Playful Activities in the Reinforcement of Color Learning in Children’s Post Initial Education

Authors

  • Mónica Llamuca Maigua Universidad de Guayaquil
  • Héctor Del Pozo Campana Universidad de Guayaquil
  • Geofre Pinos Morales Universidad de Guayaquil

DOI:

https://doi.org/10.53591/rug.v127i2.625

Keywords:

Playful activities, learning, color learning, playful activities guide

Abstract

In the first school years, the visual materials used in the different activities are important for the acquisition of concepts in the different learning processes such as, for example,the learning of color. This article highlights the results of the before and after application of a guide of playful activities adapted to color learning in high school children. Amethodology of qualitative quantitative type was used where the results of the researchare explained, the learning of the color after the application of the guide of playful activities adapted to the color reflects an increase in learning of 20% in relation to the initial analysis. In conclusion, the playful activities reinforce the learning of color in high school children.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Bandura, A. (1984). Teoría del Aprendizaje Social. Madrid: Espasa Calpe, S. A.

Blanco, S. G. (1995). Sobre El Concepto De Juego. Ediciones Universidad de Salamanca, 125–132.

Castillo, R. (2014). El juego y el aprendizaje escolar. Universidad San Francisco de Quito, 24–25.

Chamorro, I. L. (2010). EL JUEGO EN LA EDUCACIÓN INFANTIL Y PRIMARIA. Autodidacta, 1(3), 19–37.

Cordero, C. P. (2010). LA IMPORTANCIA DEL JUEGO Y LOS JUGUETES PARA EL DESARROLLO INTEGRAL DE LOS NIÑOS/AS DE EDUCACIÓN INFANTIL. Revista de La Educación En Extremadura, 10–20.

García, A., y Llull, J. (2009). El juego infantil y su metodogía. (Editex, Ed.).

Gértrudix, M., y Gértrudix, F. (2013). Aprender jugando. Mundos inmersivos abiertos como espacios de aprendizaje de los y las jóvenes. REVISTA DE ESTUDIOS DE JUVENTUD, (101), 123–137.

González, D., y Sueiro, E. (2017). Uso del color en la infancia. REVISTA DE ESTUDIOS E INVESTIGACIÓN EN PSICOLOGÍA Y EDUCACIÓN, 4–7.

Juan, N. (2012). Aprender jugando: las formas geométricas y los colores primarios. La Bauhaus y la educación infantil. Proceedings of the 2nd International Conference of Art, Illustration and Visual Culture in Infant and Primary Education, (October), 126–131. https://doi.org/10.5151/edupro-aivcipe-25.

Mera, C. (2010). BENEFICIOS DEL JUEGO EN EL DESARROLLO INTEGRAL DE LA NIÑEZ. Revista Iberoaméricana, 153–158.

Nassif, R., Rama, G., y Tedesco, J. C. (1984). El sistema educativo en América Latina. Biblioteca de Cultura Pedagógica, 1–142.

Navarro, G., Rocco, A., Flores, L., González, A., y Caballero, G. (2016). EL APRENDIZAJE LÚDICO EN EL NIVEL MEDIO SUPERIOR. Jóvenes En La Ciencia, (1), 861–873.

Ortiz Hernandez, G. (2011). Impacto del color en la memoria de los niños. Artículos Publicados, 7(1), 17.

Pérez, K., y Hernández, J. (2014). Aprendizaje y comprensión. Una mirada desde las humanidades. Humanidades Médicas, 14(3), 699–709.

Reyes, L., Céspedes, G., y Molina, J. (2017). Tipos de aprendizaje y tendencia según modelo VAK. TIA. Tecnología, Investigación y Academia.

Romo, M., López, D., y López, I. (2013). ¿Eres visual, auditivo o kinestésico? Estilos de aprendizaje desde el modelo de la Programación Neurolingüística (PNL). Revista Iberoamericana de Educación.

Sáiz, M., Carbonero, M., y Román, J. M. (2014). Aprendizaje de habilidades de autorregulación en niños de 5 a 7 años. Universitas Psychologica, 13(1), 369–380. https://doi.org/10.11144/Javeriana.UPSY13-1.ahan.

Sánchez, A., y De Los Ríos, J. (2015). Software didáctico para enseñanza de colores usado en niños menores de cinco años. Revista Tekhnê, 12(2), 65–74.

Tumbaco, A., Pavón, C., y Acosta, T. (2018). ACTIVIDADES LÚDICAS PARA EL DESARROLLO DE LA INTELIGENCIA CREATIVA EN LA RESOLUCIÓN DE PROBLEMAS MATEMÁTICOS. Archivos de Ciencias de La Educación, 91–94.

Published

2018-07-04

How to Cite

Llamuca Maigua, M., Del Pozo Campana, H., & Pinos Morales, G. (2018). Playful Activities in the Reinforcement of Color Learning in Children’s Post Initial Education. Revista Universidad De Guayaquil, 127(2), 41–58. https://doi.org/10.53591/rug.v127i2.625

Issue

Section

Scientific articles