A Moodle virtual learning classroom as a teaching strategy for high school students in the subject of Physics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53591/minerva.v5i9.1180

Keywords:

Moodle, estrategia didáctica, enseñanza de física, bachillerato

Abstract

This study focused on the use of the Moodle tool and its usefulness and effectiveness in the teaching-learning process. The objective was to analyze how the Moodle platform performs as a teaching strategy for third-year high school students at the Juan Henríquez Coello school in the city of Machala. For this, a methodology with a quantitative experimental approach was used. To collect the data, an evaluation survey was applied through six activities related to physics. The survey was applied before and after implementing the Moodle tool, and a sample of 81 third-year high school students was selected. For data processing, the JAMOVI statistical program was used, which allowed a comparative analysis of the findings. The results obtained from the different activities before and after the implementation of Moodle reveal a clear pattern of improvement in average grades when Moodle is used as a tool for activity management. Therefore, it was concluded that this tool not only improves the academic performance of students, but also contributes to creating a more consistent, collaborative and enriching learning environment.

Keywords: Moodle platform, teaching strategy, physics teaching, high school.

References

Barrientos, N., Yáñez, V., Barrueto, E., & Aparicio, C. (2022). Análisis sobre la educación virtual, impactos en el proceso formativo y principales tendencias. Revista de Ciencias Sociales, 28(4), 1-15. https://www.redalyc.org/journal/280/28073811035/28073811035.pdf

Barrón, A., & Ramírez, M. (2021). Diseño universal de aprendizaje en la enseñanza de la Física. Información tecnológica, 32(6), 13-28. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07642021000600073

Calás, D. (2022). Impacto del uso de Moodle en la enseñanza de la asignatura de Gestión del Conocimiento. Revista Simón Rodríguez, 2(4), 2-21. https://revistasimonrodriguez.org/index.php/simonrodriguez/article/view/49

Casas, R., Nolasco, J., & Sánchez, I. (2024). Optimizando el aprendizaje de SIG mediante Moodle: Un enfoque en educación a distancia en una universidad nacional. Revista InveCom, 5(1), 1–8. https://revistainvecom.org/index.php/invecom/article/view/3211

Castro, J., Gómez, L., & Camargo, E. (2022). La investigación aplicada y el desarrollo experimental en el fortalecimiento de las competencias de la sociedad del siglo XXI. Tecnura, 27(75), 1-13. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-921X2023000100140

Cortés, M., Medina, J., Manzano, M., & León, J. (2020). Ventajas de la plataforma Moodle para la enseñanza de las matemáticas en la universidad de Cienfuegos. Revista Universidad y Sociedad, 12(6), 13-28. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000600240

Digión, L., & Álvarez, M. (2021). Experiencia de enseñanza-aprendizaje con aula virtual en el acompañamiento pedagógico debido al Covid-19. Apertura, 13(1), 20-35. https://www.redalyc.org/journal/688/68869704002/html/

González, G. (2022). Realidades alternas: estrategias didácticas para el fomento del pensamiento crítico ante la hibridación educativa. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 9(1), 1-13. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-78902021000800017

Guevara, G., Verdesoto, A., & Castro, N. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). RECIMUNDO, 4(3), 163-173. https://recimundo.com/index.php/es/article/view/860

Hernández, M., & Benítez, A. (2018). La enseñanza de las ciencias experimentales a partir del conocimiento pedagógico de contenido. Innovación educativa (México, DF), 18(77), 8-35. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732018000200141

Herrera, C., & Villafuerte, C. (2023). Estrategias didácticas en la educacion. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(28), 23-48. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2616-79642023000200758

Jiménez, E., & Fernández, Z. (2021). Plataformas virtuales en la educación superior en tiempos de COVID-19. Experiencias en estudiantes de Cuba. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 21(3), 1-20. https://www.redalyc.org/journal/447/44768298011/html/

Lopera, S. (2022). El uso de la plataforma educativa MOODLE en un curso de competencia lectora en Inglés como Lengua Extranjera (ILE). Núcleo, 24(29), 1-18. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-97842012000100004#:~:text=MOODLE%20ofrece%20la%20opci%C3%B3n%20de,efectos%20de%20seguimiento%20de%20aprendizaje.

Marín, N. (2019). Las Tecnologías de Información y Comunicación: Una Gestión Educativa desde la Plataforma Moodle. Revista Scientific, 4(12), 329-339. https://www.redalyc.org/journal/5636/563659433019/html/#:~:text=Las%20conclusiones%20aproximadas%20arrojaron%20que,estudiantes%20a%20quien%20est%C3%A1%20dirigido.

Muñoz, A., & Avilés, T. (2023). Uso de la tecnología educativa para el proceso de aprendizaje en línea dirigido a estudiantes de Bachillerato. Cofin Habana, 17(1), 36-58. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612023000100011

Narváez, I., & Fárez, D. (2022). Estrategias didácticas para favorecer el proceso de aprendizaje en niños. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 5(10), 1-17. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2665-02822022000200078

Padilla, A., Águila, A., & Garrido, A. (2015). Empleo de Moodle en los procesos de enseñanza aprendizaje de dirección de empresas: nuevo perfil del estudiante en el EEES. Educación, 18(1), 125-146. https://www.redalyc.org/pdf/706/70632585005.pdf

Palomino, J., Cáceres, M., & Ramos, M. (2023). Análisis de evidencias evaluativas ante la efectividad del e-liderazgo en Educación Superior. Texto Livre, 2(1), 12-28. https://www.scielo.br/j/tl/a/XqYqK6PPnp5jxdNQjvzsdvg/#ModalTutors

Pérez, R., Alberto, P., Gonzales, N., & Salvatierra, Á. (2022). Aula Invertida para el aprendizaje de Física a nivel universitario. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(23), 1-15. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2616-79642022000200404

Ramos, M., & Macahuachi, L. (2021). Plataformas virtuales como herramientas de enseñanza. Dom. Cien, 7(3), 1080-1098. https://dx.doi.org/10.23857/dc.v7i3.2042

Reynosa, E., Serrano, E., Ortega, A., Navarro, O., & Cruz, J. (2019). Estrategias didácticas para investigación científica: relevancia en la formación de investigadores. Universidad y Sociedad,, 12(1), 259-266. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n1/2218-3620-rus-12-01-259.pdf

Vizcaíno, P., Cedeño, R., & Maldonado, I. (2023). Metodología de la investigación científica: guía práctica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 1-40. https://www.researchgate.net/publication/374249362_Metodologia_de_la_investigacion_cientifica_guia_practica

Published

2024-12-26

How to Cite

LOPEZ MACHUCA, O. M., REGALADO LEON, M., Santamaria López, T., & Martínez Isaac, R. (2024). A Moodle virtual learning classroom as a teaching strategy for high school students in the subject of Physics. Revista Minerva, 5(9). https://doi.org/10.53591/minerva.v5i9.1180