Playful Activities in the Reinforcement of Color Learning in Children’s Post Initial Education
DOI:
https://doi.org/10.53591/rug.v127i2.625Keywords:
Playful activities, learning, color learning, playful activities guideAbstract
In the first school years, the visual materials used in the different activities are important for the acquisition of concepts in the different learning processes such as, for example,the learning of color. This article highlights the results of the before and after application of a guide of playful activities adapted to color learning in high school children. Amethodology of qualitative quantitative type was used where the results of the researchare explained, the learning of the color after the application of the guide of playful activities adapted to the color reflects an increase in learning of 20% in relation to the initial analysis. In conclusion, the playful activities reinforce the learning of color in high school children.
Metrics
References
Bandura, A. (1984). Teoría del Aprendizaje Social. Madrid: Espasa Calpe, S. A.
Blanco, S. G. (1995). Sobre El Concepto De Juego. Ediciones Universidad de Salamanca, 125–132.
Castillo, R. (2014). El juego y el aprendizaje escolar. Universidad San Francisco de Quito, 24–25.
Chamorro, I. L. (2010). EL JUEGO EN LA EDUCACIÓN INFANTIL Y PRIMARIA. Autodidacta, 1(3), 19–37.
Cordero, C. P. (2010). LA IMPORTANCIA DEL JUEGO Y LOS JUGUETES PARA EL DESARROLLO INTEGRAL DE LOS NIÑOS/AS DE EDUCACIÓN INFANTIL. Revista de La Educación En Extremadura, 10–20.
García, A., y Llull, J. (2009). El juego infantil y su metodogía. (Editex, Ed.).
Gértrudix, M., y Gértrudix, F. (2013). Aprender jugando. Mundos inmersivos abiertos como espacios de aprendizaje de los y las jóvenes. REVISTA DE ESTUDIOS DE JUVENTUD, (101), 123–137.
González, D., y Sueiro, E. (2017). Uso del color en la infancia. REVISTA DE ESTUDIOS E INVESTIGACIÓN EN PSICOLOGÍA Y EDUCACIÓN, 4–7.
Juan, N. (2012). Aprender jugando: las formas geométricas y los colores primarios. La Bauhaus y la educación infantil. Proceedings of the 2nd International Conference of Art, Illustration and Visual Culture in Infant and Primary Education, (October), 126–131. https://doi.org/10.5151/edupro-aivcipe-25.
Mera, C. (2010). BENEFICIOS DEL JUEGO EN EL DESARROLLO INTEGRAL DE LA NIÑEZ. Revista Iberoaméricana, 153–158.
Nassif, R., Rama, G., y Tedesco, J. C. (1984). El sistema educativo en América Latina. Biblioteca de Cultura Pedagógica, 1–142.
Navarro, G., Rocco, A., Flores, L., González, A., y Caballero, G. (2016). EL APRENDIZAJE LÚDICO EN EL NIVEL MEDIO SUPERIOR. Jóvenes En La Ciencia, (1), 861–873.
Ortiz Hernandez, G. (2011). Impacto del color en la memoria de los niños. Artículos Publicados, 7(1), 17.
Pérez, K., y Hernández, J. (2014). Aprendizaje y comprensión. Una mirada desde las humanidades. Humanidades Médicas, 14(3), 699–709.
Reyes, L., Céspedes, G., y Molina, J. (2017). Tipos de aprendizaje y tendencia según modelo VAK. TIA. Tecnología, Investigación y Academia.
Romo, M., López, D., y López, I. (2013). ¿Eres visual, auditivo o kinestésico? Estilos de aprendizaje desde el modelo de la Programación Neurolingüística (PNL). Revista Iberoamericana de Educación.
Sáiz, M., Carbonero, M., y Román, J. M. (2014). Aprendizaje de habilidades de autorregulación en niños de 5 a 7 años. Universitas Psychologica, 13(1), 369–380. https://doi.org/10.11144/Javeriana.UPSY13-1.ahan.
Sánchez, A., y De Los Ríos, J. (2015). Software didáctico para enseñanza de colores usado en niños menores de cinco años. Revista Tekhnê, 12(2), 65–74.
Tumbaco, A., Pavón, C., y Acosta, T. (2018). ACTIVIDADES LÚDICAS PARA EL DESARROLLO DE LA INTELIGENCIA CREATIVA EN LA RESOLUCIÓN DE PROBLEMAS MATEMÁTICOS. Archivos de Ciencias de La Educación, 91–94.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Mónica Llamuca Maigua, Héctor Del Pozo Campana, Geofre Pinos Morales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in Revista de la Universidad de Guayaquil know and accept the following conditions:
- The authors retain the copyright in the works, and grant to Revista de la Universidad de Guayaquil the right of the first publication of the work, under an international license Creative Commons Attribution-NonComderderivatives 4.0 that allows third parties to share the work provided that its author and its first publication is indicated this journal.
- The authors retain copyright and guarantee to Revista de la Universidad de Guayaquil the right to publish the work through the channels it deems appropriate.
- The authors are free to share, copy, distribute, execute and publicly communicate the version of the work published in Revista de la Universidad de Guayaquil, recognizing its publication in this journal.
- The authors are authorized to disseminate their works electronically once they are accepted for publication.