [Tesis de Grado, Universidad del Valle]. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/entities/publication/295b5ec5-9ff1-45a1-beb1-7ff13f1b6148

Osorio Gómez, L., Vidanovic Geremich, M., & Finol De Franco, P. (2022). Elementos del proceso de enseñanza–aprendizaje y su interacción en el ámbito educativo. Revista Qualitas, 23(23), 001-011. https://revistas.unibe.edu.ec/index.php/qualitas/article/view/117

Piza Burgos, N., Amaiquema Márquez, F., & Beltrán Baquerizo, G. (2019). Métodos y técnicas en la investigación cualitativa. Algunas precisiones necesarias. Conrado, 15(70), 455-459. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442019000500455

Rodríguez Servián, M., Alcázar Jiménez, R., & Cabeza Ruiz, R. (2022). Actitud del alumnado hacia la educación física inclusiva en función del tipo de discapacidad: validación de dos cuestionarios. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, XVIII (68), 1-14. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8441776

Sánchez Flores, F. (2019). Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: Consensos y disensos. Revista digital de investigación en docencia universitaria, 13(1), 102-122. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-25162019000100008

Sierra Correa, J., & Mahecha Grosso, L. (2018). Incidencia del sobrepeso en la eficacia de la ejecución del pase, conducción y remate en futsal categoría benjamín. [Tesis de Doctorado, Universidad de Cundinamarca] https://repositorio.ucundinamarca.edu.co/handle/20.500.12558/1163.

Zuluaga, S. M. Y., Granada, W. F. M., Salazar, J. A. Á., & Marín, J. G. A. (2018). Grupo focal: una estrategia de diagnóstico de competencias interculturales. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 10(18), 167-181. https://www.redalyc.org/journal/5343/534367758011/534367758011.pdf

Published

2024-06-28

How to Cite

Maridueña Salguero, A. R., Rivadeneira Jaramillo, I. J., Castillejo Olán, R., & Guerra Iglesias, S. (2024). Teaching and learning program of soccer technical fundamentals as an alternative of inclusion for overweight adolescents. Revista Minerva, 5(8), 174–183. https://doi.org/10.54591/minerva.v5i8.34