Compendium of common errors in scientific writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54591/minerva.v5i8.29

Keywords:

Scientific writing, writing errors, research

Abstract

Scientific writing is the act of documenting the process undertaken by researchers upon completing an investigation. The purpose of this act is to publish the results of their research studies and make them accessible to those who need to read them. To capture and maintain the reader's attention, articles must possess certain characteristics that facilitate and make the reading comprehensible. These qualities include clarity, conciseness, coherence, precision, and neutrality. Additionally, the appropriate use of written language is crucial for generating a positive image among editors, reviewers, and readers. Articles can be rejected due to writing oversights; errors that could have been avoided. This study offers a critical review of the most common errors in scientific writing, aiming to serve as a guide for novice researchers. It is hoped that this document will facilitate the writing process and increase the chances of acceptance and dissemination of manuscripts.

References

Collado Vásquez, S. (2006). Revista de la Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad Alfonso X el Sabio.

Díaz Antúnez, M. (2009). Deficiencias frecuentes en la redacción de textos científicos. ACIMED, 19(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352009000100007

DPD. (2024a). Mayúsculas. https://www.rae.es/dpd/may%C3%BAsculas

DPD. (2024b). Números.

DPD. (2024c). Porcentajes.

DRAE. (2024a). Abstraer. https://dle.rae.es/abstraer?m=form

DRAE. (2024b). Lenguaje.

DRAE. (2024c). Sintaxis. https://dle.rae.es/sintaxis?m=form

DRAE. (2024d). Síntesis. https://dle.rae.es/s%C3%ADntesis?m=form

Franco, C., & Rodríguez-Morales, A. (2010). Errores comunes en la redacción científica estudiantil. Gaceta Médica de Caracas, 118. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0367-47622010000100011

Galbraith, D. (1998). Writing as a knowledge-constituting process. https://www.researchgate.net/publication/313364652

Garita Hernández, F. (2001). Errores frecuentes en la redacción de artículos científicos. Filología y Lingüística , 27(1).

Jiménez Ávila, J. (2015). Tipos de publicaciones científicas. Medigraphic, 11(2). https://www.medigraphic.com/pdfs/orthotips/ot-2015/ot152b.pdf

RAE. (2024a). ¿«Internet» se escribe con mayúscula?

RAE. (2024b). «Los ciudadanos y las ciudadanas», «los niños y las niñas». https://www.rae.es/espanol-al-dia/los-ciudadanos-y-las-ciudadanas-los-ninos-y-las-ninas

Resta, R., McCarthy Veach, P., Charles, S., Vogel, K., Blase, T., & Palmer, C. (2010). Publishing a Master’s Thesis: A Guide for Novice Authors. Journal of Genetic Counseling. https://link.springer.com/article/10.1007/s10897-009-9276-2

Sánchez Fundora, Y., Roque García, Y., & Aguiar, L. (2008). La redacción de un artículo científico. Un aspecto necesario. Anales de Investigación, 4(6). https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6099058.pdf

Sistema Nacional de Protección de Niñas, N. y A. (2017). ¿Sabes por qué decimos NIÑAS, Niños y Adolescentes? Aquí te lo explicamos. https://www.gob.mx/sipinna/articulos/sabes-por-que-decimos-ninas-ninos-y-adolescentes-aqui-te-lo-explicamos#:~:text=Seguramente%20has%20escuchado%20en%20repetidas,considerar%C3%A1s%20una%20falta%20de%20ortograf%C3%ADa.

Stern, M. (2022). Errores más frecuentes en el uso de preposiciones. Palabra, Servicios Editoriales.

Vera Carrasco, O. (2018). El uso del lenguaje en la redacción científica médica. Cuadernos Hospital de Clínicas, 59.

Published

2024-06-28

How to Cite

Benavides Montenegro, G., Tapia Leon, M., & Jácome Encalada, S. (2024). Compendium of common errors in scientific writing. Revista Minerva, 5(8), 89–109. https://doi.org/10.54591/minerva.v5i8.29